دستور اژه‌ای برای رسیدگی مجدد به پرونده مدیرعامل دیوار/مصباحی مقدم : برخی مشکلات ریشه ۵۰ ساله دارد

گروه سیاسی الف،   4000908166 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

 دستور اژه‌ای برای رسیدگی مجدد به پرونده مدیرعامل دیوار/مصباحی مقدم : برخی مشکلات ریشه ۵۰ ساله دارد

آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت،  از دیروز تا امروز و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی،  ۴۳۱۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۶۴۵ نفر از آنها بستری شدند.

بر این اساس مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۱۱۳ هزار و ۱۹۲ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۸۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۹ هزار و ۷۱۱ نفر رسید.

همچنین در شبانه روز گذشته، ۹ استان کشور شامل خوزستان، گلستان، کردستان، هرمزگان، خراسان شمالی، سمنان، زنجان، کهگیلویه و بویراحمد و سیستان و بلوچستان، هیچ موردی از مرگ و میر بیماران کرونایی نداشته اند.  

آمار واکسیناسیون در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، تا کنون ۵۷ میلیون و ۴۸۳ هزار و ۷۴ نفر دُز اول، ۴۶ میلیون و ۶۸۳ هزار و ۱۶۲ نفر دُز دوم و ۹۹۵ هزار و ۹۷۲ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند.

بر این اساس مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۰۵ میلیون و ۱۶۲ هزار و ۲۰۸ دُز رسید.

همچنین در شبانه روز گذشته ۲۷۵ هزار و ۸۳۶ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

بیشتر بخوانید: 

زالی: سویه جدید در کشور دیده نشده است

***

دولت رئیسی مراقب تصویر خود باشد

سپهر خلجی، عضو شورای عالی خبرگزاری ایرنا در ایران نوشت: «مهمترین و فوری‌ترین اقدام، تلاش برای بازسازی اعتماد عمومی به نهاد دولت است؛ همان اقدامی که رئیس دولت در چند ماه گذشته همه همت خود را مصروف آن داشته...

دولت سیزدهم باید بتواند از «تصویر معتبر» خود در برابر افکار عمومی حفاظت کند. دولت آیت‌الله رئیسی باید عمیقاً مراقب باشد که در طول زمان به عارضه دولت سابق یا قوه ‌قضائیه در دوره اسبق و پدیده وارونگی افکار عمومی در قبال آن دچار نشود. در شرایط بی‌اعتباری، بهترین و قوی‌ترین کارها هم حسی بر‌نمی‌انگیزاند و مورد توجه قرار نمی‌گیرد. سرمایه اجتماعی اگر ضربه بخورد، مشارکت و همراهی اجتماعی ضربه خواهد دید...

باید مراقبت شود مسائلی که جزو امتیازهای بزرگ این دولت محسوب می‌شود، در طول زمان آسیب نبیند. در دولت سیزدهم باید از امتیازهایی مانند مردمی‌بودن، پایندی به اخلاق، تلاش بی‌وقفه و ساده‌زیستی مراقبت ویژه شود و تصویر افرادی که در دولت به کار گمارده می‌شوند نباید با این دال مرکزی مغایرت معنادار داشته باشد.

تصویر «کارآیی و اقتدار» دولت نیز نیازمند مراقبت مستمر است. در هیچ واقعه‌ و رویدادی نباید تصویری متزلزل و سردرگم از دولت مخابره شود. حضور بموقع دولتمردان در صحنه‌های مورد نیاز و دغدغه عمومی و تلاش برای حل و رفع آنان با کمترین هزینه و بیشترین منفعت عمومی به این تصویر کمک خواهد کرد. البته زمان‌بربودن ایجاد ثبات اقتصادی از یک‌سو و بی‌تابی عمومی برای عمل به وعده‌ها و حل مشکلات موجود، بویژه کاهش تورم، در کنار اشکال‌تراشی و نقص‌یابی جریان غربگرا و عقبه آنان در رسانه‌های مجازی داخل و شبکه حامی آن در خارج نسبت به عملکرد دولت موضوعی است که باید جدی گرفته شود و همزمان با تدابیر اقتصادی برای خروج از وضعیت فعلی اشکال‌تراشی و نقص‌یابی‌ها باید پایش دائمی شده و به آن پاسخ داده شود.»

***

استعفای آیت‌الله جنتی از یک منصب حاکمیتی

آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی با پذیرش استعفای آیت‌الله جنتی و تقدیر از زحمات ایشان؛ طی حکمی حجت‌الاسلام آقای حاج شیخ محمدحسین موسی‌پور را به سمت ریاست شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی منصوب کردند.

گفتنی است مطابق اساسنامه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، این شورا وظیفه سياستگذاری، برنامه ريزی، سازماندهی، نظارت و راهبری مراسم و مناسبتهای ملی، مذهبی، سياسی و انقلابی را برعهده دارد. برگزاری مراسماتی مانند بیست و دو بهمن و عید فطر و سیزده آبان برعهده این نهاد حاکمیتی است.

بیشتر بخوانید: حکم رهبر انقلاب برای حجت الاسلام موسی پور

***

تغییر دادستان و رئیس دادگستری تهران

طی احکامی از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه، علی القاصی مهر به عنوان رئیس کل دادگستری تهران و علی صالحی به عنوان دادستان تهران منصوب شدند.

علی القاصی مهر پیش از این دادستان تهران بود و علی صالحی نیز ریاست دادگستری استان هرمزگان را بر عهده داشت.

مهر ماه سال جاری اعلام شد دادگستری استان هرمزگان رتبه اول کشوری را از نظر شاخصه های مختلف ارزیابی مانند کاهش پرونده‌های ورودی و معوق، صدور ابلاغ الکترونیک اوراق قضایی، رضایتمندی ارباب رجوع و... کسب کرده است.

***

توضیحات نماینده مجلس درباره حضور در ورزشگاه رئال مادرید

بامداد امروز احمد نادری، نماینده تهران عکس هایی از حضور خود به همراه رحیم زارع نماینده آباده و حسن قشقاوی سفیر ایران در اسپانیا در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو برای تماشای بازی بین دو تیم رئال مادرید و سویا منتشر کرد و نوشت: از نزدیک‌ و در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو، برد زیبای رئال مادرید در مقابل سویا را شاهد بودم. مدتهای مدید بود که ورزشگاه نرفته بودم. کاش وقت بود تا مردم نگاری طرفداران رئال را انجام‌ می‌دادم. بسیار منظم، جدی، متعصب و خونگرم بودند. هیچ نشانه ای از وندالیسم (خرابکاری) ندیدم.

اعتراض گروههای مختلف مردمی در فضای مجازی، نادری را مجبور به ارائه توضیحات کرد. نادری در صفحه توییتر خود نوشت:

«بارها موضوعات مختلف را همینجا به مردم توضیح داده‌ام.

درخصوص توییت قبلی هم طبق همین رویه عرض می‌کنم که بنده به‌ عنوان رئیس شورای اجرایی اتحادیه جهانی بین المجالس مجلس، در این سفر هر روز ساعت هشت صبح تا هشت شب در پنل‌ها و نشست‌های مختلف حضور داشتم که گزارش آن‌ها در توییت‌های قبلی قابل مشاهده است.

دیشب ساعت ۹ شب و بعد از اتمام جلسات باتوجه به اینکه در دوره دانشجویی هم بعضا بازی‌های لیگ اروپا را باتوجه به رویکردهای مردم شناختی دنبال می‌کردم، از این فرصت در پایان برنامه کاری روزانه استفاده کردم و طبق گزارش‌های قبلی از جلسات و برنامه‌ها که منتشر کردم، این مورد را هم به اشتراک گذاشتم، چرا که مسئله‌ای برای پنهان کردن از مردم وجود ندارد.

این برنامه و بازدید از  شهر در شب قبل از آن تنها برنامه جانبی بود که در این سفر داشتم و در عین‌حال اگر باعث رنجش مردم عزیزمان شده عذرخواهم.

از این به بعد هم همچنان خودم را مقید به ارائه گزارش فعالیت‌ها و برنامه‌ها می‌دانم.»

***

مصباحی‌مقدم: با مشکلاتی مواجه هستیم که در ۵۰ سال پیش ریشه دارد و اصلاح آن هم نیازمند زمان بر است

حجت‌الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اثرات بحران کم‌آبی بر محیط زیست و چگونگی مواجه حاکمیت با اعتراضات مردمی در این زمینه، اظهار کرد: مشکل کم‌آبی در کشور ما مشکلی است که حداقل دو دهه از شکل‌گیری آن می‌گذرد. پس موضوع جدیدی نیست و امروز با آن مواجه نشده‌ایم.

وی افزود: سیاستگذاری‌هایی هم در این زمینه صورت گرفته است تا بتوانیم به سمت رفع بحران کم‌آبی حرکت کنیم. هرچند این تدابیر قرار بوده جلوی مواجه ما با کم‌آبی را بگیرد اما نباید این نکته را هم از نظر دور داشته باشیم که سیاستگذاری در این زمینه و اجرا و نتیجه‌دهی آن امری نیست که امروز و فردا حاصل شود. 

مصباحی‌مقدم با بیان اینکه متأسفانه در این زمینه اقدامات به موقع انجام نشد، اظهار کرد: حالا که دولت جدید در ابتدای کار خود است، این بحران‌ کم‌آبی سر باز کرده و مطالبات مردم را متوجه خود ساخته است. مطالباتی که نمی‌شود نادیده‌شان گرفت، چرا که به‌حق و به‌جا هستند.

وی با اشاره به نقش دولت در زمینه جلوگیری از ادامه بحران کم‌آبی، تصریح کرد: در این شرایط لازم است که به دولت جدید فرصت داده شود تا اولاً به سمت بهینه‌سازی مصرف آب در کشاورزی حرکت کند و هم موضوع بازیافت آب را دنبال کند تا از طریق آن، آب مصرفی شهرها که به فاضلاب می‌رود را تصفیه کند و آن را به چرخه مصرف کشاورزی باز گرداند.

وی افزود: بنابراین ما امروز با مشکلی مواجه هستیم که در ۵۰ سال پیش ریشه دارد و اصلاح آن هم نیازمند زمان است. باید مردم را به صبوری دعوت کرد و برایشان توضیح داد که وقتی در سالهایی قرار می‌گیریم که با کمبود بارش مواجهیم این مسئله تقصیر دولت نیست. بلکه به همکاری و همراهی دولت و ملت نیازمند است تا هم از یک‌سو مصرف آب مدیریت شود و هم از خداوند برای بارش باران تقاضا صورت پذیرد.

***

دستور اژه‌ای برای رسیدگی مجدد به پرونده مدیرعامل دیوار

به گزارش ایرنا، حکم مجازات سه‌ ماه و یک روز حبس برای اشکان میرآرمندهی مدیرعامل سایت دیوار در دادگاه تجدیدنظر تهران تایید شده است. ‌

ظاهرا این حکم به دلیل برخی فعالیت‌های مجرمانه کاربران با سوءاستفاده از سایت دیوار رخ داده و مدیران این سایت ششم آذر سال جاری در بیانیه‌ای اعلام کردند که عنوان اتهامی این حکم «فراهم آوردن موجبات فساد و فحشاء از طریق جذب زنان تن‌فروش» است.

این حکم قضایی امکان جایگزینی ندارد مگر به روش اعاده دادرسی و یا اعمال ماده ۴۷۷ که از ظرفیت‌های قانونی است، مجدد در فرایند رسیدگی قرار گیرد.

انتشار این خبر موجی از نگرانی را برای فعالان صنعت کسب و کارهای اینترنتی ایجاد کرد اما ورود حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رییس قوه قضاییه برای بررسی مجدد این پرونده، اقدامی است که با توجه به وضعیت کشور و ضربه‌های اقتصادی بیماری کرونا می‌تواند به ایجاد کسب و کارهای جدید و جلوگیری از افزایش نرخ بیکاری، کمک جدی کند.

البته هیات عمومی دیوان عالی کشور نیز در زمینه ایجاد وحدت رویه در موارد مشابه مانند مسئولیت کامنت‌ها در سایت‌ها و دیگر پلتفرم‌های مجازی در رفع مسئولیت از بانیان پلتفرم‌ها احکامی صادر کرده که می‌توان با بررسی کامل‌تر در موارد مشابه آرای دقیق‌تری صادر کرد.

***

کارگزاران خود را برای انتخابات مجلس آماده می‌کند

محمود علیزاده طباطبایی، عضو حزب کارگزاران سازندگی، در گفت و گو با  برنا در رابطه با حضور انتخاباتی جهانگیری و همتی در کارگزاران گفت: آقای جهانگیری زمانی رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران و مورد قبول حزب اتحاد ملت و تقریبا کاندیدای مورد اتفاق اصلاح طلبان بود. صلاحیت ایشان رد شد... وقتی این افراد رد شدند ما دیگر کاندیدایی نداشتیم. حزب ما از ابتدای تشکیل با نظام همراه است و علی رغم همه نامهربانی‌ها ما در انتخابات شرکت می‌کنیم و این مشی کارگزارانی‌ها است.

وی افزود: از بین کاندیداهای موجود در ۱۴۰۰ تنها کسی که به تفکر ما نزدیک بود همتی بود و از این جهت از ایشان حمایت کردیم. حزب کارگزاران در حکومت جایی ندارد و از این رو نمی‌تواند برای کاندیداهای اصلی خود برنامه داشته باشد. آقای همتی عضو کارگزاران است و مورد همت همه ما بود. امروز حزب خود را برای انتخابات مجلس آماده می کند.

علیزاده طباطبایی در پایان گفت: آقای همتی و جهانگیری به جلسات نیامده‌اند. آنها عضو حزب هستند ولی عضو شورای مرکزی نیستند. در آخرین انتخاباتی که در کنگره حزب برگزار شد آنها داوطلب حضور در بین اعضای شورای مرکزی حزب نبودند. جلسات حزب در حقیقت جلسات اعضای شورای مرکزی است و اعضا در این جلسات شرکت نمی‌کنند البته شاید بعضا اعضا برای همفکری و تبادل نظر دعوت شوند در مجموع کنگره سالانه حزب تشکیل می شود حزب تشکیلات مرکزی و استانی دارد.

***

اعتراض عضو شورای شهر به انتصاب فامیلی در شهرداری تهران

امروز در جلسه شورای شهر تهران، امانی، عضو شورای شهر تهران به انتصاب همسر یکی دیگر از اعضای این شورا به سمت سرپرست کمیسیون ۱۰۰ شهرداری تهران اعتراض کرد.

وی در این باره گفت: شورای پنجم یک مصوبه ای داشته تحت عنوان تعارض منافع که به اعتقاد من یکی از بهترین کارهای شورای پنجم بوده است.

وی افزود: از ما که خودمان ایراد می‌گرفتیم به عملکرد آنها، شایسته نیست که از کنار یک واقعیتی که در حال حاضر در اذهان عمومی و رسانه‌ها به عنوان نقطه ضعف ما مطرح می‌شود، بگذریم و حداقل باید موضع‌مان را اعلام کرده و بگوییم مخالف این روند هستیم .

***

باهنر: مطالبات به‌حق مردم باید پیگیری شود

به گزارش ایسنا، محمدرضا باهنر در نشست خبری با نمایندگان رسانه‌ها با بیان اینکه اخیراً در مصاحبه‌ای درباره این موضوع بحث کردم که مسئولانی که می‌آیند سعی می‌کنند مشکلات را بر دوش گذشتگان بیندازند، اظهار کرد: من در این زمینه یک جمله‌ای گفتم که ما در اوایل انقلاب هم تا ده دوازده سال همین را می‌گفتیم که مشکلات به گردن طاغوت است که البته درست بود، اما بعد از آن دیگر گفتیم باید ببینیم خودمان چه کرده‌ایم.

وی افزود: اما در عین حال در چهل سالگی انقلاب کارنامه پربار و نسبتاً عادلانه‌ای از جمهوری اسلامی منتشر شد که گاهی قدم‌هایی در آن برداشته شده که معجزه‌آسا بوده است و از دفاع مقدس گرفته تا سازندگی و موارد دیگر باید به آن اشاره کرد. ولی در عین‌ حال مطالبات مردم از امکانات کشور همیشه جلوتر است، اما باید به سمت مطالباتی برویم که تحقق‌پذیر باشد، چون می‌دانیم که برخی از مطالبات امکان‌پذیر نیستند. در عین حال مطالبات به حق مردم باید پیگیری شود.

باهنر با اشاره به تحریف سخنانش در این زمینه در برخی رسانه‌ها تأکید کرد: اما برخی رسانه‌ها که شاید منشاء خارجی هم داشتند بی‌اخلاقی کردند و دو جمله به گفته‌های من اضافه کردند که من گفته‌ام رژیم طاغوت کارهای خوبی کرده و ما داریم آنها را از بین می‌بریم! در حالی که هرگز بنده به این موضوع اشاره‌ای نکردم و هیچوقت چنین اعتقادی نداشتم و ندارم؛ چرا که اگر سالها درباره شرایط رژیم طاغوت حرف بزنیم می‌بینیم که کارنامه آنان قابل دفاع نیست؛ بنابراین چنین امری و گفته‌ای که از سوی من منتشر شده را رد می‌کنم.