لطفاً ژست فرهنگی نگیرید

احمد بانی ابیانه،   4000908144 ۲۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
لطفاً ژست فرهنگی نگیرید

یکی از مهمترین بستر های نیل به اهداف فرهنگی در هر جامعه ای ورزش آن کشور می باشد. بسیاری از تحلیلگران عرصه فرهنگ معتقدند در بستر ورزش می توان مولفه های مهم فرهنگ را در هر کشوری نهادینه نمود.

شوربختانه در برنامه فوتبال برتر دوشنبه مورخ اول آذرماه سال ۱۴۰۰ اتفاقی بسیار تلخ و دور از رسالت صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران رخ داد و آن پخش تصویر و چهره تعدادی از نوجوانان و جوانانی بود که در حین تماشای بازی تیم استقلال تهران و نساجی قائمشهر مشغول استعمال دخانیات بودند.

هر چند استعمال دخانیات آن هم در محیطی که به ورزش منتسب است، خوشایند نیست، لکن قبیح تر از آن پخش تصاویر واضح از این نوجوانان بوده که مشخص است که به صورت مخفیانه و بدون آگاهی آنان ضبط گردیده است.

روایات و احادیث فراوانی از ذوات مقدسه در خصوص حرمت آبروی انسانها وجود دارد که از آن جمله میتوان به این حدیث زیبا از رئیس مذهب امام صادق علیه السلام اشاره نمود که ایشان فرمودند: ریختن آبروی مومن گناهش بیشتر از تخریب خانه خدا میباشد ،و یا در روایت دیگری از ایشان آمده است حرمت مومن از حرمت کعبه بالاتر است. همچنین امام صادق علیه السلام در روایتی به نقل از پیامبر مهربانیها حضرت محمد مصطفی(ص) فرمودند که خداوند تبارک و تعالی فرموده است: هر کس دوستی از دوستان مرا خوار کند در کمین جنگ با من نشسته است.

این روایات نشان دهنده اهمیت بالای حفظ آبروی افراد در جامعه میباشد حال چه شده است که در یک برنامه ورزشی چنین تصاویری بدون در نظر گرفتن عواقب آن پخش میگردد؟ عواقبی که شاید جبران آن برای عوامل این برنامه دیگر میسر نباشد.

جالب اینجاست که بعد از پخش این قسمت مجری برنامه تلاش میکند خود را به عنوان یک مطالبه گر عرصه فرهنگی معرفی کرده و از میهمان برنامه که به صورت اتفاقی! مدیرعامل باشگاه رقیب میباشد نظرخواهی کرده و ایشان هم در پاسخ میگوید هواداران ما الگو بوده و فرهنگ خود را مثل همیشه در بازیهای آینده نشان خواهند داد، در حالی که پر واضح است که این معضل در بیشتر مسابقات و جو داشته و منحصر به باشگاه خاصی نمی باشد.

در اینجا چند سوال وجود دارد که باید پاسخ آن را از مسئولین رسانه ملی گرفت.

۱.با توجه به حساسیت های زیاد در پخش برنامه های رسانه ای و نظارت ویژه بر قسمتهای مختلف برنامه زنده آیا پخش این قسمت توسط ناظر پخش تایید گردیده است؟!

۲.آیا در رسانه ملی که یکی از مهمترین نهادهای کشور در عرصه ارتقای فرهنگ عمومی میباشد بخشی جهت تبیین، تشریح و آموزشهای ضمن خدمت به مجریان، تهیه کنندگان و دیگر عوامل مرتبط با این نهاد مهم وجود ندارد تا چنین اشتباهاتی کمتر اتفاق بیافتد؟!

۳.بدیهی است یکی از مهمترین مولفه های برنامه های ورزشی رعایت عدالت بین همه باشگاه ها میباشد.سوالی که در اینجا مطرح میگردد آیا در ورزشگاه های کل کشور فقط این طرفداران و هواداران باشگاه بزرگ استقلال هستند که دخانیات مصرف میکنند و یا این مشکل در همه ورزشگاه ها و برای همه باشگاه ها میباشد.دست اندرکاران این برنامه پربیننده اگر واقعا قصد روشنگری در خصوص این موضوع داشته و هدفشان انجام کار فرهنگی بوده است بدیهی است با مسائل فرهنگی و حتی رسانه ای نیز آشنایی کافی ندارند.

در پایان ضمن تقبیح پخش این کلیپ در این برنامه پیشنهاد میگردد هیئتی اندیشه ورز به صورت جدی به مسائل فرهنگی در ورزش کشور ورود داشته و برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت در این زمینه تعریف نموده و در چنین موضوعاتی از ظرفیت بزرگ رسانه ملی به منظور آسیب شناسی و ... با بهره گیری از افراد متخصص علم فرهنگ استفاده گردد.