طرح آمریکا و انگلیس در قطع خدمات مالی به بازرگانان روسیه

گروه جهان الف،   4000906154

منابع خبری از بسته تحریمی محتمل جدید آمریکا و انگلیس علیه بازرگانان سرشناس روسیه به دلیل اوضاع پیرامون اوکراین خبر دادند.

طرح آمریکا و انگلیس در قطع خدمات مالی به بازرگانان روسیه

به گزارش فارس، منابع خبری شنبه شب به وقت تهران گزارش دادند که آمریکا در حال بررسی تحریم‌های جدید علیه روسیه به دلیل اوضاع پیرامون اوکراین است.

وبگاه «یوکرین وایر» به نقل از روزنامه «نیویورک تایمز» نوشت که مقام‌های آمریکایی و انگلیسی در حال کار بر روی تحریم تجار سرشناس نزدیک به «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه هستند.

این اقدامات ممکن است شامل محدود کردن دسترسی این تجار قدرتمند روس به روادید و مستر کارت و همچنین محدودیت سفر به انگلیس و اروپا برای آنها و خانواده‌هایشان باشد.

به گفته «آندریا کندال تیلور»، کارشناس ارشد و مدیر اندیشکده «امنیت جدید آمریکا»، مقام‌های دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا اکنون در اروپا در تلاش هستند تا بسته هماهنگی از اقدامات علیه روسیه را تدوین کنند. تحریم‌ها علیه بانک‌های روسیه، شرکت‌های نفت و گاز و بدهی‌های دولتی نیز مورد بحث قرار گرفته است.

منابع آگاه گفتند که واشنگتن در حالیکه تحریم های جدید را آماده می‌کند، همچنان در تلاش برای مذاکره با کرملین از طریق مسیرهای دیپلماتیک است. در عین حال، امکان کمک نظامی اضافی به کی‌یف، علاوه بر کمک 400 میلیون دلاری مورد توافق، همچنان باز است هرچند که مقام‌های ایالات متحده بیم دارند که این امر منجر به تشدید اوضاع شود.

«کارن دونفرید» دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا گفت، ایالات متحده هیچ گونه اقدامی را در پاسخ به فعالیت نظامی غیر معمول روسیه در مرز با اوکراین رد نمی‌کند. وی گفت: «یک ابزار وجود دارد که شامل طیف وسیعی از گزینه‌هاست.»

 این دیپلمات ارشد آمریکایی افزود که این موضوع در نشست آتی وزرای خارجه کشورهای ناتو مورد بحث قرار خواهد گرفت.

این در حالی است که «جان سالیوان» سفیر آمریکا در مسکو درخصوص تکرار اشتباهات دولت‌های قبلی توسط «جو بایدن» رئیس جمهور این کشور هشدار داده است.

 سالیوان اخیرا در جلسه محرمانه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا مدعی شده بود «ولادیمیر پوتین»  در قبال آمریکایی‌ها حسن نیت نداشته و این در حالی است که دولت بایدن با خطر تکرار اشتباهات دولت‌های قبلی و نداشتن دیدگاه روشن در قبال روسیه مواجه است.

گفته می‌شود که در دولت بایدن و به‌ خصوص در وزارت امور خارجه آمریکا بحث‌های شدیدی درباره روش درست مواجه با دولت پوتین در جریان است.

 مسکو به واشنگتن هشدار داده که تحویل تسلیحات مرگبار به اوکراین، امید برای رسیدن به صلح در دونباس را کمرنگ می‌کند. «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه اخیراً در این‌باره گفت: «تشدید تنش کاملاً مشهود است. تلاش‌هایی برای ایجاد شرایط تحریک‌آمیز صورت می‌گیر تا به نحوی شبه‌نظامیان و احتمالاً روسیه را به یک نوعی از استفاده از نیروی نظامی درگیر کنند.»

دولت آمریکا به بهانه به افزایش فعالیت‌های نظامی روسیه و تقویت قدرت تدافعی و رزمی اوکراین، اعلام کرده که کمک ۶۰ میلیون دلاری به این کشور ارائه می‌دهد.  یک مقام ارشد دولت آمریکا به خبرنگاران گفت که این کمک‌ها شامل سامانه‌های ضد خودروی زرهی «جاولین» و دیگر سامانه‌های تدافعی و رزمی خواهد بود.

ایالات متحده بعد از الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ و وقوع درگیری‌ها در منطقه خودمختار دونباس در شرق اوکراین، به بزرگترین تأمین‌کننده تسلیحات و تجهیزات نظامی برای کی‌یف تبدیل شده است.

چندی پیش «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین به سوالی درباره احتمال وقوع جنگ تمام عیار میان اوکراین و روسیه پاسخ داد: «فکر می‌کنم محتمل باشد». او با این حال وقوع چنین جنگی را «اشتباهی بزرگ» توصیف کرد.