پایان فراموشی آسیب‌های شهر

گروه اجتماعی الف،   4000906041

شهردار تهران پس از مراسم یادواره شهدا و گرامیداشت یاد شهید مدافع حرم مرتضی عبداللهی که روز پنجشنبه در مسجد جامع صفا برگزار شد، با تنی چند از بزرگان این مسجد، نشستی صمیمی داشت.

پایان فراموشی آسیب‌های شهر

همشهری نوشت: شهردار تهران پس از مراسم یادواره شهدا و گرامیداشت یاد شهید مدافع حرم مرتضی عبداللهی که روز پنجشنبه در مسجد جامع صفا برگزار شد، با تنی چند از بزرگان این مسجد، نشستی صمیمی داشت. علیرضا زاکانی در این نشست، برای چندمین بار طی 2ماه اخیر، باز هم بر ساماندهی معتادان متجاهر، کاهش آسیب‌های اجتماعی و رسیدگی به وضعیت متکدیان، کارتن‌خواب‌ها و بی‌سرپناه‌ها تأکید کرد؛ مسائلی که هم از نظر کرامت انسانی مورد اهمیت است و هم از منظر تأثیرات منفی‌ای که بر چهره پایتخت کشور گذاشته است.
به گزارش همشهری، آنطور که آمار نشان می‌دهد در تهران حدود 12هزار معتاد حضور دارند؛ یعنی 60درصد معتادان کل کشور و به اعتقاد شهردار، این اصلا زیبنده پایتخت ایران نیست. زاکانی به همین‌خاطر بر ساماندهی معتادان و معتادان متجاهر و تلاش برای بازگشت آنها به چرخه عادی زندگی تأکید دارد. او یکی از اهداف تشکیل قرارگاه اجتماعی شهر تهران را همین موضوع عنوان می‌کند و می‌گوید: «شهرداری وارد میدان شده و خود را مسئول می‌داند. شهرداری پای کار است تا معتادان متجاهر را ساماندهی کند و 5-4سال پای آنها بماند زیرا زمانی که معتاد پاک می‌شود، باید دست آن به‌دست فردی برسد که داخل مسجد است تا از او صیانت شود. مسجد برای ما رکن است. در محور فعالیت‌های اجتماعی ۵۲فعالیت تعریف کردیم تا مساجد با هم رقابت کنند و برای این اقدام‌ها نیاز به الگو داریم. مسجد جامع صفا نیز یکی از این الگوهاست.»
به هر ترتیب چندسالی می‌شود که آسیب‌های اجتماعی در شهر تهران، به واسطه دلایل مختلفی مثل اقتصاد، فقر، مهاجرت، بروز مواد‌مخدر جدید در جامعه و... پررنگ‌تر شده است. در این بین، تعدد دستگاه‌های مسئول نیز بر موضوع دامن زده؛ تا جایی که ‌‌تعداد معتادان متجاهر نه‌تنها کم نشده بلکه هرسال بیشتر از سال قبل هم شده است. حال از قرار معلوم، یکی از وظایف قرارگاه اجتماعی شهرداری تهران، یکپارچه‌سازی و هماهنگی بین دستگاه‌های مسئول برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در شهر است. اگرچه شهرداری در بعضی از موارد ذاتا مسئولیتی ندارد و داوطلبانه و فعالانه اعلام حضور کرده، اما با همکاری وزارت کشور و استانداری قرار شده تا دیگر دستگاه‌ها در این زمینه با شهرداری، در تعامل بالاتری نسبت به گذشته باشند. حسن منصوری، استاندار تهران در همین ارتباط می‌گوید: «همانطور که رئیس‌جمهور‌ اعلام کرده، حل معضل اجتماعی‌ با به‌کارگیری همه دستگاه‌ها امکانپذیر خواهد بود؛ بنابراین در گذشته به‌دلیل اینکه ارتباط دستگاه‌های حاکمیتی و شهرداری هماهنگ نبوده، در مسئله آسیب‌های اجتماعی، نتایج مطلوب و دلخواه به‌دست نیامده است. پس باید هماهنگی دیگر ارگان‌ها با نهاد خدمتگزار شهرداری شکل بگیرد. فرمانداری‌های شهرستان‌های اطراف تهران نیز باید در اجرای این طرح حضور داشته باشند. گاهی اوقات مرز تهران و شهرستان‌ها یک کانال و خیابان است و مسائل مختلف به هم گره خورده است. باید یک هماهنگی بالادستی اتفاق بیفتد، تقسیم کار انجام شود و برای بخشی از آن دبیرخانه‌ها و کارگاه‌های عملیاتی شکل بگیرد.» منصوری با بیان اینکه از توان نیروهای مردمی هم باید بهره گرفت، اضافه می‌کند: «باید ظرفیت‌های مردمی را به‌طور کامل به خدمت این کار دربیاوریم.»

آغاز از هرندی
ساماندهی و پاکسازی تهران از آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه حضور معتادان متجاهر در کوتاه‌مدت کاری سخت به‌حساب می‌آید. با وجود این، شهرداری و شورای شهر، استانداری، فرمانداری، نیروی انتظامی، سپاه محمد رسول‌الله(ص) تهران و سازمان بهزیستی با تشکیل کارگروه‌هایی ویژه، اقداماتی فوری را برای آنکه تا 6ماه دیگر، چهره‌های تعدادی از محله‌ها در مرکز و جنوب شهر از آسیب‌های اجتماعی زدوده شود، در دستور کار قرار داده‌اند. فوریت کار نیز از آن جهت است که با فرا رسیدن ماه‌های سرد سال، آسیب‌های اجتماعی در محله‌ها بیشتر نمایان می‌شود. البته که گفته می‌شود شهرداری تلاش می‌کند تا طی یک‌برنامه‌ریزی میان‌مدت و بلندمدت، میزان آسیب‌های اجتماعی را در شهر طی 4سال آینده، به حداقل‌‌ میزان ممکن برساند.
به همین منظور، از دیروز، عملیات مشترک برای کاهش معضلات اجتماعی در محله هرندی آغاز شد. حضور هزاران معتاد، استعمال مواد‌مخدر در کوچه‌ها و سرقت‌ تنها بخشی از معضلات این محله با 24هزار ساکن به‌حساب می‌آید. به این ترتیب از دیروز صبح، نیروهای خدماتی شهرداری ونیروهای انتظامی به همراه گروه‌های جهادی عمرانی، سلامت، درمان و فرهنگی بسیج به هرندی آمدند تا از زوایای مختلف، پاکسازی و ساماندهی را کلید بزنند. در این بین، جلوگیری از تردد 8هزار معتاد به هرندی، در اولویت کاری قرار گرفته و دیگر اقدامات به مرور انجام می‌شود. پس از آن نیز، عملیات مشترک ساماندهی در سایر محله‌ها صورت می‌گیرد.