دستگاه‌های متولی برای توقف پسماندسوزی اقدام کنند/ محیط زیست تنها مسوول قانون هوای پاک نیست

گروه اجتماعی الف،   4000906030

پسماندسوزی یکی از معضلات اصلی است که موجب آلودگی هوا می‌شود. به گفته معاون محیط زیست انسانی استان تهران متولیان و سازمان‌های مسئول در حوزه مدیریت پسماند باید بر حوزه استحفاظی خود نظارت کامل داشته باشند تا پسماندسوزی انجام نشود.

دستگاه‌های متولی برای توقف پسماندسوزی اقدام کنند/ محیط زیست تنها مسوول قانون هوای پاک نیست

به گزارش ایسنا، پسماندسوزی معضلی است که در حاشیه تهران رخ می‌دهد و باعث آلوده‌تر شدن هوای پایتخت می‌شود این در حالیست که پسماندسوزی طبق «قانون مدیریت پسماند» و «قانون هوای پاک» ممنوع است.

ماده ۲۰ «قانون هوای پاک» به پسماندسوزی اشاره می‌کند. بر اساس این ماده «انباشت پسماندهای بیمارستانی و صنعتی در معابر عمومی و فضای باز یا سوزاندن آن‌ها و انباشتن پسماندهای خانگی و ساختمانی در معابر عمومی و فضای باز خارج از مکان‌های تعیین شده توسط شهرداری‌ها و دهیاری‌ها یا سوزاندن آن‌ها و همچنین سوزاندن بقایای گیاهی اراضی زراعی پس از برداشت محصول ممنوع بوده و متخلف حسب مورد به جزای نقدی درجه شش موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شود.» درحالی که بر ممنوعیت پسماندسوزی به‌صراحت در قانون اشاره شده است اما همچنان شاهد پسماندسوزی هستیم.

زهره عبادتی - معاون محیط زیست انسانی استان تهران - درباره معضل پسماندسوزی به  ایسنا گفت: پسماندسوزی مشکلی است که متاسفانه در شهرستان‌های جنوبی، جنوب غربی و جنوب شرقی استان اتفاق می‌افتد و طبق ماده ۷ قانون مدیریت پسماند، مدیر اجرایی پسماند در شهرها برعهده شهرداری‌ها، در روستا برعهده دهیاری‌ها و در بخش‌ها برعهده بخشداری‌ها است و این نهادها باید بر حوزه استحفاظی خود نظارت کامل داشته باشند تا از هرگونه تخلیه و پسماند سوزی جلوگیری شود علاوه بر آن در ماده ۲۰ قانون هوای پاک در این زمینه جرم‌انگاری شده است.

معاون محیط زیست انسانی استان تهران با تاکید بر اینکه متولیان امر نظارت کافی بر ممنوعیت پسماندسوزی ندارند، اظهارکرد: در این شرایط ما در حریم شهرها و محدوده بخش‌ها همواره شاهد تخلیه پسماند هستیم و در شب‌ها و به دلایل مختلف مثل گرما و یا استفاده از سیم داخل کابل‌ها اقدام به پسماندسوزی می‌کنند که این امر تاثیر قابل توجهی بر آلودگی هوا دارد.

وی افزود:همکاران ما با وجود فقدان امکانات لازم در گشت‌ها و پایش‌ها پسماندسوزی را اطفا می‌کنند و در برخی موارد نیز از سازمان آتش نشانی کمک می گیرند ولی انتظارداریم که متولیان امر در این حوزه به‌طور جدی ورود و  گشت‌های خود را فعال کنند و اجازه تخلیه و سوزاندن پسماند در حیطه استحفاظی خود را ندهند.

معاون محیط زیست انسانی استان تهران درباره میزان پسماندسوزی نسبت به سال‌های گذشته گفت: پسماندسوزی تشدید نشده است ولی ما انتظار داریم که پسماندسوزی اصلا اتفاق نیفتد اما متاسفانه شاهد تداوم پسماندسوزی هستیم و از دستگاه‌های متولی انتظار داریم که نظارت جدی در این زمینه داشته باشند و اجازه سوزانده شدن پسماند در سطح استان را ندهند.

عبادتی در پایان تصریح کرد: وقتی بحث آلودگی هوا مطرح می‌شود همه سازمان محیط زیست به خاطرشان می آید، در صورتی که طبق قانون هوای پاک دستگاه‌های مختلف در این امر مسئول هستند. باید به این موضوع توجه کافی شود و هر دستگاهی در چارچوب قوانین و مقررات تعیین شده وظایف خود را انجام دهد تا در این زمینه دچار مشکل نشویم.