پرچم سفید اردوغان در برابر دلارهای بن زاید

گروه سیاسی الف،   4000904055 ۴۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

شکل گیری یک ائتلاف منطقه ای علیه ترکیه در شرق مدیترانه، ورود امارات به ائتلاف قوی با مخالفان اردوغان در یونان، فرانسه، قبرس و مصر، مشکلات مالی ترکیه و کاهش محبوبیت رئیس جمهوراین کشور که بر اساس آخرین نظرسنجی انجام شده در ماه اکتبر گذشته، به کمتر از ۳۸ درصد رسیده ، سقوط ارزش لیر و نرخ بالای تورم عوامل ترکیبی هستند که باعث شد اردوغان بدون مقاومت زیادی پرچم سفید را در برابر امارات بالا ببرد.

پرچم سفید اردوغان در برابر دلارهای بن زاید

به گزارش الف، سفر محمد بن زاید به ترکیه در سایه بحران اقتصادی بی سابقه این کشور و بعد از یک دوره روابط پرتنش میان ابوظبی وآنکارا، جای سوال داشته و در چندین سطح قابل بررسی است.درحالی که امارات متحده عربی و ترکیه یک دوره روابط پرتنش را از سرگذراندند و خصومت میان این دو طرف در پرونده های مختلف مسئله پوشیده ای نیست، سفر اخیر شیخ «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی به آنکارا جای بررسی دارد. این اولین سفر ولیعهد ابوظبی به ترکیه از سال ۲۰۱۲ و اولین دیدار در سطح بالا بین امارات و ترکیه در سال‌های اخیر است.

ترکیه این روزها شرایط مطلوبی در سطح اقتصادی ندارد و شاید یکی از بدترین بحرانهای اقتصادی خود را تجربه میکند؛ به طوری که اکنون ارزش هر دلار آمریکا به 12.49 لیر ترکیه رسیده است.

رویترز نیز گزارش داد که تورم در ترکیه به بالاترین رقم در سه سال گذشته یعنی ۱۹.۷ درصد رسیده است.

بر همین اساس سوالاتی درباره چرایی سفر بن زاید به ترکیه در شرایط بحرانی این کشور مطرح می شود؛ به ویژه اینکه مدیر اجرایی هلدینگ توسعه ابوظبی اعلام کرد، امارات ۱۰ میلیارد دلار برای سرمایه گذاری در ترکیه اختصاص داده است.

در همین چارچوب سوالاتی درخصوص اهداف پشت پرده سفر بن زاید به آنکارا مطرح میشود. این سفر درحالی انجام گرفته که امارات و ترکیه تا همین 5 ماه قبل عملا در 2 سنگر مقابل یکدیگر قرار داشتند و اکنون نیز باور اینکه روابط دو طرف در یک فاصله زمانی کوتاه بهبود یافته باشد خوشبینانه است.

اماراتی ها به خوبی میدانند که در چه شرایطی از کارتهای خود استفاده کنند. بن زاید درحالی به آنکارا رفته که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه بدترین دوره سیاسی و اقتصادی خود را پشت سر میگذارد. شکل گیری یک ائتلاف منطقه ای علیه ترکیه در شرق مدیترانه، ورود امارات به ائتلاف قوی با مخالفان اردوغان در یونان، فرانسه، قبرس و مصر، مشکلات مالی ترکیه و کاهش محبوبیت رئیس جمهوراین کشور که بر اساس آخرین نظرسنجی انجام شده در ماه اکتبر گذشته، به کمتر از 38 درصد رسیده ، سقوط ارزش لیر و نرخ بالای تورم عوامل ترکیبی هستند که باعث شد اردوغان بدون مقاومت زیادی پرچم سفید را در برابر امارات به اهتزاز درآورد؛ به امید اینکه دلارهای ابوظبی راه نجاتی برای ترکیه و اردوغان در این روزهای ملتهب باشد.

اخبار متناقضی درباره میزان سرمایه گذاری امارات در ترکیه مطرح میشود و برخی معتقدند که صحبت از 100 میلیارد دلار اغراق آمیز است و احتمالا این مبلغ حدود 10 میلیارد دلار یا کمی بیشتر باشد؛ اما در هر صورت کورسوی امیدی برای ترکیه و اردوغان است.

از طرف دیگر اردوغان که بعد از امضای توافق عادی سازی میان امارات و رژیم صهیونیستی، محمد بن زاید را مورد هجمه تند قرار داده بود هفته قبل در تماس تلفنی با «اسحاق هرتزوگ»، رئیس رژیم صهیونیستی تاکید کرد که بهبود روابط آنکارا و تل آویو برای ایجاد ثبات و امنیت در خاورمیانه مهم است. ساعتی پس از این تماس نیز دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرد که «نفتالی بنت» نخست وزیر این رژیم در تماس تلفنی با رئیس‌جمهور ترکیه به خاطر همکاری او در آزادی زوج اسرائیلی متهم به جاسوسی در نزدیکی محل اقامات اردوغان در استانبول تشکر کرد.

بر همین اساس برخی ناظران معتقدند که سفر ولیعهد ابوظبی به ترکیه و وعده هایی که برای سرمایه گذاری در این کشور داده است با هدف نزدیک کرددن آنکارا به تل آویو و نیز قاهره بوده و درواقع امارات قصد دارد با معرفی خود به عنوان یک میانجی جدید در پرونده های منطقه و خاورمیانه جایگاه کشورهایی همچون قطر را بگیرد و از طرف دیگر رضایت آمریکایی ها را جلب کند.

بر این اساس مهمترین هدف بن زاید در ترکیه تقویت نقش امارات در امضای توافق نامه های عادی سازی کشورهای مختلف با اسرائیل است؛ به ویژه بعد از شکستهایی که ابوظبی در ماجراجویی های خود از جمله جنگ یمن متحمل شده است. برخی کارشناسان نیز بر این باورند که اقدام بن زاید در سفر به ترکیه پاسخی به سیاستهای عربستان است که بعد از آشتی با قطر بدون هماهنگی امارات به سمت بهبود روابط با آنکارا حرکت کرد. به همین دلیل ابوظبی در تلاش است بعد از بهبود مناسباتش با دوحه، این بار در روابط با آنکارا از ریاض پیشی بگیرد.

همانطور که گفته شد یکی از عمده دلایل چراغ سبز اردوغان برای ازسرگیری روابط با امارات، وضعیت نابسامان اقتصادی ترکیه است. اما کارشناسان اقتصادی متخصص در امور ترکیه معتقدند که نمیتوان به نتایج اقتصادی سفر بن زاید به آنکارا امیدوار بود و احتمالا ارزش لیر ترکیه همچنان کاهش یابد؛ چرا که نظام اقتصادی فروپاشیده ترکیه در سایه سیاست های اشتباه دولت اردوغان به سادگی قابل حل نیست و حتی اگر حتی امارات قصد واقعی برای سرمایه گذاری در ترکیه داشته باشد، عملی شدن این طرح دست کم به 2 تا 3 سال زمان نیاز دارد.

بنابراین سرمایه گذاری های امارات در ترکیه دست کم برای اردوغان کارساز نخواهد بود و نمیتواند چشم اندازی برای بهبود شرایط وی در انتخابات ریاست جمهوری آینده ایجاد کند.