جدیدترین موضع‌گیری نماینده آمریکا در امور ایران

گروه سیاسی الف،   4000903143

 «رابرت مالی» بی‌اشاره به خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ همراه با نقض قطع‌نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، به موضع‌گیری درباره برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز تهران و مذاکرات لغو تحریم‌ها پرداخت.

جدیدترین موضع‌گیری نماینده آمریکا در امور ایران

 «رابرت مالی» نماینده آمریکا در امور ایران امروز چهارشنبه بدون اشاره به خروج یکجانبه کشورش از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ همراه با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت اعلام کرد: اگر تهران به سلاح هسته‌ای نزدیک شود؛ دست بسته نمی‌مانیم.

به گزارش مهر به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، نماینده آمریکا در امور ایران در این باره گفت: اگر ایران به توافق هسته‌ای بازنگردد، ما تلاش‌های دیپلماتیک و غیردیپلماتیک را بررسی خواهیم کرد.

وی در این ارتباط اضافه کرد: نشانه‌های ارسالی از سوی ایران در ارتباط با مذاکرات وین، دلگرم کننده نیست! باید دید ایران در مذاکرات وین چه می‌گوید.

«رابرت مالی» مدعی شد: ما آماده‌ایم به توافق بازگردیم و تمامی تحریم‌ هایی که با برجام مغایر هستند را برداریم! پس اگر ایران می‌خواهد به توافق بازگردد، این مسیر را پیش روی خود دارد.

به گزارش مهر، ایران اخیراً با آغاز مذاکرات با هدف لغو تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی، در روز ۸ آذرماه در شهر وین، موافقت کرده است حال آنکه تاکید می‌کند که هدف مذاکره، حرف زدن محض نیست؛ بلکه حصول توافقی ملموس و احترام به منافع متقابل است.

علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران پیشتر در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشته بود: در تماس تلفنی با آقای انریکه مورا، آغاز مذاکرات با هدف لغو تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی، در روز ۸ آذرماه در وین مورد موافقت قرار گرفت.

تهران تأکید می‌کند که به عنوان یکی از امضاءکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تأسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد؛ اما علیرغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

تا کنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما با کارشکنی‌های طرف غربی، پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.