پاسخ وزير كشور به انتصابات فامیلی در دولت/ انتقاد باهنر از برخي مسئولان

گروه سیاسی الف،   4000903126 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

پاسخ وزير كشور به انتصابات فامیلی در دولت/ انتقاد باهنر از برخي مسئولان

آخرين آمار كرونا در ايران

از دیروز تا امروز ۳ آذر ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۴ هزار و ۸۱۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۷۲۴ نفر از آنها بستری شدند.
 
مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۹۲ هزار و ۸۲۲ نفر رسید.
 
متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۹۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۹ هزار و ۲۸۰ نفر رسید.
 
در حال حاضر ۸ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۵۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۳۶ شهر در وضعیت زرد و ۱۴۶ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

بيشتر بخوانيد:

جدیدترین آمار کرونا

***

بروز موج جدید کرونا در سایر کشورها نگران‌کننده است

بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت اظهار داشت: وضعیت کنترل بیماری کرونا در ایران، مناسب است اما نگرانی‌هایی داریم. بروز موج جدید کرونا در سایر کشورها، ما را برای آینده نگران کرده است.

وی ادامه داد: شرایط بیماری کرونا در ایران تا چندماه پیش، مناسب نبود و روزانه حدود 50 هزار بیمار جدید کرونایی در کشور شناسایی می شد و حتی به 700 مورد مرگ و میر بیمار کرونایی در یک روز هم رسیده بودیم اما با تقویت واکسیناسیون و البته مشارکت عظیم مردمی در واکسیناسیون، امروز وضعیت بیماری در ایران، بهتر شده است. در سه ماه گذشته در ایران سرعت واکسیناسیون جهش قابل توجهی یافت به گونه‌ای که تا امروز حدود 84 درصد از جمعیت هدف، دوز اول و حدود 67 درصد نیز دوز دوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

***

افزایش موارد ابتلا به آنفلوآنزا در کشور / خطر نزدیک شدن به آستانه هشدار

دکتر محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره وضعیت شیوع آنفلوآنزا در کشور گفت: موارد آنفلوآنزا  در کشور در حال افزایش است و تاکنون بیش از ۲۰۰ مورد ثبت شده با تایید آزمایشگاهی به ما گزارش شده است.

وی افزود: البته در زمینه موارد آنفلوآنزا هنوز به حد آستانه هشدار نرسیده‌ایم، اما به نظر می‌آید که به زودی به این حد آستانه می‌رسیم. راه‌های پیشگیری از آنفلوآنزا کاملا مشابه پیشگیری از کووید۱۹ است.

گویا تاکید کرد: ما از همراهی این دو بیماری یعنی آنفلوآنزا و کووید۱۹ نگرانی داریم. ثابت شده که اگر این دو بیماری همزمان در کسی رخ دهد، بیماری شدیدتر و مرگبارترین خواهد شد.

***

 نگرانی‌ نسبت به ایجاد پیک جدید کرونا وجود دارد

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس با بیان اینکه از ابتدای واکسیناسیون همگانی کرونا تاکنون بیش از 104 میلیون دز واکسن به گروه‌های هدف تزریق شده است و تاکنون 80 درصد از گروه‌های هدف دز اول و حدود 60 درصد دز دوم را دریافت کرده‌اند، خاطرنشان کرد: متاسفانه گروهی با انجام فضاسازی در شبکه‌های مجازی ضد برنامه واکسیناسیون تبلیغ می‌کنند که این امر به سلامت جامعه آسیب وارد می‌کند.

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با وجود واکسیناسیون، همچنان باید مردم نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی توجه ویژه داشته باشند، عنوان کرد: باوجود توصیه‌های مستمر، در حال حاضر میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور به حدود 50 درصد رسیده است و باید توجه داشت که هنوز همه‌گیری ویروس کرونا به اتمام نرسیده و ممکن است به‌طور مجدد با شرایط افزایش و پیک کرونا روبه‌رو شویم.

***

به حقوق نجومی باید خاتمه داده شود

آیت الله سید ابراهیم رئیسی صبح روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با اشاره به موضوع حقوق‌های غیر متعارف تصریح کرد: حقوق یک حدی دارد که حد آن باید برای تمام افراد شاغل در دولت و شرکت های دولتی مشخص شود و بیش از آن میزان هم نباید پرداخت شود. مردم انتظار شنیدن اخباری درباره حقوق های چند ده میلیونی را ندارند و به حقوق نجومی باید خاتمه داده شود.

رئیس جمهور در همین زمینه از سازمان اداری و استخدامی کشور خواست هر چه سریعتر و قبل از نهایی شدن بودجه ۱۴۰۱ نسبت به تدوین نظام پرداخت عادلانه حقوق و دستمزد اقدام کند.

رئیس جمهور تاکید کرد: شاید طبق قانون دستگاه هایی اجازه تعیین حقوق برای شرکت‌ها و یا افراد دولتی را داشته باشند که باید در این زمینه نیز اقداماتی انجام شود. پرداخت های نابرابر و غیرمتعارف در دولت و شرکت های دولتی قابل تحمل نیست.

بيشتر بخوانيد:

رئیس جمهور: نظام پرداخت عادلانه در لایحه بودجه ۱۴۰۱ ایجاد شود

***

دولت نمی خواهد اغراق کند 

حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با نامه نیوز درباره دیدگاه های خبرهای خوش اقتصادی سیدابراهیم رئیسی گفت: گزارش رئیس جمهور درباره گشایش های اقتصادی و گزارش معاون اول رئیس جمهور درباره فراوانی کالا در کشور درست است. هر دو این گزارش ها مستند به استناد محکم و قوی است.

مصباحی مقدم افزود: البته معنای این سخن آن نیست که مردم الان حاصل این گشایش ها را به صورت ملموس و محسوس در زندگی معیشتی خودشان درک می کند. این گزارش ها حکایت از آن می کند که در ماه های آینده آثار مثبت این گشایش ها نمایان خواهد شد. دولت نمی خواهد اغراق یا زیاده گویی کند.

***

انتقاد وزیر کشور از طرح شبهه کذب انتصابات فامیلی در دولت

احمد وحیدی، وزیر کشور در گفت‌وگو با تسنیم در پاسخ به این سؤال که با توجه به اینکه این روزها بحث انتصاب‌های فامیلی در دولت سیزدهم مطرح شده نظرتان را بفرمایید، اظهار داشت: اصولاً چنین چیزی واقعیت ندارد و این جوسازی و فضاسازی کسانی است که دنبال این هستند که مردم و دولت را به حاشیه ببرند.

وی با بیان اینکه برخی‌ها با مطرح کردن انتصاب‌های فامیلی و حرف‌های غیرواقعی، ذهن مردم را مشوش کنند، گفت: البته مردم تحت تأثیر چنین ادعاهایی قرار نخواهند گرفت چراکه ملت به دولت اطمینان دارند.

وزیر کشور با تأکید بر اینکه دولت از چنین شایعات کذبی به‌دور است، تصریح کرد: کشور در این شرایط کنونی نیاز به انسجام و حرکت رو به جلو داشته و باید این افراد از حاشیه‌سازی‌های بی‌مورد و دروغین پرهیز کنند.

بيشتر بخوانيد:

انتصابات فاميلي جوسازی و فضاسازی مخالفان است 

***

مشکلات، دستوری حل نمی‌شود

محمدرضا باهنر، سیاستمدار نام‌آشنای اصولگرا گفت و گويي با روزنامه همشهري داشته كه در ادامه بخش هايي از آن آمده است: 

-  برخی از مسائل هست که در کوتاه‌مدت و دفعی قابل حل نیست و نیاز به زمان و تدبیر و خردجمعی و گاه نیاز به اصلاح برخی ساختارها دارد. بحث ما این است که دولت و دولتمردان همه وقتشان صرف مسائل روزمره نشود. البته رفتن به استان‌ها، سر زدن به اقشار و صنوف مختلف و ملاقات‌های مردمی یک سرمایه بزرگ اجتماعی است و حتما باید حفظ و احیا شود. در دولت گذشته این تحرکات کمتر بود و اینها، کارهای بسیار خوبی است که دولت، رئیس دولت و وزرا شروع کرده‌اند. «اگر، ولی و اما»ی چنین برنامه‌هایی این است که صرفا به دیدار با مردم بسنده نشود. یعنی فقط فکر نکنیم که با رفتن به میان مردم و وعده دادن ‌مشکلات حل می‌شود. خیر. اینها بالاخره هرکدام یک پروسه و پروژه است و بعضی‌ها نیاز به زمان دارد. بعضی‌ها نیاز به تدبیر و مدیریت متمرکز ‌دارد. بالاخره این اعتراضاتی که در اصفهان وجود دارد و هنوز هم ادامه دارد مطالبه به حق مردم بوده و هست. این مطالبات را هم درکوتاه‌مدت نمی‌توان جواب داد. ممکن است برخی مسکن‌ها را بتوان تجویز کرد، اما اینها هم نیاز به راه‌حل کوتاه‌مدت دارد، هم کوتاه‌مدت و هم بلندمدت. بعضی از مسئولان می‌روند و به مردم می‌گویند که ما مشکل زاینده‌رود را ظرف 2‌ماه آینده حل می‌کنیم! خب عذر می‌خواهم این مشکل در 30سال حل نشده ظرف 2 ماه چگونه می‌توان آن را حل کرد؟! 

- در 8،7‌‌ماه پایانی دولت گذشته متأسفانه نیروهای انقلابی و اصولگرا و... هجمه زیادی به دولت گذشته وارد می‌کردند و وعده می‌دادند که اگر دولت عوض شود، همه مشکلات حل می‌شود. خب، این وعده غیرممکنی بود؛ چنان‌که الان هم برخی شروع کرده‌اند و مثلا 4،3ماه اول دولت آقای رئیسی را با 4‌ماه آخر دولت آقای روحانی مقایسه می‌کنند و می‌گویند که سرعت افزایش قیمت‌ها بیشتر شده است و مانند اینها.

- اینکه امروز وزیر مربوطه بگوید که من تورم را در 6‌ماه حل می‌کنم، نمی‌شود؛ چون تورم با دستور قابل حل نیست. اینکه ارزش پول ملی همچون یخ در آفتاب تابستان در حال آب شدن است، با دستور حل نمی‌شود؛ مثلا بگوییم آقای رئیس‌جمهور دستور داده‌اند قیمت ریال ما تقویت شود؛ دستوری که نمی‌شود. کلی عوامل دارد و... .

- هر دولتی را که بخواهیم بررسی کنیم هم می‌توان آن را جدی نقد و حتی تخریب کرد و هم می‌توان نقاط مثبت آن‌ را گفت، اما شاید یکی از اشکالات اساسی دولت یازدهم و دوازدهم این بود که با مردم خیلی ارتباط قوی برقرار نمی‌کرد.

- مردم ممکن است 6 تا 8‌ماه منتظر بمانند برای اقدامات مثبت. اگر این اقدامات مثبت انجام نشد یا جواب نداد و حتی اگر مطالبات مردم بیشتر تحریک شود، اینها کار را مشکل خواهد کرد و باید این مطالبات را تعدیل کرد. در کشور همه باید دست‌به‌دست هم بدهیم و از دولت تا کارگزاران و مردم و... باید تولید را بیش از مصرف بکنیم و 2راه بیشتر هم نداریم؛ یا باید تولید را افزایش بدهیم یا باید مصرف را کاهش دهیم. متأسفانه برخی شعارها هم برعکس است؛ یعنی مطالبات مصرفی را بالا می‌برد و مطالبات تولیدی را پایین می‌آورد.

***

نباید در این مملکت کسی شب گرسنه بخوابد

آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان پیش از ظهر امروز طی سخنانی در جلسه این شورا به مشکلات اقتصادی و معیشتی اشاره و با بیان اینکه اگر روحیه بسیجی حاکم باشد همه مشکلات حل می‌شود، خاطرنشان کرد: مسئولین باید تمام تلاش خود را برای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی به کار گیرند.

وی افزود: این مردم که همه چیزشان را در راه اسلام و انقلاب فدا کرده‌اند و در همه صحنه‌های دفاع از اسلام و انقلاب حاضر بوده‌اند باید مشکلاتشان برطرف شود.

دبیر شورای نگهبان یادآور شد: باید قدردان مردم باشیم و تا آنجا که می‌توانیم مشکلات اقتصادی را کم کنیم، نباید در این مملکت کسی پیدا شود که شب را گرسنه بخوابد.

بيشتر بخوانيد:

 آیت‌الله جنتی گفت: باید قدردان مردم باشیم

***

مجلس نگران افزایش قیمت‌ها بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است

مجتبی یوسفی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تصمیم مجلس در بررسی لایحه دولت درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: تصمیم مجلس باید به گونه‌ای اتخاذ شود که اقلامی مثل مرغ، تخم مرغ، دارو و ... بعد از حذف این ارز برای مردم گران نشود. اما متاسفانه با تخصیص ارز ترجیحی قیمت این کالا‌ها روز به روز در حال افزایش است .البته برای برخی از افرادی که در این مسائل دخالت دارند و اقدام به رانت خواری می‌کنند در قوه قضائیه پرونده تشکیل شده است.  

یوسفی ادامه می‌دهد: با این اقدام و توجه نکردن به اقتصاد و معیشت مردم  با مشکلاتی رو به رو می‌شود. وقتی ما نتواسته ایم جلوی ۱۰۰ رانت خوار ارز ترجیحی را بگیریم چطور قرار است بتوانیم  ۶۰ میلیون نفر دهک پایین جامعه را عادلانه شناسایی و به آن‌ها یارانه بدهیم؟