ضرغامی: میراث‌ ۲ هزار ساله ما محل تجمع معتادان شده است/تشکیل کمیته های تخصصی برای رفع مشکلات

گروه فرهنگی الف،   4000903070

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: میراث‌فرهنگی ما در حال نابودی است. در سه ماه گذشته جلسات مختلفی تشکیل دادم و در این مدت به مکان‌های مختلفی رفتم و دیدم کسی به فکر میراث‌فرهنگی نیست.

ضرغامی: میراث‌ ۲ هزار ساله ما محل تجمع معتادان شده است/تشکیل کمیته های تخصصی برای رفع مشکلات
 

به‌گزارش فارس، نشست هم اندیشی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اساتید و پیشکسوتان معماری برگزار شد.

سیدعزت‌الله ضرغامی در این نشست اظهار داشت: میراث‌فرهنگی شناسنامه کشور است و شما بزرگان و اساتید، سرمایه بزرگ ما هستید.
 
وی افزود: آنچه مهم است و باید به آن توجه شود این است که میراث‌فرهنگی ما در حال نابودی است. در سه ماه گذشته که جلسات مختلفی تشکیل دادم و در این مدت به مکان‌های مختلفی رفتم، دیدم کسی به فکر میراث‌فرهنگی نیست. زمانی که به سمنان رفتم، دیدم آثار ۲ هزار ساله به حال خود رها شده و محل تجمع معتادان شده است.

ضرغامی تصریح کرد: در بازدیدی که از محله پامنار تهران داشتم، دیدم که بسیاری از آثار تاریخی این محله رها شده، باید این موضوعات را حل کنیم؛ به همین منظور برای آن بودجه در نظر گرفتیم و این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.
وی گفت: در سفری که به استان زنجان داشتم، دست مرمتگر گنبد سلطانیه را بوسیدم، از من پرسیدند چرا این کار را انجام دادی؟ گفتم او ۵۰ سال عمر خود را صرف مرمت آیات و روایت این گنبد کرده و فداکاری کرده است. این دست برکت است و من افتخار می‌کنم.
 
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیان کرد: برای رفع مشکل بودجه وزارتخانه طرحی را شروع کردیم تا از تمام ظرفیت‌های بخش خصوصی و دستگاه‌های دولتی استفاده کنیم. به امید خدا با کمک تمام اساتید و پیشکسوتان میراث‌فرهنگی مشکلات را حل خواهیم کرد.
 
وی افزود: در تمام نقاط کشور آثار زیادی داریم اما برای حفاظت آن‌ها نیرو نداریم. اعلام کردم در فضای مجازی همه افرادی که درباره تخریب یک اثر به ما اطلاع می‌دهند جزو سربازان افتخاری میراث‌فرهنگی هستند. تمام کسانی را که در فضای مجازی در این حوزه می‌نویسند، جزو نیروهای خودمان می‌دانیم. زیرا با این اطلاع‌رسانی از تخریب آثار جلوگیری می‌کنند. باید یک جشنواره‌ای در آینده برگزار کرد و از خدمات آن‌ها تقدیر کرد.
 
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: در این نشست دیدم که شما اساتید و پیشکسوتان نسبت به میراث‌فرهنگی و حفاظت از آن متعهد هستید. همان‌طور که مطرح کردید در کنار حفظ میراث‌مادی باید میراث‌ معنوی و ناملموس را نیز حفظ کنیم و آن را درست تفسیر کنیم. میراث‌ معنوی و مجموعه میراث‌فرهنگی ما به اعتقادات، باورها، ریشه‌ها و دیانت ما بازمی‌گردد، بنابراین نباید این دو موضوع را دو قطبی کنیم.
 
ضرغامی در پایان گفت: قرار است معاون میراث فرهنگی کمیته‌های مختلفی را در این حوزه تشکیل دهد و اساتید سوالات خود را در این بخش به صورت دقیق مطرح کنند تا در نشست‌های بعدی با حضور اساتید و پیشکسوتان مورد بررسی قرار گیرد و با ارائه پیشنهادها و راهکارها بتوانیم میراث‌فرهنگی را به سمت جلو پیش ببریم.