چرا رژیم صهیونیستی از دولت‌های مستبد و غیردموکراتیک حمایت می‌کند؟

گروه جهان الف،   4000901053 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

رژیم صهیونیستی که نظام آپارتاید دارد در راستای منفعت خود و آمریکا و همچنین ظلم بیشتر علیه فلسطینیان حامی دولت‌های دیکتاتور و مستبدی است که در زمینه‌های نظامی، سیاسی و اقتصادی با شکست مواجه شده‌اند.

 چرا رژیم صهیونیستی از دولت‌های مستبد و غیردموکراتیک حمایت می‌کند؟

به گزارش الف، توافق‌نامه‌های عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی موسوم به « ابراهیم» با میانجی‌گری « دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا در واقع راهبرد واشنگتن تضمین امنیت رژیم غاصب اسرائیل را در منطقه بوده تا از خلال آن بتواند هم‌پیمانانی برای این رژیم در خلیج فارس ایجاد کند.

بسیاری از تحلیلگران و ناظران پس از عادی سازی روابط امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی آن را « پیروزی استبداد» دانستند. تا جایی که «شادی حامد» یکی از همکاران ارشد موسسه بروکینگز اعلام کرد این توافقنامه‌ها نشان می‌دهد که اسرائیل به دنبال کشورهای غیردموکراتیک و مستبد است و ترجیح می‌دهد همسایگان عرب آن دموکرات نباشند.

در واقع اسرائیل علاقه زیادی به ایجاد روابط با دولت‌های مستبد دارد و حامی اصلی دیکتاتوری در منطقه است.کشورهای سازش‌کار عمدتا از کشورهای دیکتاتور هستند .

دموکراسی در کشورهای اسلامی و عربی با ایجاد روابط علنی و پنهانی و به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی نسبت معکوس دارد یعنی هر اندازه که دولت‌ها نسبت به واکنش افکار عمومی و ملت خود ابراز نگرانی کنند به همان اندازه نیز تلاش می‌کنند از اسرائیل فاصله بگیرند و تنها زمانی به این رژیم روی می‌آورند که اوضاع داخلی کشور خود را مساعد قلمداد نکنند. این به دلیل است که افکارعمومی جهان و به ویژه کشورهای اسلامی در تناقض با رویکرد صهیونیست‌ها قرار دارد و این موضوع باعث می‌شود تا اسرائیل عمدتا به سمت کشورهایی کشیده شود که دموکراسی و انتخاب آزاد در آن وجود ندارد و دولت‌ها به صورت موروثی به پادشاهی می‌رسند و نیازمند حمایت‌های خارجی هستند تا بتوانند در برابر فشار افکار عمومی برای حفظ تاج و تخت خود دفاع کنند.

در اول نوامبر «صدام حفتر» پسر ژنرال «خلیفه حفتر » فرمانده ارتش ملی لیبی ضمن سفر به فلسطین اشغالی پیامی از پدرش مبنی بر درخواست کمک نظامی و سیاسی از اسرائیل را به مقامات اسرائیلی منتقل کرد و در مقابل نیز متعهد شد در آینده روابط دیپلماتیک بین لیبی و اسرائیل برقرار کند.

ژنرال بازنشسته خلیفه حفتر مدارک نامزدی خود برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را که قرار است ماه دسامبر برگزار شود، به دفتر اداره انتخابات در بنغازی ارائه کرد. حفتر تنها پس از راه اندازی یک عملیات تروریستی که بیش از 5 سال علیه دولت لیبی به رسمیت شناخته شده بین‌المللی در طرابلس و علیه مردم لیبی طرفدار دموکراسی و ضد دیکتاتور به طول انجامید، به این نتیجه رسید که برای رهبری لیبی رقابت کند. وی نه تنها با اتهام جنایات جنگی در 3 شکایت جداگانه در ایالات متحده مواجه است، بلکه دادگاه کیفری بین المللی او را به حملات هوایی بی رویه، بمباران مناطق غیرنظامی، آدم ربایی خودسرانه، بازداشت و شکنجه غیرنظامیان، قتل‌های غیرقانونی نیز متهم کرده است.

« احمد السویحلی» فعال و منتقد بریتانیایی-لیبیایی طرفدار دموکراسی تاکید کرد که درخواست کمک نظامی و دیپلماتیک از اسرائیل برای رهبران دیکتاتوری بسیار رایج شده و اگر می‌خواهید دیکتاتور یک کشور آفریقایی یا عربی شوید و یا در موقعیت شکست و ضعیفی قرار دارید از اسرائیل حمایت بخواهید، همانطور که حفتر پس از شکست در طرابلس به اسرائیل روی آورده است.

همچنین اخباری مبنی بر نقش رژیم صهیونیستی در کودتای ماه گذشته توسط ارتش سودان وجود دارد. به گزارش تایمز اسرائیل، نه تنها مقامات نظامی سودانی در هفته‌های منتهی به کودتا به طور مخفیانه از اسرائیل بازدید کردند، بلکه یک هیئت اسرائیلی شامل مقامات دفاعی و اطلاعاتی نیز به خارطوم سفر کرد.

جای تعجب نیست که نزدیکترین هم‌پیمانان عرب اسرائیل (امارات عربی و عربستان سعودی) نیز به حمایت از کودتای سودان متهم شدند، زیرا این کشورها با انتقال دموکراتیک کاملا مخالف هستند.

بین موضع و رویکرد دولت‌ها و ملت‌های کشورهای ساز‌ش کار در قبال رژیم صهیونیستی باید تفاوت قائل شد. ملت‌های دولت‌های مستبد با اسرائیل همراه نیستند در حالی که دولت هایشان به خاطر منافع زودگذر تحت‌تاثیر قدرت‌های غربی و آمریکا که رژیم صهیونیستی نگهبان منافع آنها در منطقه است، موضعی متفاوت اتخاذ می‌کنند.

رژیم صهیونیستی در زمینه‌های دیگر نیز به استبداد بیشتر کشورهای سازش‌کار کمک می‌کند که این اقدام را نیز در راستای منافع خود انجام می‌دهد. اسرائیل همچنین از نرم‌افزارهای جاسوسی خود به رژیم های اقتدارگرا برای سرکوب مخالفان و منتقدان سود زیادی به دست می آورد.

روزنامه عبری «هآرتص» فاش کرد که اسرائیل برنامه جاسوسی «پگاسوس» را با صدها میلیون دلار به امارات متحده عربی و دیگر کشورهای عربی خلیج فارس برای نظارت بر فعالان دموکراسی خواه و ضد رژیم فروخت.

طبیعی است که اسرائیل از جنبش‌های ضد دموکراتیک و رژیم‌های اقتدارگرا حمایت کند زیرا اسرائیل به خوبی می‌داند که اکثریت قریب به اتفاق جمعیت عرب مخالف ظلم علیه فلسطینیان هستند.

اسرائیل همچنین با خشم روزافزون جهانی مواجه است، زیرا سازمان دیده بان حقوق بشر و مدافع حقوق بشر « بتسلیم» اسرائیل را یک رژیم آپارتاید می‌دانند بدین ترتیب تعاریفی مبنی بر اینکه اسرائیل یک نهاد دموکراتیک بوده وجود ندارد واین رژ‌یم امروز به دنبال ایجاد روابط با دولت‌های مستبدی شامل امارات،عربستان سعودی، مصر و دیگران مستبدان مشتاق در خاورمیانه و آفریقا است.