اقدام قابل تحسین اژه‌ای/ کرباسچی از کارگزاران حذف شده است؟/ دستور رئیسی درباره ممنوعیت تردد شبانه

گروه سیاسی الف،   4000829091 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

اقدام قابل تحسین اژه‌ای/ کرباسچی از کارگزاران حذف شده است؟/ دستور رئیسی درباره ممنوعیت تردد شبانه

آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت از دیروز تا امروز ۲۹ آبان ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳ هزار و ۵۳۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۶۱۶ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۷۳ هزار و ۹۸ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۱۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۸ هزار و ۸۵۲ نفر رسید.

آمار واکسیناسیون در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت تا کنون ۵۶ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۱۶۲ نفر دُز اول، ۴۴ میلیون و ۲۹۴ هزار و ۶۵۲ نفر دُز دوم و ۷۲۴ هزار و ۷۲۱ نفر نیز دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند.

مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۰۱ میلیون و ۴۹۲ هزار و ۵۳۵ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۳۵۲ هزار و ۴۱۷ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

دستور رئیسی درباره ممنوعیت تردد شبانه

سید ابراهیم رئیسی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: دغدغه و اولویت اصلی دولت، صیانت از جان مردم است و  این مسیر را تا رسیدن به شرایط مطلوب با قوت ادامه خواهیم داد.

آیت‌الله رئیسی جدیت در کنترل رفت و آمد از طریق مرزهای کشور را حائز اهمیت دانست و اظهار داشت: وزارت کشور و وزارت بهداشت و درمان وظیفه دارند با  حساسیت و جدیت، تردد افراد از مرزها را کنترل کنند.

رئیس جمهور با تأکید بر تداوم اعمال کنترل های هوشمند و تاثیر آن در کنترل بیماری کرونا،‌ گفت: به هر میزان که ابعاد و حجم کنترل های هوشمند افزایش می یابد، می توان محدودیت های غیر هوشمند را کاهش داد.

آیت الله رئیسی تأکید کرد: با توجه به واکسیناسیون عمومی، ممنوعیت تردد شبانه در شهرها لغو شود.

سردار سید تیمور حسینی، جانشین رییس پلیس راهور ناجا در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اجرای طرح منع تردد شبانه گفت:‌ لغو اجرای طرح منع تردد شبانه به محض ابلاغ به پلیس لغو خواهد شد. ما در این طرح مجری مصوبات ستادملی مقابله با کرونا بودیم و بدیهی است که اگر توقف اجرای آن به پلیس ابلاغ شود، اجرای آن متوقف خواهد شد.

***

توصیه کوشکی به رئیسی: آمایش سرزمین را جدی بگیرید

محمدصادق کوشکی، استادیار علوم سیاسی دانشگاه تهران در یادداشتی با عنوان "امروز اصفهان، فردا همه جا" در کانال شخصی خود در ایتا نوشت:

«تجمع زاینده رود، اتفاقی طبیعی است. وقتی دولت‌ها با مشکل کمبود آب به شکل معقول برخورد نمی‌کنند و به شیوه رفع تکلیف با آن مواجه می‌شوند نتیجه آن می‌شود که این مشکل کم کم انباشته شده و به بحران تبدیل می‌شود و از دولتی به دولت بعد به ارث می‌رسد و امروز در قالب یک بحران ملی خودش را نشان می‌دهد! بحرانی که دولت سیزدهم در ابتدای کار با آن روبرو شده و البته نه با دستور معاون اول به وزرای مربوطه و نه با دستور رئیسی به معاون اول ، حل و فصل نخواهد شد!

این بحران و نظائر آن (بحران اشتغال، حاشیه نشینی، آلودگی هوا، توسعه خط فقر و ...) محصول برخوردهای غیرعلمی و ساده‌انگارانه دولت‌های قبلی با مسائلی جدی و پیچیده‌اند. مسائلی که حل آنها نیازمند "فهم" آنهاست و البته دولت‌های محترم (از اقبال و هویدا گرفته تا احمدی‌نژاد و روحانی) به خود زحمت مطالعه علمی این مشکلات را نداده و با جهالت و به شیوه "از سر باز کردن" با آن برخورد کرده و در بهترین حالت با تزریق مسکن مسئله را به "آینده" پاس داده‌اند!

ایران کشوری خشک و کم آب است که هنوز هیچ نهاد یا دستگاهی متوجه عمق بحران بی‌آبی در آن نشده و به همین علت هیچ ضابطه و قانون دقیقی برای مدیریت و نحوه مصرف و توزیع "اندک آب" موجود در کشور تدوین نشده و در نتیجه منابع آبی موجود، روز به روز کاهش پیدا کرده و بحران آب وسعت پیدا می‌کند.

آقای رئیسی نمی‌داند و کسی هم به ایشان نگفته که بسیاری از تصمیمات دولتی و حتی طرح ساخت ۴ میلیون خانه به شیوه فعلی، موجب افزایش بحران آب خواهد شد!

عقل و علم می‌گوید برای حل بحران آب باید به موضوع "آمایش جمعیت" توجه کرد و بدون توجه به این مقوله در آینده‌ای نزدیک حتی مازندران و گیلان هم به سرنوشت اصفهان و یزد دچار خواهند شد!

آقای رئیسی عزیز!

لطفا شما مانند دولت‌های قبل رفتار نکنید و با جدی گرفتن موضوع مهم آمایش جمعیت، اجازه گسترش بحران‌هایی مانند بی‌آبی، بیکاری، آلودگی هوا، مسکن و ... را ندهید!»

اصفهانی‌ها باید درباره مصرف آب انتخاب کنند

فرهیحتگان درباره تجمع دیروز در اصفهان نوشت: «اصفهان استان گرم و خشکی است، منابع آبی این استان هرچقدر هم که باشد، زاینده‌رود هرچقدر هم که آب داشته باشد، بازهم استان اصفهان استان گرم و خشکی است. نوع مواجهه با یک استان گرم و خشک هم مختصات و اقتضائات خاص خودش را دارد.

باید مصرف آب متناسب با این شرایط باشد. اما در این استان رویه این‌طور نبوده، یعنی مصرف آب متناسب با شرایط استان و اقتضائاتش نبوده و نقش اصلی در این بلبشو هم گردن مدیریت در تمام طول این سال‌هاست، چرا؟ پاسخ به این چرایی هم اصلا پوشیده نیست.

بالاخره اصفهانی‌ها، خصوصا مسئولان اصفهانی باید تکلیف خودشان را روشن کنند، یا صنایع آب‌بری مثل فولاد باید تمام شیره زاینده‌رود را بکشند یا کشاورزی، آن‌هم با محصولات آب‌بر! این شاید اولین دوگانه‌ای است که باید یک‌بار برای همیشه در این استان حل‌وفصل شود و قبل از حل شدن آن هرکار و اقدامی شاید در حد یک مسکن کارگشا باشد و مدتی التیامی برای این زخم‌ها.»

***

کرباسچی از کارگزاران حذف شده است؟

صبح نو نوشت: «غلامحسین کرباسچی چندی پیش برای دومین‌بار در جلسه شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران غیبت کرد تا شائبه خروج او از این حزب قوت بگیرد؛ به نظر می‌رسد ایستادگی تمام‌عیار کرباسچی در برابر ایده تحریم انتخابات و حمایت علنی از عبدالناصر همتی در انتخابات ریاست‌جمهوری، برای او بسیار گران تمام شده است. خروج احتمالی کرباسچی از کارگزاران، اولین خروج در این حزب نیست.

روز چهارشنبه سپری‌شده(26آبان) وقتی تصاویر جلسه شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی روی کانال این حزب قرار گرفت، خبری از غلامحسین کرباسچی نبود. غیبت کرباسچی در شرایطی است که او پیشتر نیز در جلسه شورای مرکزی حزب  به تاریخ 18آبان حضور نیافت؛ همان جلسه‌ای که به کنار گذاشتن او از دبیرکلی و جایگزینی حسین مرعشی جای او انجامید.

غیبت‌های مکرر در جلسات حزب کارگزاران، این شائبه را به وجود آورده که داستان کرباسچی و کارگزاران شاید به پایان راه خود رسیده باشد. خروج احتمالی کرباسچی از کارگزاران، اتفاق تازه‌ای نخواهد بود چراکه چهره‌های مطرح دیگری نیز طی یک دهه اخیر به‌دفعات از حزب خروج داشته‌اند.»

علی‌محمد نمازی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران به مشرق گفت: «اصل ناراحتی آقای کرباسچی به جلسه انتخاب دبیر کل بازمی‌گردد؛ در آن جلسه آقای مرعشی جای آقای کرباسچی انتخاب شد. البته شخص آقای حسین مرعشی مایل بود، دبیر کل سابق ابقاء شود؛  اما اعضای شورای مرکزی این پیشنهاد را قبول نکردند...

[آقای کرباسچی]ظاهراً قهر کرده‌اند، نمی‌خواهند در جلسات حضور پیدا کنند ولی اعضای شورای مرکزی حزب اصرار دارند که جناب آقای کرباسچی برگردند و در شورای مرکزی فعالیت داشته باشند. همه خواهان بازگشت آقای کرباسچی به‌عنوان عضو شورای مرکزی هستند...

ایشان در ادوار گذشته تمایل نشان می‌داد که از سمت دبیر کلی کنار برود اما اصرار برخی از دوستان ما در شورای مرکزی باعث ابقای ایشان شد. در نظر حزب بر آن بود که تغییراتی رخ دهد. ازجمله برای دبیر کلی کاندیدای بیشتری به میدان بیایند و باهم رقابت کنند. در دوره قبل یک نفر نامزد دبیر کلی بود و همان فرد هم‌رأی می‌آورد. در این دوره شورای مرکزی می‌خواست افراد دیگری هم درصحنه باشند. آقای کرباسچی در این دوره، برخلاف دوره‌ها قبل گفتند که الآن وقت انجام این کار نیست!

ایشان می‌گفتند که وقت این کار نیست و رویه گذشته ادامه پیدا کند. ولی اعضای شورای مرکزی تأکید داشتند که ما به سمت رقابت برویم و ایشان از این موضوع استقبال نکردند و به جلسه نیامدند. به‌هرحال انتخاب دبیر کل اتفاق افتاد و امیدواریم که این مسئله حل شود و ایشان در جلسات شورای مرکزی حضور پیدا کند.»

***

 رفع اشکالات طرح جوانی جعیت یکسال طول کشید

به گزارش ایسنا، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در ابتدای نشست خبری خود با اشاره به طرح‌ها و لایحه‌هایی که در شورای نگهبان بررسی شده است گفت: لایحه «نحوه کمک‌های اشخاص حقیقی و حقوقی به سازمان امور فنی و حرفه‌ای» خلاف شرع و قانون شناخته نشد و در جلسه شورای نگهبان تایید شد. هم‌چنین طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت همان‌طور که می‌دانید مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت واقعیت این است که قانون اساسی نگاه ویژه‌ای به خانواده دارد و امیدواریم قوانینی از این دست ما را به مقصود قانون اساسی نزدیک کند.

سخنگوی شورای نگهبان درباره طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و انتقادات مربوط به آن گفت: این طرح چندباری در تردد بین مجلس و شورای نگهبان بود. ما در مراحل ابتدایی ایرادات مفصلی نسبت به این طرح داشتیم و در فرایند یک ساله رفت و آمد به مرور اشکالات شورای نگهبان برطرف شد. یکی از طرح‌هایی که جلسات کارشناسی متعددی در شورای نگهبان داشت همین طرح بود و بیش از ۱۰ جلسه شخص خودم با موافقین و مخالفین این طرح داشتم.

وی درباره اخذ نظرات کارشناسی در طرح جوانی جمعیت گفت: شان اول این کار با مجلس است اما نهادی را بخاطر نمیارم که درخواست ملاقات داده باشد اما ما درخواست را رد کرده باشیم اما شان اول این کار با مجلس است.

***

پورابراهیمی: احتمالا روند سابق در مورد ارز ترجیحی تا پایان سال ادامه می‌یابد

محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به لایحه «تامین مطمئن کالای اساسی، نهاده های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی و سیاست های جبرانی برای حمایت اقشار آسیب پذیر»  که فوریت آن در مجلس به تصویب نرسید، گفت: وقتی فوریت لایحه در صحن مجلس رای نیاورد طبیعتا به صورت عادی اعلام وصول می‌شود و به کمیسیون تخصصی که کمیسیون برنامه و بودجه است ارجاع می‌شود.

نماینده مردم کرمان در مجلس ادامه داد: به نظر من تا این لایحه تبدیل به قانون شود و ابلاغ شود دیگر شاید خیلی به درد دولت نخورد که بخواهد برای سال ۱۴۰۰ تصمیمی بگیرد. لذا پیش بینی من این است که این لایحه اجرایی نمی‌شود.

وی افزود: الان پیش بینی من این است که روند سابق تا پایان سال ادامه پیدا خواهد کرد و هیچ تغییری نخواهیم داشت. فقط دولت باید منابعی را در نظر بگیرد که مابه‌التفاوت ارز مورد نیاز را از طریق ریالی که در بودجه در اختیار دارد و همچنین جابجایی در ردیف‌های بودجه را به صورت قانونی اعمال کند.

این نماینده مجلس در مورد نحوه تصمیم‌گیری برای ارز ترجیحی در سال آینده نیز گفت: طبیعتا باید منتظر بمانیم ببینیم در لایحه دولت این موضوع به چه صورت ارائه می‌شود، معمولا در لایحه بودجه هم تغییرات ما خیلی زیاد نخواهد بود. دولت باید دخل و خرجش را بسنجد و لایحه بدهد. اگر براساس دخل و خرج دولت روش استمرار یا روش دیگری باشد در زمان خودش بررسی می‌شود.

***

«توافق موقت» جدی نیست 

ابوالفضل عمویی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مهر، در مورد امکان توافق موقت ایران و ۱+۴ اظهار داشت: آنچه در رسانه‌های آمریکایی به عنوان توافق موقت منتشر شده هنوز به صورت جدی از سوی مقامات ۱+۴ اعلام نشده است. ما با آمریکایی‌ها مذاکره‌ای نداریم و طرف مذاکره ما ۱+۴ است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مذاکرات ایران با ۱+۴ هشتم آذر ماه در وین انجام می‌شود و موضوع مذاکرات لغو تحریم‌ها علیه ایران است. بدون لغو تحریم‌ها امکان اینکه ایران به توافق برجام برگردد و اجرای پاراگراف ۲۶ و ۳۶ را کنار بگذارد، وجود ندارد.

عمویی با بیان اینکه ایران تعهدات خود در برجام را اجرا کرده است، گفت: گام‌های کاهش تعهدات از سوی ایران بر اساس توافق‌نامه برجام برداشته شده است. توافق موقت فعلاً موضوع جدی نیست.

وی با بیان اینکه مذاکرات وین با دستور کار لغو تحریم‌ها انجام خواهد شد، گفت: پیشنهادهایی که انتفاع اقتصادی ایران در آن در نظر گرفته نشود مورد توجه مذاکره کنندگان قرار نخواهد گرفت. انتفاع اقتصادی ایران باید به صورت موثر و قابل اندازه گیری باشد.

***

اقدام قابل تحسین اژه‌ای

تسنیم نوشت: روزهای گذشته تصویری از حجت الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای رئیس قوه قضائیه در شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده‌ای یافت. وی برای سفری به مشهد مقدس از قسمت ویژه فرودگاه (تشریفات) استفاده نکرد و همراه با سایر مسافران وارد هواپیما شد. این اتفاق با واکنش‌های گسترده‌ای بین مردم خصوصاً در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد. بسیاری این حرکت قاضی‌القضات را ستودند و آن را نمونه‌ای از مردم‌داری مسئولین قلمداد کردند.

این اتفاق از زاویه دیگری هم قابل بحث است. اخیراً حجت الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای در دیدار جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از پرهزینه اداره شدن حاکمیت انتقاد کرده و به عنوان نمونه به تشریفات مسئولین اشاره کرده بود که با توجه به مضایقی که برای مردم و همه هست تشریفات، تشکیلات و حفاظت وی هم باید نسبت به شرایط مردم تغییر کند...

اقدام رئیس دستگاه قضا در عدم استفاده از تشریفات در فرودگاه و همراهی وی با مردم، نمادی است برای همگامی مسئولین با مردم. اقدامی بر اساس آموزه‌های دینی و مبانی انقلاب اسلامی که به تقویت اتحاد ملی و همگامی مردم با مسئولان نیز منجر خواهد شد و از سویی با کاهش هزینه‌های اجرایی و تشریفاتی و حفاظتی، هزینه اداره کشور را خصوصاً در ایامی که کشور شاهد کسری بودجه است، کاهش خواهد داد. از طرفی کارگزاران یک حکومت به دلیل شأن و نقش مهمی که در جامعه دارند، همواره زیر نظر مردم یک جامعه هستند؛ به طوری که هرگونه رفتار، گفتار و کردار آنها در نحوه رفتارشان تأثیرات مثبت و منفی در پی خواهد داشت. این اقدام می تواند فتح بابی بین مسئولان و مردم در جهت کاهش هزینه های غیرضروری باشد.