کارگزاران به کدام سو می روند؟!

گروه سیاسی الف،   4000822054 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

حزب کارگزاران سازندگی این روزها به تعبیر برخی اعضای آن در حال پوست اندازی است و به‌نظر تحلیل‌گران به‌نظر می‌رسد به حزب «اتحاد ملت» نزدیک‌تر خواهد شد. 

 کارگزاران به کدام سو می روند؟!

به گزارش الف، کسانی که اخبار احزاب داخلی کشور را دنبال می‌کنند، اواخر هفته پیش خلاء یکی از روزنامه‌های موثر حزبی با عنوان «سازندگی» را احساس کردند. موضوع به تصمیمات حزب کارگزاران سازندگی در شامگاه سه‌شنبه بر می‌گشت که طی آن 33 عضو شورای مرکزی این حزب به اتفاق آرا غلامحسین کرباسچی را بعد از ربع قرن از سمت دبیر کلی حزب کارگزاران سازندگی برکنار و حسین مرعشی را جایگزین وی کردند. 

براساس برخی اخبار غیررسمی کرباسچی پیش‌تر هم از دبیر کلی این حزب استعفا داده بود که به‌نظر می‌رسد مورد موافقت قرار نگرفته بود. نکته حائز اهمیت اینکه در جلسه سه‌شنبه وی حضور نداشت و می‌توان استنباط کرد اختلاف بین اعضای این حزب با کرباسچی خیلی جدی بوده است. البته کارگزارانی‌ها مدعی هستند به او ریاست کمیته سیاسی حزب‌شان را پیشنهاد کردند اما کرباسچی نپذیرفت. 

محسن هاشمی: اختلافات جدی نیست!

بعد از این اتفاق اعتماد آنلاین به نقل از محسن هاشمی نوشت:‌ اخیرا در حزب کارگزاران سازندگی درگیری جدی نبود و بحث‌هایی هم که مطرح شد به این دلیل بود که تغییری در ارکان حزب اتفاق بیفتد و خود من هم در روند این تغییرات مطرح بودم. اتفاقا من هم نظر مشابهی داشتم و نمی‌خواستم رئیس شورای مرکزی حزب باشم بسیاری بر این نظر بودند که تغییراتی در حد ارکان اتفاق بیفتد و برخی نمی‌خواستند این اتفاق بیفتد.

با وجودی که هاشمی چنین اظهاراتی را مطرح کرده است، کرباسچی، دبیر کل سابق حزب کارگزاران سازندگی ساعتی بعد از جلسه سه‌شنبه هفته پیش در فضای مجازی از توقف انتشار روزنامه سازندگی (ارگان مطبوعاتی رسمی این حزب) خبر داد. وی دلیل توقف انتشار را استعفای محمد قوچانی، سردبیر سازندگی و همراهی نکردن ارکان حزب و مخالفت‌های آنها عنوان کرد. البته مشکلات بدهی و کاغذ مطبوعات هم از جمله دلایل دیگر کرباسچی عنوان شد.

تلاش کارگزارانی‌ها برای بهبود وجهه

طی ماه‌های اخیر خبرها از داخل حزب کارگزاران سازندگی حکایت از این دارد که چند استعفای دیگر در ارکان این حزب رخ داده است. موضوع اختلاف در این حزب کارگزاران با اعلام استعفای «فرزانه ترکان» عضو شورای مرکزی این حزب شروع شد. او با رسانه‌ای کردن استعفای خود، ماجرای کشمکش‌ها در این حزب را آشکار کرد وی حتی گفته بود یدالله طاهر نژاد نیز قصد دارد از این حزب فاصله بگیرد. البته محمد عطریانفر رئیس کنگره حزب کارگزاران این اظهارات را تکذیب کرد. ترکان در آن موقع به خبرگزاری مهر راجع به استعفای طاهر نژاد گفته بود که این موضوع قطعیت دارد و او متن استعفای خود را در گروه شورای مرکزی حزب کارگزاران به اشتراک گذاشته است. همچنین ترکان تاکید کرد افراد دیگری هم هستند که بهتر است اجازه بدهیم خودشان درباره استعفایشان تصمیم بگیرند.

با این حال هنوز به‌نظر می‌آید برخی اعضای آن تلاش می‌کنند وجهه خود را خدشه ناپذیر جلوه دهند. عطریانفر در اینباره می‌گوید کرباسچی هنوز درباره به‌عهده گرفتن مسئولیت ریاست بر کمیته سیاسی این حزب تصمیم نگرفته است. درحالی‌که تحلیل‌گران سیاسی معتقدند تعطیلی روزنامه سازندگی و استعفای قوچانی از چهره‌های سرشناس رسانه‌ای حزب کارگزاران سازندگی از روزنامه یاد شده گویای اختلافات جدی‌تری است. 

در این میان برخی حتی می‌گویند قوچانی به‌زودی با روزنامه «آگاهی نو» به پیشخوان مطبوعات صبح کشور باز می‌گردد.

کارگزاران سازندگی در حال پوست‌اندازی

درباره سرنوشت حزب کارگزاران سازندگی، این روزها تحلیل و گمانه‌زنی‌های متعددی صورت می‌گیرد. هدایت آقایی از اعضای این حزب معتقد است کارگزاران به سرنوشت جبهه اصلاحات دچار شده است و این حزب در حال پوست‌اندازی است. 

وی در این خصوص به مثلث آنلاین گفته است:‌ «مدت زیادی است که در حزب کارگزاران انتقادهای گسترده‌ای به موضع‌گیری‌های آقای کرباسچی ابراز می‌شود؛ مشخصاً نسبت به مواضعی که او از سال ۹۸ نسبت به انتخابات مجلس گرفت تاکنون و در انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها. این تصمیم‌گیری با انتقادهای جدی اعضای شورای مرکزی حزب مواجه شد. هم تعداد قابل توجهی از اعضای حزب و هم بسیاری از اصلاح‌طلبان و البته مردم انتظار دارند احزاب اصلاح‌طلب، رفتاری اصلاح‌طلبانه داشته باشند، اما تصمیمات آقای کرباسچی و افرادی نزدیک به او اصلاحات را عملاً به سمت اصول‌گرایان کشاند».

چرا کرباسچی رفت؟

سیدمحمود علیزاده طباطبایی از دیگر اعضای حزب کارگزاران سازندگی درباره ماجرای کرباسچی معتقد است که او می‌خواهد پای جوان‌ها به تشکیلات کارگزارانی باز شود اما برخی مخالفت می‌کنند. 

طی این چند روز کنار رفتن کرباسچی از سمت دبیر کلی حزب کارگزاران سازندگی همراه با مطرح شدن نام مرعشی همراه شد. آقایی از اعضای این حزب معتقد است تفاوتی بین این دو نفر وجود ندارد و برای استدلال این ادعا می‌گوید در موضوع انتخابات سال 98 این دو نفر کاملا هم نظر و هماهنگ بودند به همین دلیل جا‌به‌جایی این دو نفر تغییر چندان مهمی نیست و به‌هیچ وجه نمی‌تواند منشا اثر باشد. 

فعال اصولگرا: کارگزاران شکست خورد

درباره این جا‌به‌جایی سعید آجرلو، فعال سیاسی- رسانه‌ای معتقد است رفتن کرباسچی از سمت دبیر کلی حزب کارگزاران سازندگی نشانه شکست این حزب در انتخابات مجلس یازدهم و دولت سیزدهم است. وی بر این باور است با دبیر کلی مرعشی در این حزب فاصله کارگزاران سازندگی با اتحاد ملت کاسته و موضع راست میانه ضعیف‌تر خواهد شد.