پیشنهاد وزارت علوم برای تشکیل کمیته همکاری آموزشی ایران و چین

گروه اجتماعی الف،   4000818110

رییس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، پیشنهاد تشکیل «کمیته مشترک همکاری‌های آموزشی، پژوهشی و فناوری ایران و چین» را ارایه کرد.

حسین سالارآملی در آیین افتتاح «مرکز تحقیقات بین المللی اکوسیستم کاسپین» با قدردانی از ابتکار تاسیس این مرکز که با همکاری نزدیک دانشگاه گیلان و آکادمی علوم چین محقق شده، افزود: دو تمدن دیرین ایران و چین در دو سوی قاره کهن، نیاز به ارتباط عمیق علمی دارند. بدون شک تاسیس این گونه مراکز، کمک شایانی به هم افزایی علمی ۲ کشور بزرگ می کند. دریای خزر نعمتی الهی و میراثی ماندار از طبیعت دیرین برای کشورهای همسایه آن و سایر ملل است.

به گزارش  ایرنا از وزارت علوم، وی اظهار داشت: بنابراین وظیفه صیانت از محیط زیست دریایی و خشکی، جنگل های هیرکانی، پرندگان، ماهیان، گیاهان بستر دریا و منابع سرشار دیگر آن به عهده همه ما است.

سالارآملی ادامه کرد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری علاوه بر مرکز تحقیقات بین المللی اکوسیستم کاسپین، از ایجاد مراکز تحقیقاتی مشترک ایران و چین در دانشگاه های تهران، گیلان، شیراز، صنعتی اصفهان و علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان حمایت کرده است.

وی تاکید کرد: آکادمی علوم چین نیز با حمایت از ایجاد مراکز تحقیقاتی مشترک دو کشور و تامین تجهیزات آنها، کمک درخوری در شکل گیری این همکاری ها داشته است. وزارت علوم، با تشویق و جلب همکاری استادان و کارشناسان دانشگاه ها و تامین محیط کاری مناسب به تحقق همکاری علمی همت گماشته است.

رییس مرکز همکاری‌های علمی بین المللی وزارت علوم، خاطرنشان کرد: در سایه اراده رهبران و بزرگان دو کشور، شاهد توسعه و گسترش بیش از پیش روابط دو جانبه هستیم. اکنون، حضور معاونان آکادمی علوم چین را به فال نیک می گیریم و از آنها درخواست داریم با توجه به روند رو به جلو تحقیقات بنیادی، روند همکاری پژوهشی در زمینه هایی از جمله، تجاری سازی دستاوردها هم توسعه پیدا کند.

وی افزود: با توجه به ابتکار شی جین پینگ رییس جمهوری چین، برای طرح "یک کمربند -یک راه" و همچنین امضای برنامه ۲۵ ساله همکاری های جامع جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین در اولین روزهای سال ۱۴۰۰ میان وزیران امور خارجه دو کشور در تهران که در آن تصریح ویژه ای به همکاری های آموزشی، پژوهشی و فناوری میان دو کشور شده است و به منظور اجرای این مهم به عنوان اولین قدم پیشنهاد می کنم، "کمیته مشترک همکاری های آموزشی، پژوهشی و فناوری ایران و چین" تشکیل شود.

سالارآملی با تبریک فرارسیدن پنجاهمین سال برقراری روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و چین، از همکاری بی شائبه دو کشور برای مبارزه با بیماری کووید ۱۹ قدردانی کرد و گفت:‌ امید است به زودی شاهد دیدار حضوری فرهیختگان دو کشور و نیز به زودی شاهد رفع کامل این بیماری منحوس باشیم.

نخستین مرکز تحقیقات بین‌المللی اکوسیستم کاسپین با همکاری ۲ موسسه اکولوژی و جغرافیای شین جیانگ و مرکز تحقیقات اکولوژی و محیط زیست آسیای مرکزی وابسته به آکادمی علوم چین امروز در دانشگاه گیلان افتتاح شد.