گمانه زنی ها درباره یک ترور نافرجام

گروه جهان الف،   4000816064 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

انتشار خبر ترور نافرجام مصطفی الکاظمی را در بحبوحه اعتراضات عراق در چند سطح می توان مورد بررسی قرار داد. 

گمانه زنی ها درباره یک ترور نافرجام

به گزارش الف، با توجه به تحولات اخیر در عراق و آشوبهای گاه و بی گاه در خیابانهای این کشور نگرانی های زیادی درباره اوضاع امنیتی عراق طی روزهای آینده به وجود آورده است. به نظر می رسید که انتخابات پارلمانی عراق بتواند نقطه ورود به مرحله حل بحرانها باشد و در پی آن دولتی تشکیل گردد که بتواند سرنوشت سیاسی عراق را در راستای منافع ملی این کشور رقم بزند.

اما این اتفاق نیفتاد و هم اکنون نتیجه انتخابات، عاملی برای ملتهب تر شدن اوضاع عراق شده است. متاسفانه عراقی ها از دهه های گذشته و در دوره دولتهای مختلف در رویدادهای سیاسی همچون برگزاری انتخابات و تشکیل دولت هرگز نتوانسته اند به شکل مستقل از طرفهای خارجی و به ویژه آمریکا عمل کنند. 

پرواضح است که انتخابات پارلمانی عراق و نتیجه آن برای طرفهایی همچون ایالات متحده که برای بیرون کشیدن نظامیانش از عراق تحت فشار مردم و فراکسیونهای پارلمانی این کشور قرار داشت اهمیت بالایی دارد و بر همین اساس اقدامات آن جهت تاثیرگذاری بر نتیجه انتخابات عراق امری طبیعی است.

مشکل اصلی برخی احزاب و مردم عراق از چند هفته گذشته که به تظاهرات خیابانی خشونت آمیز انجامید آن است که معتقدند تقلب بزرگی در نتیجه انتخابات صورت گرفته و کشورهای آمریکا و انگلیس و عربستان و امارات این نتایج را دستکاری کرده اند.

صرف نظر از اینکه بحث تقلب در انتخابات عراق تا چه اندازه درست باشد؛ چالش اصلی عدم مدیریت صحیح اوضاع و قانع کردن معترضان است. همین امر از نظر برخی ناظران احتمال صحت اظهارات معترضان افزایش میدهد. کمیساریای عالی انتخابات نتایج اولیه را مجددا مورد بررسی قرار داده و البته به نظر نمیرسد که تغییر اساسی در نتیجه نهایی حاصل شود. به همین دلیل سناریو ادامه اعتراضات با شدت بیشتر، مطرح میشود.

درحال حاضر معترضان خواستار تشکیل دولت توافقی هستند؛ زیرا معتقدند که در صورت تشکیل دولت اکثریت حق آنها پایمال خواهد شد. 

اما جدا از مباحث سیاسی، چالش اصلی عراق اکنون مسئله امنیتی است که در صورت تشدید خشونت در جریان تظاهرات های این کشور، زمینه مناسب برای افزایش تحرکات عناصر گروه تروریستی داعش نیز فراهم میشود؛ به ویژه اینکه طی چند ماه گذشته مناطق مختلف عراق عرصه خودنمایی و عملیات های تروریستی داعش بوده است.

یکی از اتفاقات بی سابقه ای که در بحبوحه این اعتراضات عراقی ها رخ داد، تلاش برای ترور «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق بود. منابع خبری یکشنبه شب گزارش دادند که با یک پهپاد بمب گذاری شده در نزدیکی مقر اقامت مصطفی الکاظمی، توطئه ای برای ترور وی صورت گرفته است. البته هنوز اطلاعات درستی در این باره منتشر نشده  و حتی گمانه زنی هایی مبنی بر اینکه عملیات ترور نافرجام مصطفی الکاظمی یک اقدام ساختگی باشد نیز وجود دارد.

در همین چارچوب گردان های حزب الله عراق در واکنش به این خبر اعلام کرد: بازی کردن نقش قربانی از شیوه های نخ نمایی است که به تاریخ پیوسته است. بر اساس اطلاعات موثق ما، در عراق هیچ کسی حاضر نیست برای هدف قرار دادن نخست وزیر ، یک پهپاد ضرر کند.

از جمله دیگر مواردی که در این گمانه زنی ها تردیدها نسبت به نمایشی بودن این اتفاق را بیشتر میکند آن است که خبر ترور نافرجام الکاظمی درست در بحبوحه اعتراضات عراقیها نسبت به نتیجه انتخابات و انتقاد آنها از عملکرد نامناسب دولت صورت گرفت. به همین دلیل برخی ناظران معتقدند که شاید طرح چنین سناریویی با هدف دور کردن توجهات از اعتراضات مذکور باشد.

از سوی دیگر از نظر برخی تحلیلگران از آنجایی که بخش تقریبا بزرگی از معترضان به نتیجه انتخابات از طرفداران گروه های وابسته به مقاومت هستند، احتمال اینکه مانورهایی از جانب طرفهای ذینفع داخلی و خارجی برای متهم کردن مقاومت در ماجرای ترور نافرجام مصطفی الکاظمی وجود داشته باشد نیز هست؛ همانطور که رسانه های غربی فورا اقدام به انتشار این خبر با موضع گیری ضد مقاومت کردند. از نظر این تحلیلگران از همه مهمتر آن است که سفارت آمریکا در بغداد که درواقع یک پادگان نظامی محسوب میشوند هرگونه تحرکی را در آسمان این کشور رصد میکند؛ اما اینکه چرا هنگام حمله پهپادی به منزل نخست وزیر عراق حتی آژیر هشدار سفارت ایالات متحده به صدا در نیامد، عجیب و مشکوک است.

اینکه ادعای ترور الکاظمی تا چه اندازه درست است و همچنین جزئیات آن نیاز به تحقیقات و ارائه مستندات لازم دارد؛ اما نکته مسلم آن است که کشوری همچون آمریکا که برای خروج نظامی از عراق تحت فشار قرار دارد، هرگز فرصت استفاده از ناآرامیهای این کشور جهت اجرای برنامه های خود را از دست نخواهد داد و چه بسا که طی روزهای آینده خبرهایی مشابه خبر ترور الکاظمی را بیشتر بشنویم.