باز هم «کار خودشونه» !

گروه اقتصادی الف،   4000816060 ۶۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
باز هم «کار خودشونه» !

پس از انتشار خبر حمله سایبری به زیرساخت‌های عرضه سوخت و فرآورده های نفتی در کشور، بستری داغ برای رشد قارچ گونه انواع شایعات به وجود آمد. بسیاری در پست های مجازی مختلف خود بلافاصله پس ازاین حادثه اظهار کردند که این حمله به اصطلاح « کار خودشونه !». آنها دلائلی مانند تلاش دولت برای افزایش قیمت بنزین و جبران کسری بودجه با استفاده از فروش بنزین آزاد را به عنوان انگیزه جهت خرابکاری عمدی در زیرساخت سوخت رسانی کشور عنوان می کردند. 

توهم توطئه یک عارضه جامعه شناختی است که مختص ایران نیست و  کم و بیش در همه کشورها وجود دارد. 

برای مثال برخی راستگرایان در آمریکا که عموماً، سفید پوست و فاقد تحصیلات عالیه و تقریباً همگی نیز طرفدار دونالد ترامپ رئیس جمهور اسبق این کشور هستند، در برخی موارد معتقدند که زمین تخت است و انسان نیز به کره ماه نرفته است. این قشر معتقد هستند که دولت آمریکا قراردادهای را با موجودات فضای سبز ریز نقش به امضا رسانده و مفاد قرارداد را از مردم مخفی می کند. آنها حتی انجمن های نیز برای این نظریات خود در سراسر آمریکا تشکیل داده اند. 

همچنین باورمندان به نظریه کیو انان که برای اولین بار در سایت فورچن، منتشر شد، باور دارند که یک حلقه از پدوفیلی ها جهان را اداره می کنند. 

در ایران نیز برخی که ادبیاتشان در محافل رسانه ای به ادبیات «درون تاکسی» مشهور است، معمولاً پس از بروز هر بحران ملی، تفسیرهای گاه غریبی ارائه می کنند. تکیه کلام این گروه عبارت «کار خودشان است» است که البته با استفاده از این عبارت لطیفه های زیادی نیز در جامعه ساخته شده است.  

اما پرسش اصلی این است که آیا واقعاً دولت از این بحران به لحاظ مالی سود برده است؟

هر چند که در چند روز قطع سراسری کارت بنزین، سوخت خودرو به نرخ آزاد عرضه شد، اما سهمیه مردم از بین نرفت و کماکان در کارت ها محفوظ ماند. 

البته در این یک هفته، دولت به میزان 245.4 میلیون لیتر بنزین آزاد بیشتری فروخت. 

در مقابل اما وزیر نفت اعلام کرد که به همه دارندگان بیش از 27 میلیون کارت سوخت، سهمیه مازاد و جبرانی سوخت تعلق خواهد گرفت. 

به صورت دقیق تر بر اساس آمارهای رسمی اعلام شده، برای 27 میلیون و 251 هزار و 605 کارت خودروی فعال در کشور در مجموع 258 میلیون لیتر سهمیه جبرانی در نظر گرفته شد. 

برای مثال  سواری های عمومی 40 لیتر، تاکسی ها 40 لیتر، دوگانه سوزهای عمومی 30 لیتر، بین شهری ها 40 لیتر و تاکسی ها ی ون 60 لیتر سهمیه جبرانی بنزین دریافت کردند. 

دولت در مقابل  245.4 میلیون لیتر بنزین آزاد بیشتری که در این مدت فروخت، به میزان 258 میلیون لیتر بنزین جبرانی در نظر گرفت. به همین دلیل نه تنها در این حوزه سودی نکرد، بلکه زیان هم دید. 

اما ظاهراً زیان مالی اصلی مربوط به زیرساخت های فنی و نرم افزاری سامانه سوخت رسانی در کشور است. 

معاون اسبق وزیر ارتباطات در بحبوحه بحران گفت که این سامانه به شبکه اینترنت وصل نیست، کارشناسان در این مدت اظهار کرده اند که نوسازی و تعویض برخی محصولات نرم افزاری و سخت افزاری مورد استفاده در این شبکه، ضروری به نظر می رسد، اقدامی که می تواند هزینه قابل توجهی به دولت تحمیل کند. 

همچنین یک خبرگزاری داخلی به نقل از «یک مقام ارشد» نوشت که این سامانه باید در دوران دولت قبلی نوسازی می شد و لزوم مقاوم سازی آن به مسئولین وقت گوشزد شده بود، اما به دلیل برخی سهل انگاری ها و بازی های سیاسی این مهم محقق نشد. 

علاوه بر این، همایون صالحی، رئیس انجمن کانون جایگاه‌داران سوخت، در این خصوص گفت که ضرری چند ده میلیارد تومانی به جایگاه داران تحمیل شده است. 

با این همه، ابراهیم رئیسی تاکید کرد که دولت زیان همه بخش های را که از این حمله سایبری صدمه دیده اند، جبران خواهد کرد.