فرهنگیان چشم‌انتظار معرفی وزیر/گمانه‌زنی درباره گزینه‌های وزارت آموزش‌وپرورش

گروه سیاسی الف،   4000815099 ۴۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

با گذشت حدود دو و ماه نیم از تشکیل کابینه دولت سیزدهم هنوز تکلیف یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌های آن یعنی وزارت آموزش‌وپرورش مشخص نشده است. با توجه به شرایط انتظار است دولت گزینه‌ای کارآمد و تحول‌خواه را به‌دور از حواشی و سهم خواهی‌های سیاسی برای این وزارت انتخاب نماید.

فرهنگیان چشم‌انتظار معرفی وزیر/گمانه‌زنی درباره گزینه‌های وزارت آموزش‌وپرورش

به گزارش الف، بررسي پرونده صلاحيت وزراي پيشنهادي سيد ابراهيم رئيسي براي حضور در كابينه در سوم شهريورماه 1400 به پايان رسيد و نمايندگان مجلس به هيجده وزير از نوزده وزير معرفی‌شده رأی موافق دادند. تنها گزینه‌ای كه موفق نشد به كابينه راه يابد، حسین باغ گلی گزینه پیشنهادی وزارت آموزش‌وپرورش بود كه با ۷۶ رأی موافق، ۱۹۳ رأی مخالف و ۱۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۸۶ رأی نتوانست نظر مثبت نمایندگان مجلس را کسب کند.

در پی رأی عدم اعتماد، رئیس‌جمهور، چهارم شهریورماه علیرضا کاظمی (معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش) را به‌عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب کرد تا یک ماه مانده به شروع سال تحصیلی، وضعیت بازگشایی مدارس و برنامه سال تحصیلی را سامان دهد.

مطابق تبصره دوم ماده یک‌صد و نود قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، ‌چنانچه مجلس به یک یا چند وزیر رأی اعتماد نداد یا وزارتخانه‌ای به هر دلیل وزیر نداشته باشد، رئیس‌جمهور موظف است حداکثر قبل از سه ماه فرد یا افراد دیگری را برای اخذ رأی به مجلس معرفی نماید. ‌با اين شرايط رئیس‌جمهور می‌بایست تا قبل از سوم آذرماه گزينه پيشنهادي خود را براي كسب تصدي وزارت آموزش‌وپرورش معرفي نمايد.

به همين دليل است كه برخي نمايندگان از اين احتمال گفته‌اند كه رئیس‌جمهور شايد در هفته جاری وزير پيشنهادي را به مجلس معرفي نمايد.

محمدرضا احمدی، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی روز شنبه، پانزدهم مهرماه با تأکید بر اینکه هفته آینده مجلس جلسه علنی خواهد داشت و پس‌ازآن نمایندگان یک هفته برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه خود می‌روند، عنوان کرد: «با توجه به اینکه در زمان حضور نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه، زمان دولت برای معرفی وزیر پیشنهادی به اتمام می‌رسد بهتر است تا رئیس‌جمهور در هفته جاری وزیر پیشنهادی را به مجلس معرفی کند».

 نماینده رشت در ادامه گفت: «تاکنون گزینه‌های متعددی برای این پست مطرح‌شده‌اند که هنوز نهایی نشده است». عدم نهايي شدن گزينه وزارت آموزش‌وپرورش قبل از اين نیز توسط معاون امور مجلس رئیس‌جمهور مورداشاره قرارگرفته بود.

سید محمد حسینی روز یکشنبه، دوم آبان ماه در حاشیه سفر یک‌روزه به شهرستان‌های ورامین و قرچک در جمع خبرنگاران اظهار داشت: «بر اساس قانون اساسی، رئیس‌جمهوری برای معرفی وزیر جدید، سه ماه فرصت دارد و باوجود اداره وزارت آموزش‌وپرورش توسط سرپرست، به دلیل اهمیت این وزارتخانه، به‌زودی گزینه جدید به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌شود».

حسینی ادامه داد: «برای تصدی وزارت آموزش‌وپرورش گزینه‌های متعددی مطرح است که هفته آینده با تأمل و بررسی، شایسته‌ترین فرد ازنظر کارآمدی، به مجلس معرفی می‌شود تا پس از کسب رأی اعتماد در رأس این وزارتخانه قرار گیرد».

باوجود گذشت حدود دو هفته از صحبت‌های معاون امور مجلس رئیس‌جمهور هنوز گزينه پيشنهادي دولت به مجلس معرفي نشده است. البته در هفته‌های اخير، اسامي مختلفي براي تصدي پست وزارت معرفی‌شده است. نام برخي از گزینه‌ها كه بيشتر در رسانه‌ها مطرح‌شده‌اند عبارت‌اند از: احمد قیومی (از مدیران سابق مناطق آموزش‌وپرورش شهر تهران و مشاور سابق مدیرکل آموزش‌وپرورش شهر تهران)، مسعود فیاضی (برادر داماد علیرضا زاکانی و معاون فرهنگي مركز پژوهش‌های مجلس شوراي اسلامي)، علیرضا علی احمدی (وزير سابق آموزش و پروش در دولت محمود احمدی‌نژاد)، محمد طیب صحرایی (مدير مجتمع آموزشي امام صادق شهر تهران)، ميثم نعمتي (عضو هیئت‌مدیره بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره))، احمد حیدری (مدیرکل سابق دفتر وزارتی و معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش‌وپرورش و معاون فعلي حقوقي، امور مجلس و پشتيباني وزارت نيرو)، یوسف نوری (مدیر سابق مرکز نیروی انسانی و فناوری اطلاعات آموزش‌وپرورش) و علیرضا کاظمی (سرپرست فعلی وزارتخانه و معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش).

برخي از گمانه‌زنی‌ها نيز مبني بر احتمال معرفي يكي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي است كه از آن جمله می‌توان به حميدرضا حاجی‌بابایی (وزير آموزش‌وپرورش در دولت محمود احمدی‌نژاد)، سید علی یزدی خواه (یکی از نمایندگان تهران در مجلس یازدهم)، علی کریمی‌فیروزجایی (عضو هیئت‌رئیسه و از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس)، علیرضا منادی سفیدان (رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس)، محمدمهدی زاهدی (نماینده مجلس و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت احمدی‌نژاد) می‌توان نام برد.

چه كسي بايد وزير شود؟

بدون شك وزارت آموزش و پروش يكي از مهم‌ترین وزارتخانه‌های کشور است كه به دلايل خاص هميشه موردتوجه بوده است.

وجود شانزده ميليون دانش‌آموز در كشور، نارضايتي معلمان، مشكلات مالي و مطالبات صنفي آن‌ها، کمبود نیروی تدریس، ترك تحصيل حدود یک‌میلیون دانش‌آموز، سرانجام رتبه‌بندی معلمان، بازگشایی مدارس در روزهای کرونایی و ... ازجمله مسائل و موضوعاتي است كه موجب شده وزارتخانه آموزش‌وپرورش در كانون توجهات باشد. ازاین‌رو منطقي است رئیس‌جمهور گزینه‌ای را براي اين وزارتخانه معرفي كند كه اشراف و آگاهي مناسبي نسبت به مشكلات و چگونگي كاهش و حل آن‌ها داشته باشد.

بدون شک معرفي گزینه‌های سياسي يا افرادي كه آشنايي كافي نسبت به مسائل حوزه آموزش و پروش ندارند مشكلات و نارضایتی‌ها بدنه اين وزارتخانه و دانش آموزان را تشديد خواهد کرد. ازاین‌رو ضرورت دارد گزینه‌ای تحول‌خواه و توانمند در رأس وزارت آموزش‌وپرورش قرار گیرد.