درها برای آموزش و پرورش روی یک پاشنه می‌چرخد

گروه اجتماعی الف،   4000812126 ۷۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

با وجود نگرانی‌ها درباره آغاز موج ششم کرونا در کشور، آموزش و پرورش اصرار دارد مدارس بر اساس برنامه قبلی اعلام شده بازگشایی کامل شوند. 

درها برای آموزش و پرورش روی یک پاشنه می‌چرخد

به گزارش الف، مدت 2 سال است که کرونا در ایران قربانی می‌گیرد، از زمانی که این بیماری در ایران شیوع پیدا کرد برای نظام آموزشی و تعلیم و تربیت در مدارس چندین سیاست مختلف تجربه شد. در مقاطعی مدارس همراه با سایر نهادها و ارگان‌ها درگیر تعطیل سراسری شدند و دانش‌آموزان خانه نشین؛ در مقاطعی موضوع آموزش غیر حضوری به کمک صداوسیما موضوعیت پیدا کرد. 

آموزش مجازی و استقبال بیشتر

در این میان و طی بازه دو ساله اخیر آموزش غیر حضوری مدارس و استفاده از ابزارهای الکترونیک همراه (گوشی تلفن همراه، تبلت) مجهز به رسانه‌های اجتماعی تخصصی برگزاری کلاس آنلاین بیش از همه مورد استقبال قرار گرفت. هرچند  شبکه شاد و مشکلات آن نیز فراوان مورد نقد قرار گرفت. با این حال خانواده‌ها از اینکه فرزندان‌شان در محیط منزل حضور دارند و سلامت‌شان مورد مراقبت قرار گیرد، خیال‌ راحتی داشتند. 

با گسترده شدن واکسیناسیون در کشور طی سال جاری یک‌بار دیگر موضوع بازگشایی مدارس و از سرگیری شیوه آموزش حضوری در محافل مختلف سر زبان‌ها افتاد. وزارت آموزش و پرورش با اینکه هنوز وزیر و مسئول اصلی خود را نشناخته است (توسط سرپرست اداره می‌شود) اصرار دارد مدارس به شکل سراسری تا آخر آبان و اوایل آذر بازگشایی شود. 

اصرار دولت و کم رغبتی والدین

براساس این برنامه بازگشایی تدریجی آموزش و پرورش در فاز اول مقرر کرد مدارس در مناطق روستایی و عشایری کم جمعیت از ابتدای مهرماه بازگشایی شود و مدارس مقطع متوسطه هم در یک برنامه تدریجی در آبان‌ماه بازگشایی شوند. 

این اصرار دولت به بازگشایی مدارس در شرایطی صورت می‌‌گیرد که به گفته علیرضا کمره‌ای، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش براساس آمارها فقط 49 درصد مدارس کارودانش و فنی‌وحرفه‌ای آموزش حضوری خود را در آغاز کردند ولی انتظار می‌رفت 100 درصد این مدارس فعالیت‌‌شان بر اساس همان برنامه تدریجی حضوری شود. 

وی‌ همچنین گفته بود:‌ مدارس دوره ابتدایی در خوشبینانه‌ترین حالت کمتر از 10 درصدشان توانسته‌اند دانش‌آموزان کلاس اول را به صورت حضوری به مدارس بیاورند.

شرط بازگشایی مدارس از نگاه وزیر بهداشت

بهرام عین‌الهی، وزیر بهداشت تنها شرط بازگشایی مدارس را تزریق دو دوز واکسن به بیش از 70 درصد دانش آموزان می‌داند. درحالی‌که واکسیناسیون دانش‌آموزان بین 12 الی 18 سال از اواخر شهریور شروع شد و تا 25 مهرماه کمتر از هفتاد درصد دانش آموزان تنها یکبار واکسن زدند و برای نوبت بعد تا حدود یکماه دیگر لازم است صبر کنند. 

وزیر بهداشت با وجود خطر پایین مرگ و میر در کودکان بر اثر کرونا موضوع ناقل بودن آنها را جدی عنوان می‌کند. 

در چنین شرایطی به‌نظر می‌آید تا اواخر آبان‌ماه هدف واکسینه کردن 70 درصد دانش‌آموزان عملی شود اما استقبال پایین از برنامه‌های بازگشایی مدارس در مهرماه نشان می‌دهد هنوز خانواده‌ها تمایلی به حضور فرزندان‌شان در محیط مدرسه ندارند. 

چند دلیل نگرانی خانواده‌ها

شاید دلیل عمده نگرانی خانواده‌ها در این خصوص را اظهارات رسمی و غیر رسمی درباره شیوع پیک ششم کرونا دانست. به عنوان مثال وزیر بهداشت که خود گفته بود بعد از کامل شدن واکسیناسیون 70 درصدی دانش‌آموزان می‌توانند سرکلاس حاضر شوند در جای دیگری گفته است پیک ششم کرونا در ایران طی ماه آبان قطعی است. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کهکیلویه و بویر احمد نیز از آغاز پیک ششم کرونا در این استان خبر داده است. کمال حیدری، معاون وزیر بهداشت ایران هم هرچند وضعیت مبتلایان به کرونا را نزولی می‌داند اما شروع پیک ششم کرونا را محتمل دانسته و گفته است معتقدم که پیک ششم هنوز شروع نشده است. 

واکسینه نشدن کوچک‌ترها و باز نگرانی

به این وضعیت بغرنج و نگرانی‌ها در کشور باید اظهارات مقامات علمی درباره واکسینه نشدن دانش آموزان کلاس‌های اول تا ششم دبستان را هم افزود. به عنوان مثال ولی اسماعیلی از اعضای ستاد ملی کرونا از منتفی بودن واکسیناسیون دانش آموزان کمتر از 12 سال به دلیل به جمع بندی علمی نرسیدن این ستاد صحبت می‌کند. 

در شرایطی که مردم نگرانی‌هایی دارند و فضای انتظاری برای پیک ششم کرونا شکل گرفته است، دولت اصرار دارد برنامه بازگشایی مدارس بدون اقناع خانواده‌ها دنبال شود و علیرضا کاظمی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش طی این چند وقت مدام به رسانه‌های مختلف می‌گوید برنامه بازگشایی مدارس توسط وزارتخانه آموزش و پرورش تغییری نکرده است و کماکان همان رویه قرار است دنبال شود. برنامه ای که به نظر نمی رسد محقق شود.