برگزاری مراسم اربعین علامه حسن زاده آملی در آمل

گروه فرهنگی الف،   4000812123

مراسم چهلمین روز از درگذشت علامه حسن حسن‌زاده آملی عصر امروز چهارشنبه با حضور قشرهای مختلف مردم و مسئولان در مصلی آمل برگزار شد.

در این مراسم نماینده ولی فقیه در مازندران ، شماری از مسئولان، فرماندهان و سرداران نظامی، انتظامی و اقشار مختلف مردم حضور داشتند.

 ایرناگزارش داد نماینده  ولی فقیه در مازندران در این مراسم به بیان ویژگی های اخلاقی علامه حسن زاده آملی پرداخت و گفت: محبت به خدا مهم ترین و خاص ترین ویژگی این عالم ربانی بوده  و محبت به خدا در دل ایشان جوشان بود.

حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر محمدی لائینی محبت به علم را دیگر ویژگی علامه ذوالفنون دانست و افزود : ایشان شکارچی و صیاد علم بود و برای کسب آن شب و روز نمی شناخت.
وی ادامه داد: عشق به استاد از دیگر ویژگی های علامه حسن زاده آملی بود و ایشان تا آخر عمرشان باوجود علامه بودنشان همواره در برابر اساتید خود اظهار کوچکی و خصوع می کرد.
نماینده ولی فقیه در مازندران همچنین به مناسبت های روز ۱۳ آبان نیز اشاره کرد و گفت : گفت و گو محوری در مراسم علامه دهر علاوه بر سیره بیان زندگی و شناخت وی، باید آمریکا شکن هم باشد.

در این مراسم حج اسلام یدالله یزدان‌پناه نیاکی،  حسن رمضانی، اسماعیل منصوری لاریجانی و هادی عباسی خراسانی از شاگردان علامه حسن زاده آملی به سخنرانی گفت و گو محور در خصوص آثار استاد علامه و خصایل اخلاقی وی پرداختند.

علامه حسن زاده آملی روز شنبه سوم مهر پس از طی یک دوره سخت بیماری در سن ۹۳ سالگی چشم از جهان فرو بست و پیکرش پس از اقامه نماز توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی و تشییع باشکوه در شهر آمل، در روستای زادگاهش به خاک سپرده شد.

علامه در سال ۱۳۰۷ در روستای «ایرا» بخش لاریجان از توابع شهرستان آمل متولد شد. او در ۶ سالگی خواندن و نوشتن را در مکتب‌خانه آموخت و در سال ۱۳۲۳ دروس حوزوی را آغاز کرد.

وی در سال ۱۳۴۲ از تهران به قم رفت و به مدت ۱۷ سال در دروس علامه طباطبایی، برادر علامه و سید محمدحسن الهی حاضر شد و پس از سکونت در قم، ۱۴ دوره شرح منظومه، چهار دوره اشارات، یک دوره اسفار اربعه و چهار دوره شرح فصوص قیصری را تدریس کرد. شرح تمهید و مصباح الانس نیز از جمله تدریس‌های اوست. او همچنین حدود ۱۷ سال دروس ریاضیات، هیات، وقت و قبله را درس داده که کتاب دروس «معرفة الوقت و القبلة» محصول آن درس‌هاست.

علامه حسن زاده آملی، کتاب‌هایی چون نهج‌البلاغه، اسفار اربعه، کشف المراد، کلیله و دمنه و گلستان سعدی را تصحیح کرده و دیوان اشعاری نیز به چاپ رساند.