راهنمای کامل و جامع آزمون دولینگو

گزارش بازرگانی،   4000806048

آزمون دولینگو ، یک آزمون آنلاین و انطباقی است. کسانی که قصد مهاجرت تحصیلی دارند، می‌توانند با گرفتن مدرک این آزمون برای مهاجرت اقدام کنند. در این مقاله درباره قوانین و نکات دولینگو توضیح خواهیم داد و شما را راهنمایی می‌کنیم که چگونه باید برای این آزمون آماده شوید. اگر قصد شرکت در این آزمون را دارید، اما هنوز زیاد درباره آن نمی‌دانید، حتما ادامه مطلب را مطالعه کنید.

آزمون دولینگو برای مهاجرت 

امروزه به دلیل شیوع ویروس کرونا، بسیاری از دانشگاه‌های مطرح در آمریکا و کانادا، علاوه بر تافل و آیلتس، مدرک آزمون دولینگو را نیز قبول می‌کنند. آزمون دولینگو  این امکان را برای دانشجویان سراسر جهان فراهم می‌کند که در دانشگاه‌های موردنظر خود پذیرش گرفته و به تحصیل خود ادامه دهند. آزمون دولینگو برای مهاجرت به کانادا و مهاجرت به آمریکا بسیار کاربردی است.

قوانین آزمون دولینگو

آزمون دولینگو با وجود اینکه یک آزمون آنلاین است، اما با قوانین سختگیرانه‌ای که دارد، نمی‌توان در آن تقلب کرد. زمانی که شما آزمون می‌دهید، توسط داوران و ناظران دولینگو بررسی خواهید شد. اگر داوران تشخیص دهند که شما به طور قطع در حال تقلب‌کردن هستید، آزمون را متوقف کرده و اکانت شما را بلاک می‌کنند. اما گاهی اوقات حساب شما Invalid می‌شود. علت Invalid این است که گاهی به دلایل مشکلات سخت‌افزاری و یا خطای انسانی مانند نگاه‌کردن به اطراف، تقلب به صورت غیر قطعی تشخیص داده می‌شود. اگر آزمون شما Invalid شود، این امکان را خواهید داشت تا 90 روز دیگر در آزمون دولینگو شرکت کنید. پس اگر می‌خواهید اکانت شما بلاک و invalid نشود، قوانین این آزمون را زیر پا نگذارید!

یکی دیگر از قوانین دولینگو این است که در هنگام آزمون نباید روی مرورگر خود، افزونه و پلاگینی که به شما در آزمون کمک کند، نصب کنید. پس اگر از این پلاگین‌‌ها روی مرورگر خود نصب دارید، حتما قبل از آزمون آن را پاک و یا غیرفعال کنید. همچنین شما حق نوشتن مطلب روی کاغذ و یا استفاده از تلفن همراه نیز نخواهید داشت. فقط باید در هنگام پاسخ‌‌دادن به سوالات به صفحه‌نمایش و کیبورد نگاه کنید. در غیر اینصورت، آزمون شما متوقف می‌شود.

نیازمندی‌های آزمون

شما برای شرکت در آزمون به یک سیستم کامپیوتر نیاز دارید که وبکم، اسپیکر و میکروفون داشته‌باشد. زیرا در بعضی از سوالات از شما می‌خواهند صدای خود را ضبط کنید و یا به فایل صوتی گوش داده و به سوالات پاسخ دهید. همچنین شما برای مصاحبه ویدئویی که در انتهای آزمون، از شما گرفته می‌شود، نیاز به وبکم دارید تا تصویر خود را رکورد کنید. قبل از شروع آزمون حتما شناسنامه و پاسپورت خود را آماده کرده و کنار خود بگذارید.

زمان آزمون تنها 60 دقیقه است. که 5 دقیقه اول آن برای وصل و بررسی وبکم و سایر نیازمندی‌های آزمون می‌باشد. و در انتها، 10 دقیقه هم مصاحبه ویدئویی خواهید داشت. در نتیجه مدت برگزاری آزمون اصلی تنها 45 دقیقه است. وقتی می‌خواهید در آزمون شرکت کنید، حتما به یک اتاق خلوت بروید. زیرا اگر کسی کنار شما بنشیند و یا از کنار شما رد شود، تقلب تشخیص داده خواهدشد. آخرین چیزی که برای آزمون به آن نیاز دارید، یک اینترنت پرسرعت است. قبل از آزمون دولینگو حتما اینترنت خود را چک کنید تا در هنگام آزمون دچار مشکل نشوید.

هزینه آزمون دولینگو

هزینه شرکت در آزمون دولینگو تنها 49 دلار آمریکا می‌باشد. در حالی که برای شرکت در سایر آزمون‌های زبان انگلیسی مانند تافل و آیلتس باید بیشتر از 200 دلار بپردازید. البته اعتبار مدرک دولینگو مانند بقیه آزمون‌ها 2 سال است. یکی دیگر از ویژگی‌های خوب آزمون دولینگو، ارسال رایگان مدرک آن به تمام دانشگاه‌‌های مد نظر شماست. در حالی که ارسال مدرک تافل و آیلتس به طور رایگان محدودیت دارد و پس از آن به ازای ارسال مدرک به هر دانشگاه باید مبلغی بپردازید.

بخش‌های مختلف آزمون دولینگو

در هنگام آزمون دولینگو با سوالات متعددی روبه‌رو خواهید شد که مهارت شما در شنیدن (Listening)، نوشتن (Writing)، صحبت‌کردن (Speaking) و خواندن (Reading) را بررسی کرده و به آن نمره‌ای می‌دهد. البته نحوه نمره‌دهی دولینگو با آیلتس متفاوت است. آیلتس 10 نمره و دولینگو 160 نمره می‌باشد. همچنین دولینگو 4 نمره مجزا برای Conversation، Comprehension، Production و Literacy در نظر می‌گیرد. در نهایت یک نمره کلی که به آن Overall نیز می‌گویند، بر اساس 4 نمره بالا، دریافت خواهید کرد. اما هر کدام از 4 نمره مربوط به کدام مهارت زبان انگلیسی می‌باشد؟

نمره بخش Literacy مربوط به مهارت متقاضی در خواندن و نوشتن است. Comprehension، توانایی شما در خواندن و شنیدن را نشان می‌‌دهد. Conversation میزان مهارت داوطلبان را در شنیدن و صحبت‌کردن بررسی می‌کند. در نهایت نمره Production با توجه به میزان توانایی شما در نوشتن و صحبت‌کردن، می‌باشد. سوالاتی که در آزمون دولینگو وجود دارد، با توجه به پاسخ شما نمره‌ای به این 4 بخش اختصاص می‌دهد. در ادامه بخش‌های مختلف آزمون را به صورت کلی و خلاصه بررسی می‌کنیم:

  • سوال Read and Complete : پرکردن جای خالی با کلمات
  • سوال Read and Select : انتخاب کلمات معنادار انگلیسی از میان کلمات بی‌معنی
  • سوال Listen and Select: گوش‌دادن به کلمات و انتخاب کلمات انگلیسی معنادار
  • سوال Listen and Type: گوش‌دادن به فایل صوتی و تایپ جمله موردنظر
  • سوال Read aloud: ضبط صدا و خواندن جمله داده‌شده
  • سوال Write about the photo: نوشتن درباره عکس و توصیف‌کردن آن
  • سوال Read, Then write: نوشتن درباره سوال داده شده
  • سوال Speak about the photo: ضبط صدا و توضیح‌دادن درباره عکس
  • سوال Read, Then Speak: ضبط صدا و پاسخ به سوال داده شده
  • سوال Listen, Then Speak: گوش‌دادن به فایل صوتی و صحبت‌کردن درباره سوال پرسیده شده
  • Video interview: مصاحبه ویدئویی. ضبط تصویر و صحبت‌کردن درباره موضوع داده شده در مدت 2 تا 3 دقیقه
  • Writing Test: انتخاب یک موضوع از بین دو موضوع داده شده و نوشتن درباره آن در مدت 3 الی 5 دقیقه

کلام آخر

آیا شما هم جزء کسانی هستید که قصد مهاجرت و ادامه تحصیل در خارج از ایران را دارید؟ آزمون دولینگو به شما کمک می‌کند تا زودتر به هدف خود برسید! نتایج آزمون دولینگو تنها بعد از 48 ساعت یا 2 روز از طریق پنل کاربری و به صورت ایمیل به شما اطلاع داده می‌شود. سپس شما می‌توانید نتیجه آزمون خود را برای دانشگاه‌‌هایی که مدرک دولینگو را می‌پذیرند، ارسال کنید. اگر قصد شرکت در این آزمون را دارید و نمی‌دانید از کجا شروع کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم به آکادمی دولینگو مراجعه کنید. این آکادمی با داشتن اساتید حرفه‌ای شما را در کسب نمره دلخواه و بالا همراهی می‌کند. اگر سوالاتی درباره این آزمون دارید، می‌توانید با شماره‌ای که درون سایت قرار دارد، تماس گرفته و از مشاوره اساتید به صورت کاملا رایگان بهره‌مند شوید.