آب شرب ۱۷ میلیون نفر در سال ۹۹ هدر رفت/نشت آب در کدام استان‌ها بیشتر است+نمودار

گروه اقتصادی الف،   4000806043

بر همین اساس میزان آب نشت شده در کل شبکه آب و فاصلاب کشور در سال ۹۹ به ۱ میلیارد و ۲۵۷ میلیون متر مکعب می‌رسد.

آب شرب ۱۷ میلیون نفر در سال ۹۹ هدر رفت/نشت آب در کدام استان‌ها بیشتر است+نمودار
 

به گزارش فارس، همه ساله بخشی از آب تصفیه شده موجود در شبکه آبرسانی کشور به دلایل مختلف از جمله، نشت از خطوط انتقال، نشت از شبکه تــوزیع، نشـــت از انشـــعابات و نشت و سرریز مخــازن تحت عنوان هدر رفت واقعی نشت می‌کند.
بر اساس اطلاعات مستند شرکت آب و فاضلاب کشور، برآوردی از میزان نشت آب در استان‌های مختلف بیانگر آن است که استان خراسان جنوبی با ثبت آمار هدر رفت واقعی 30 درصدی بیشترین میزان نشت در میان استان‌های کشور را دارد. 

از سوی دیگر در استان مشهد، میزان نشت کمترین عدد در میان استان‌های کشور را به ثبت رسانده و 8 درصد از آب شبکه آب‌رسانی هدر رفت واقعی می‌شود. در این میان استان تهران نیز میزان نشست آب 10 درصدی را به ثبت رسانده است.

*مصرف آب 17 میلیون نفر در آب هدر می‌رود

بر همین اساس میزان آب نشت شده در کل شبکه آب و فاصلاب کشور در سال 99 به 1 میلیارد و 257 میلیون متر مکعب می‌رسد. از این میان 135 میلیون متر مکعب از هدر رفت واقعی متعلق به نشت از خطوط انتقال، 509 میلیون متر مکعب نشت از شبکه توزیع، 576 میلیون متر مکعب نشت از انشعابات مشترکین، 24 میلیون متر مکعب نشت از مخازن و در نهایت 13 میلیون متر مکعب ناشی از سرریز مخازن است.

به گزارش فارس، در شرایطی که میزان سرانه آب مصرفی هر نفر در کشور معادل 200 لیتر در روز در نظر گرفته شود، لذا میزان هدر رفت آب ثبت شده در سال 1399 معادل مصرف سالانه بیش از 17 میلیون نفر تلقی می‌شود. به عبارت دیگر در شرایطی که آمار هدر رفت واقعی آب کنترل شود، زمینه تامین نیاز آب 20 درصد جامعه مهیا خواهد شد.