رایزنی هیات پنتاگون با ترکیه درباره بحران اف-۳۵‌ها

گروه جهان الف،   4000806022

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد، هیات‌های آمریکا و ترکیه مذاکرات "سازنده‌ای" به منظور حل مناقشه بر سر حذف آنکارا از برنامه‌ جنگنده‌های اف-۳۵ به دنبال خرید سامانه‌های دفاع هوایی اس-۴۰۰ روسیه به دست آنها برگزار کردند.

رایزنی هیات پنتاگون با ترکیه درباره بحران اف-۳۵‌ها

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، آنتون سملروث، سخنگوی پنتاگون چهارشنبه گفت: اندرو ال. وینترنیتس، مدیر اصلی گروه سیاستگذاری اروپا و ناتو و ملیسا بنکرت، مدیر طراحی، برنامه‌ریزی و تحلیل در دفتر معاون وزیر دفاع در امور مالکیت و پایداری، رهبری هیات وزارت دفاع به آنکارا در تاریخ ۲۷ اکتبر را بر عهده داشتند و در خصوص مسائل باقیمانده ناشی از حذف ترکیه از برنامه اف-۳۵ها رایزنی برای حل و فصل اختلافات انجام شد.

این سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت، گفت‌وگوها "سازنده" بود. او افزود که این هیات‌ها در نظر دارند تا بار دیگر در ماه‌های آتی در واشنگتن ملاقات داشته باشند.

پیشتر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه گفته بود که آمریکا پیشنهاد فروش اف-۱۶ را به ترکیه در ازای پیش پرداخت آنکارا درخصوص اف-‌۳۵های پیشرفته‌تر داده است؛ ادعایی که پنتاگون رد کرد.

پس از خرید سامانه‌های روسی اس-۴۰۰ از سوی ترکیه به‌رغم مخالفت آمریکا، واشنگتن که در ماه دسامبر تحریم‌هایی را علیه صنایع دفاعی ترکیه وضع کرد، گفت که هیچ پیشنهاد مالی به متحد خود در ناتو نداده است. آنکارا پس از خرید سامانه‌های دفاع موشکی از روسیه، از پروژه جنگنده‌های اف-۳۵ حذف شد.

اردوغان به تازگی حین برگشت از نیجریه به خبرنگاران گفته بود: ما این مبلغ ۱.۴ میلیارد دلاری خود را به هر طریقی که شده دریافت می‌کنیم و همچنین وزیران دفاع ترکیه و آمریکا در این خصوص گفت‌وگو خواهند کرد. معتقدم که ما پیشرفت خواهیم کرد.

اتحاد چند دهه‌ای میان آنکارا و واشنگتن در پنج سال گذشته به دلیل اختلاف سیاست درخصوص سوریه، خرید موشک دفاعی اس-۴۰۰ از روسیه، تنش‌ها در شرق مدیترانه و مساله حقوق بشر به شدت تحت فشار قرار گرفته است.