وعده پوشالی بایدن به تایوان درخصوص دفاع در برابر چین

گروه جهان الف،   4000806016

رئیس‌جمهور آمریکا با بیان اینکه واشنگتن تعهدی محکم دفاع از به تایوان دارد، گفت این کشور عمیقاً نگران اقدامات قهری چین است و این اقدامات صلح و ثبات منطقه را تهدید می‌کند.

وعده پوشالی بایدن به تایوان درخصوص دفاع در برابر چین

به گزارش فارس، در حالی که هنوز بیش از ۲ ماه از تسلط طالبان بر افغانستان در پی فرار عجولانه نظامیان آمریکا از این کشور نگذشته، اما بنظر می‌رسد که سیاستمداران واشنگتن این شکست را فراموش کرده و این بار از دفاع از تایوان سخن به زبان می‌رانند.

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا شامگاه چهارشنبه (به وقت محلی) به کشورهای جنوب شرق آسیا گفت که واشنگتن در دفاع از آزادی ناوبری در دریاها و دموکراسی در کنار آنها خواهد بود و اقدامات چین در قبال تایوان را «قهری» و تهدیدی برای صلح و ثبات خواند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، بایدن در اجلاس مجازی شرق آسیا با حضور «لی که‌چیانگ» نخست‌وزیر چین، گفت واشنگتن با شرکای خود در اقیانوس آرام درباره توسعه چارچوب اقتصادی منطقه‌ای صحبت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه آمریکا تعهدی «محکم» به تایوان دارد، اظهار داشت: «ما عمیقاً نگران اقدامات قهری چین هستیم و این اقدامات صلح و ثبات منطقه را تهدید می‌کند».

رئیس‌جمهور آمریکا در بخش دیگری از صحبت‌هایش خواستار آزادی زندانیان سیاسی و بازگشت میانمار به دموکراسی شد و توضیح داد: «در میانمار، ما باید به تراژدی ناشی از کودتای نظامی که به طور فزاینده‌ای ثبات منطقه را تضعیف می‌کند، رسیدگی کنیم.»

بایدن هفته پیش نیز در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا واشنگتن از تایوان در برابر فشارهای چین دفاع خواهد کرد، گفت آمریکا متعهد است که این کار را انجام دهد. 

به نوشته رویترز، در حالی که آمریکا طبق قوانین داخلی خود موظف است تا تایوان را برای دفاع از خود به تجهیزات مورد نیاز مجهز کند، اما واشنگتن مدت‌هاست که سیاست «ابهام استراتژیک» در پیش گرفته و درخصوص اینکه در صورت حمله چین به تایوان، دست به مداخله نظامی می‌زند یا نه شفاف نبوده است.

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. با این حال آمریکا با اعزام ناو به تنگه تایوان و کمک نظامی به تایوان عملا در مسیر حمایت از این جزیره است و پکن بارها به این مسئله اعتراض کرده است. این در حالی است که کشورهای عضو سازمان ملل متحد از جمله خود آمریکا، تایوان را به عنوان کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسند.