گوترش: افغانستان با بحران بشردوستانه غیرقابل توصیفی روبرو است

گروه جهان الف،   4000805113

دبیر کل سازمان ملل متحد گفت: افغانستان با بحران بشردوستانه غیرقابل توصیفی رو به رو است و از لحاظ توسعه، در ورطه فاجعه‌آمیزی قرار دارد.

گوترش: افغانستان با بحران بشردوستانه غیرقابل توصیفی روبرو است

آنتونیو گوترش روز چهارشنبه در نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان در تهران و در پیامی تصویری،  با قدردانی از دولت جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری این نشست، گفت: افغانستان با بحران بشردوستانه غیرقابل توصیفی رو به رو است و از لحاظ توسعه، در ورطه فاجعه‌آمیزی قرار دارد.

به گزارش ایرنا، دبیر کل سازمان ملل متحد با بیان این که می‌خواهم بر چهار حوزه اقدام تاکید کنم، اضافه کرد: نخست، امداد بشردوستانه، به نوبه خودمان در سازمان ملل متحد و با وجود موانعی عظیم، در حال انجام عملیات بشردوستانه‌ گسترده‌ای در آن کشور هستیم. با همکاری طالبان اقدامات خود را پیش‌برده‌ایم؛ آنان رفته‌رفته دسترسی بیشتری به مناطق درخواستی اعطا کرده‌اند و در صورت نیاز، امنیت را فراهم ساخته‌اند.

گوترش ادامه داد: اینجانب از شما بابت کمک‌رسانی در آمد و شد نیروهای کمک‌ رسان و اقلام بشردوستانه سپاسگزاری می‌کنم و می‌خواهم بر لزوم همکاری‌ بی وقفه برای حمایت و کمک‌رسانی به پناهندگان تاکید کنم.

وی با بیان این که پشتیبانی بین‌المللی از کشورهای میزبان باید با مقیاس نیازها هماهنگ باشد، به دومین حوزه اقدام اشاره کرد و گفت: باید برای جلوگیری از فروپاشی کامل اقتصاد افغانستان به دنبال راههایی باشیم و برای تنفس دوباره اقتصاد و کمک به زنده ‌ماندن افراد با یکدیگر همکاری کنیم.

دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرد: تزریق نقدینگی به اقتصاد افغانستان را می‌توان بدون نقض قوانین بین‌المللی یا چشم‌پوشی از اصول پی گرفت.

وی به سومین موضوع اقدام اشاره و اضافه کرد: مردم افغانستان نیازمند دولتی فراگیر هستند که همه را نمایندگی کند، حقوق بشردوستانه بین‌المللی را محترم شمرده و از حقوق بشر و آزادی‌های اساسی محافظت کند.

گوترش خاطرنشان کرد: از نقض حقوق بشر، از جمله حقوق زنان، کودکان و اقلیت‌های قومی، همچنین حملات وحشتناک تروریستی به نهادهای مذهبی‌ که به تازگی رخ داد و جان بسیاری را گرفت، عمیقا نگرانم و باید در تماس باشیم تا بتوانیم امور را در مسیری درست به حرکت دربیاوریم.

دبیرکل سازمان ملل متحد در مورد چهارمین اقدام، گفت: افغانستانی‌ها و منطقه خواهان کشوری امن هستند، نه کشوری که مأمنی برای تروریسم و یا مرکزی برای قاچاق مواد مخدر است و این امر برای صلح و ثبات منطقه و سراسر جهان حیاتی است.

وی ادامه داد: این‌ها همه مسائلی هستند که تمام منطقه در آن منافع مشترک دارد، و همگی باید در این رابطه یک صدا باشیم و تنها در صورت داشتن رویکردی متحد به ثبات بیشتر نائل می‌شویم. برای کمک به مردم افغانستان و برای دستیابی به آینده‌ای بهتر برای همگان، اجازه دهید با قاطعیت و بدون تأخیر اقدام کنیم.