تحول صداوسیما در پوشش خبری اتفاقات روز گذشته/ حمایت از بیان واقعیت‌ها

گروه فرهنگی الف،   4000805099

رویکرد جدید صداوسیما در پوشش خبری دو اتفاق مهم روز گذشته یعنی اختلال سامانه سوخت و انتقادها از شهردار تهران با استقبال کاربران شبکه‌های اجتماعی مواجه شد. بسیاری این اقدام را یک تحول دانستند و اظهار امیدواری کردند که این نحوه خبررسانی در دوران ریاست پیمان جبلی ادامه‌دار باشد.

تحول صداوسیما در پوشش خبری اتفاقات روز گذشته/ حمایت از بیان واقعیت‌ها

به گزارش ایرنا، شبکه‌های مختلف تلویزیون روز گذشته از لحظه انتشار خبر اختلال سامانه هوشمند سوخت این اتفاق را دقیق و بی‌طرفانه اطلاع‌رسانی و تحلیل کردند. پوشش خبری مناسب حمله سایبری به سیستم هوشمند جایگاه های سوخت از سوی صداوسیما با واکنش مثبت فعالان رسانه روبه‌رو شد.

علیرضا خدابخشی، معاون سیاسی صداوسیما درباره مدیریت خبری ماجرای اختلال کارت سوخت در صفحه اینستاگرام خود نوشت: سه شنبه در پی اختلال در سامانه کارت سوخت، آقای دکتر جبلی به صورت مستقیم به مدت دو ساعت، شخصا هدایت بخش‌های خبری را بر عهده داشتند.

وی ادامه داد: آنچه من انجام دادم، صرفا قطع برنامه‌های همه شبکه‌های رادیویی و پخش خبر فوری بود.

صداوسیما روایت غالب و اصلی را شکل داد

سید محمود رضوی، تهیه‌کننده سینما و تلویزیون نیز در توییتی نوشت: اختلال در جایگاه‌های سوخت با سکوت رسانه می‌توانست به بحران در کشور ختم شود، اما اطلاع رسانی سریع، صریح و برخط صداوسیما، روایت غالب و اصلی را شکل داد و حتی برخی از نهادهای غالبا محافظه کار را وادار به اطلاع رسانی کرد. استمرار این رویکرد اعتماد مردم به رسانه‌ملی را ترمیم خواهد کرد.

کاربر دیگری نیز در همین رابطه نوشت: رویکرد امروز اخبار صداوسیما در ماجرای بنزین و زاکانی (شهردار تهران)، نشان داد می‌شود برای بازگرداندن سازمان به جایگاه اصلی‌اش امید داشت؛ با صراحت و استقلال رسانه و گفتن ضعف‌ها اعتماد برمی‌گردد، نه با چشم بستن بر واقعیت‌ها. همه باید از این رویکرد حمایت کنیم تا فشارهای احتمالی جلوی این مسیر را نگیرد.

انتقاد از انتصاب داماد علیرضا زاکانی

روز گذشته صداوسیما در اقدامی متفاوت از رویه معمولش انتقادات به انتصاب داماد علیرضا زاکانی شهردار تهران را در چند بخش خبری پوشش داد.

اقدام حرفه ای سیما در نقد این اقدام شهردار تهران بارها و بارها در شبکه‌های اجتماعی دیده و تحسین شد.

رفتار صداوسیما در روز سه‌شنبه تایید کننده آن بخش از سخنان پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما در مراسم تکریم و معارفه‌اش بود که گفت: صداوسیما برای این که امید و نشاط را ترویج کند باید انعکاس‌دهنده صدا و دغدغه همه مردم باشد. مخاطب و ولی‌نعمت ما جمهور مردم هستند؛ نه اقشار خاص.

قدردانی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی

عباس مقتدایی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس سازمان صداوسیما از پخش خبر انتصاب داماد زاکانی قدردانی کرد و از آن به عنوان گامی‌بلند برای انعکاس صدا و دغدغه جمهور مردم و فاصله گرفتن از اینکه این رسانه صرفا صدای احزاب، اقشار و افراد خاص باشد، یاد کرد.

در بخشی از این نامه آمده است: با عنایت به تهیه و پخش گزارش‌های دقیق و مستدل توسط همکاران جنابعالی که در روزهای اخیر نیز مورد استقبال فعالان عرصه رسانه و هموطنان عزیز قرار گرفت، ضمن قدردانی از معاونت سیاسی، خبرنگاران تیزبین و متولیان بخش‌های خبری، از رویکرد جدید رسانه‌ای جنابعالی که ابعاد نظارتی رسانه را ارتقا داده و فرهنگ عدالت و قسط را نهادینه می‍‌کند و صدای مردم و انتقاد سازنده را برجسته می‌سازد و می‌تواند به بهبود روندها و صریح‌گویی برای احقاق حقوق ملت کمک نماید، صمیمانه قدردانی می‌کنم.

اظهارات مرتضی حیدری، مجری و کارشناس تلویزیون در خصوص دلایل سقوط بازار سهام نیز از جمله اتفاقاتی بود که بسیار مورد توجه قرار گرفت.