اهداف پشت پرده «کودتای نظامی» در سودان

گروه جهان الف،   4000804089

بسیاری از ناظران کودتای نظامی اخیر در سودان را یک کودتا علیه مردم می دانند که به وخیم تر شدن اوضاع اقتصادی و معیشتی آنها دامن می زند.

اهداف پشت پرده «کودتای نظامی» در سودان

به گزارش الف، تاریخ سودان همواره آکنده از کودتاهای مختلف در دوره های گوناگون بوده و  از سال 1956 دست کم 14 کودتا که برخی موفق و برخی ناکام بودند را پشت سر گذشته است.

البته باید توجه داشته باشیم که هرچند کودتاها در این کشور به بهانه اعتراضات مردمی و وخامت اوضاع معیشتی و اقتصادی آغاز میشد اما همواره اهداف دیگری را دنبال میکردند و میتوان گفت تقریبا هیچ یک از حکومت هایی که در سودان روی کار آمدند برای مردم تلاش نکرده اند.

دولت «عمر البشیر» رئیس جمهور مخلوع سودان بعد از 3 دهه حکومت در جریان تظاهرات مردمی این کشور در اعتراض به افزایش قیمت نان و سوخت که از  دسامبر 2018 آغاز شده بود، در آوریل 2019 از قدرت برکنار شد و بعد از آن یک دولت انتقالی به ریاست «عبدالله» حمدوک در این کشور تشکیل شد.

نظامی هایی که بعد از سرنگونی نظام عمر البشیر بر سودان حاکم شده بودند بدون توجه به اینکه مردم چرا به دولت البشیر اعترااض و او را برکنار کردند، یک حکومت موقت2 ساله تشکیل دادند که رنگ و بویی از خواسته های مردم را نداشت.

این دولت نیز همانند سایر نظام های حاکم بر سودان به دنبال تقویت موقعیت خود بوده و با هدایت خارجی ها و در راس آن آمریکا و عربستان سعودی کار میکرد. «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیتی سودان به هماهنگی با عربستان سعودی در جنگ یمن ادامه داد؛ درحالی که یکی از عوامل اعتراض مردم به دولت عمر البشیر مشارکت در جنگ ویرانگر یمن بود که بار اقتصادی و سیاسی بالایی به این کشور تحمیل کرد.

اما مهمترین اقدامی که این دولت به رهبری البرهان در راستای خدمت به ایالات متحده انجام داد امضای توافق عادی سازی با رژیم اشغالگر صهیونیستی بود؛ به امید آنکه آمریکا سودان را از مشکلات اقتصادی و معیشتی نجات دهد. اما با وجود گذشت یک سال از امضای این توافق هنوز اقدام عملی جدی از جانب واشنگتن و متحدان آن برای رسیدگی به اوضاع سودان انجام نشده است.

اما در ادامه سریالهای تکراری کودتا در سودان صبح روز دوشنبه 25 اکتبر رسانه ها از وقوع «کودتای نظامی» در این کشور خبر دادند که طی آن 7 نفر کشته و بیش از 140 نفر زخمی شدند.

پیش از این نظامیان حاکم بر سودان به رهبری عبدالفتاح البرهان به مردم وعده داده بودند که انتخابات برگزار کنند. بخش بزرگی از مردم این کشور متعلق به جامعه مسلمانان از گروه اخوان المسلمین هستند و به همین دلیل افکار ضد صهیونیستی در میان آنها رواج دارد.

بر همین اساس محور آمریکایی-صهیونیستی و متحدان آنها نگرانند که بعد از برگزاری انتخابات در این کشور، نظامیان از قدرت کنار بروند و دولتی روی کار بیاید که همسو با خواسته های آنها نباشد. با توجه به این موارد به وضوح میتوان ردپای آمریکا و اسرائیل و همپیمانان عربی آنها از جمله عربستان و امارات را در تحولات اخیر سودان مشاهده کرد.

شرایط در سودان به گونه ای شده که امکان انفجار اوضاع در هر لحظه وجود دارد. مردم این کشور یکی از بدترین بحران های اقتصادی و معیشتی خود را تجربه میکنند و اعتراضات نیز همچنان ادامه دارد. شاید بتوان گفت اوضاع کنونی سودان نسبت به دوره قبل یعنی حکومت عمر البشیر نیز وخیم تر است و مردم برای تهیه کالاهای ضروری و ابتدایی با مشکلات زیادی روبه رو هستند.

همین موضوع زنگ خطر را برای نظامیان سودان و خارجی های حامی آنها یعنی آمریکا، اسرائیل، عربستان و امارات به صدا در آورده است. تاریخ طولانی کودتا در این کشور نشان میدهد که هرچند قرار نیست با تغییر رژیم بهبودی در زندگی مردم حاصل شود اما حاکمان نیز نمیتوانند تضمینی برای ادامه حضور در عرصه قدرت داشته باشند؛ به ویژه اکنون که هیچ یک از وعده های شورای حاکمیتی سودان بهمردم محقق نشده است.

بر همین اساس بود که به نظر برخی تحلیل گران، نظامیان سودان به دستور عبدالفتاح البرهان یک کودتای نظامی ساختگی به راه انداختند تا از سقوط دولت خود و احتمال آغاز تظاهرات های مردمی جلوگیری کنند.

پرواضح است که بعد از پایان این کودتا نیز اقدامی در راستای برآورده کردن خواسته های مردم سودان صورت نخواهد گرفت و این اتفاق تنها به ملتهب تر شدن اوضاع دامن می زند. بسیاری از ناظران معتقدند که این اتفاق بیشتر از اینکه یک کودتای نظامی باشد، کودتا علیه مردم است.