امیر عبداللهیان: سند همکاری‌های مشترک ایران و ترکمنستان بازنگری می‌شود

گروه سیاسی الف،   4000804080

وزیر امور خارجه با بیان اینکه ایران و ترکمنستان بیش از یکصد سند همکاری دارند، از بازنگری در سند همکاری‌های مشترک دو کشور خبر داد.

امیر عبداللهیان: سند همکاری‌های مشترک ایران و ترکمنستان بازنگری می‌شود

به گزارش ایرنا ، حسین امیرعبداللهیان روز سه شنبه در نشست مطبوعاتی مشترک بار رشید مردوف همتای ترکمنستانی گفت: در شانگهای دیدار خوبی بین روسای جمهور دو کشور انجام شد و در ادامه آن دیدار امروز علاوه بر حضور آقای مردوف در نشست وزرای خارجه همسایه افغانستان شاهد برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های تهران و عشق‌آباد در ایران هستیم.

 وزیر امور خارجه گفت: آقای مردوف با وزیر نفت دیدار کردند و با چند وزیر هم علاوه بر رئیس جمهور دیدار می‌کنند.

 امیر عبداللهیان از برگزاری کمیسیون مشترک دو کشور خبر داد و گفت: امروز توافق کردیم سند همکاری‌های مشترک دو کشور را بازنگری کنیم.

 به گفته رییس دستگاه دیپلماسی بیش از ۱۰۰ سند رسمی تاکنون در زمینه‌های مختلف امضا شده است.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد:  توافق نخست امروز ما، سند امضای جامع همکاری‌ها و اجرای حجم تبادلات به حداکثر ممکن است.

وی با اشاره به گفت و گوهای امروز خود با همتای ترکمنستانی گفت: قرار شد نسبت به بازگشایی ترانزیت و حرکت کامیونداران دو کشور از چهار نقطه مشترک مرزی با توجه به عبور از پیک کرونا و واکسینه شدن همه رانندگان ترانزیت اقدام کنیم. همچنین در زمینه همکاری‌های آب برق و همه حوزه های مورد علاقه دو طرف تفاهم انجام شد.ضمن اینکه در مسیر سرخس و گنبد از ترکمنستان گاز وارد می‌کنیم‌.

وزیر امور خارجه حل مشکلات کنسولی را از دیگر محورهای گفت و گوهای امروز خود عنوان کرد و گفت: در این دیدار درباره مسائل منطقه‌ای از جمله تحولات افغانستان و قفقاز جنوبی تبادل نظر کردیم همچنین  گزارشی از آخرین گفت و گوهای هسته ای و نشست معاون سیاسی وزارت خارجه در بروکسل با هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا درباره مسائل هسته ای ارائه شد.

امیر عبداللهیان افزود: ما از نگاه همسایگی مشورت‌هایی امروز انجام دادیم که این مشورت ها را ادامه خواهیم داد.