حجت‌اله صیدی در مراسم افتتاح نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری حوزه نفت، گاز و پتروشیمی خبر داد ظرفیت تامین مالی طرح طراوت بانک صادرات ایران در صنعت تا پایان سال به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد

گروه اقتصادی الف،   4000803137

مدیرعامل بانک صادرات ایران گفت: تامین مالی بخش‌های مختلف صنعت با استفاده از ظرفیت طرح طراوت و اعتبارات اسنادی ریالی بانک صادرات ایران تا پایان سال جاری در صورت وجود پروژه‌های جدید به  ۱۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

 
به گزارش روابط‌عمومی بانک صادرات ایران، حجت‌اله صیدی در آیین افتتاحیه نمایشگاه و همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی‌های تجدیدپذیر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در جزیره کیش با اعلام آمادگی برای تامین مالی پروژه‌های این صنعت افزود: بانک صادرات ایران از ابتدای سال ۹۸ همزمان با نام‌گذاری آن سال به عنوان «رونق تولید» از سوی مقام معظم رهبری با استفاده از قابلیت طرح طراوت و اعتبارات اسنادی ریالی داخلی در شرایط تنگناهای بین‌المللی، حمایت از بخش‌های مختلف اقتصادی و تولیدی کشور را با داخلی سازی اعتبارات اسنادی آغاز کرد. سال ۹۹ بیش از ۴۵ هزار میلیارد تومان از این طریق تامین مالی انجام شد و از ابتدای سال ۱۴۰۰ نیز تاکنون بالغ بر ۳۵ هزار میلیارد تومان از این مکانیسم برای بنگاه‌های اقتصادی کشور تامین مالی صورت گرفته و در تلاش هستیم تا در صورت وجود پروژه‌های جدید  این رقم را تا پایان سال جاری به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برسانیم.

وی در این همایش که با حضور سعید محمد، مشاور رئیس‌جمهور و دبیر  شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی و سایر مقامات و‌ مسولان و حضور بیش از ۱۲۰ شرکت فعال در حوزه نفت،گاز و پتروشیمی و همچنین انرژی‌های تجدیدپذیر و همچنین مدیران و اعضای انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت برگزار شد، اظهار کرد: در بررسی برای تامین مالی پروژه‌های اقتصادی چندین نکته مورد توجه قرار می‌گیرد که وجود بازار فروش برای کالا و خدمات تولیدشده، وجود فناوری و تکنولوژی در صنعت، مدیریت و امکان تامین مالی مهمترین این موارد هستند. بازار صنعت پتروشیمی تا سال ۲۰۵۰ همچنان داغ و پر رونق خواهد بود ضمن اینکه دانش و تجربه این صنعت در سطح بسیار مناسبی در کشور وجود دارد. از سوی انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت (استصنا) تلاش‌های فراوانی در این زمینه انجام شده است.

صیدی همچنین با بیان اینکه اعتبارات اسنادی خارجی به اعتبارات اسنادی داخل کشور برای حمایت از صنعت انتقال یافته است، تاکید کرد: مهمترین اقدام، فراهم کردن فرصت سرمایه‌گذاری در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی و انرژی‌های تجدیدپذیر است و در صورتی که سرمایه گذاری در این بخش صورت گیرد، ظرفیت تولید و ساخت تجهیزات به ۱۰۰ درصد خواهد رسید.

مدیرعامل بانک صادرات ایران با اشاره به اینکه تولید در صنعت  پتروشیمی از اهداف خود عقب است، برای حمایت از تامین مالی بانک‌ها از پروژه‌های این صنعت اعلام آمادگی کرد و با تبریک به سردار سعید محمد در مسئولیت دبیری مناطق آزاد اظهار امیدواری کرد: به تولید ناخالص داخلی ۴۰۰ میلیارد دلاری سرزمین اصلی، ۴۰۰ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی در مناطق آزاد افزوده شود.

مدیر عامل بانک صادرات ایران با تاکید بر اینکه باید از خام فروشی به طور کلی رها شویم و صنعت نفت، گاز و پتروشیمی هم توجیه اقتصادی دارد و هم در راستای توسعه کشور است، افزود: نظام بانکی برای تامین مالی در صنعت پتروشیمی به میزان سالانه ۴ تا ۵ میلیارد دلار آمادگی دارد و امیدوارم این صنعت در مناطق آزاد با مدیریت مناسب و جهادی متکی بر تجربه و دانش بیش از پیش موفق باشد.

نمایشگاه و همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی‌های تجدیدپذیرIFEEX2021، سوم تا پنجم آبان ماه در جزیره کیش در حال برگزاری است.