کاهش ۱۰.۵ درصدی مدارس فرسوده کشور

گروه اجتماعی الف،   4000803015

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه هر روز به طور میانگین ۳۱ کلاس درس با زیربنای ۴۲۰۰ مترمربع در سطح کشور احداث، تجهیز و تحویل شده است گفت: میزان مدارس نیازمند تخریب و بازسازی و یا مقاوم‌سازی از ۳۰ به ۱۹.۵ درصد رسیده و تا ۱۰.۵ درصد کاهش داشته است.

کاهش ۱۰.۵ درصدی مدارس فرسوده کشور

مهراله رخشانی‌مهر در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در چهارسال گذشته ۴۶ هزار کلاس درس در کشور ساخته شده است اظهار کرد:‌ درصد مدارس فرسوده که سال ها ۳۰ درصد بود اکنون به ۱۰.۵ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: در زمینه اجرا و پیشبرد اهداف سندتحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه زیرنظام تامین فضا، تجهیزات و فناوری، بیش از ۹۳۰۰ فضای آموزشی، پرورشی و ورزشی مشتمل بر ۴۶ هزار کلاس درس با زیربنای بیش از شش میلیون مترمربع، در چهارسال گذشته در سطح کشور ساخته شده و به بهره‌برداری رسیده است.

به گفته رخشانی‌مهر، با همدلی و تلاش‌های بی وقفه در سازمان نوسازی مدارس، ادارات کل نوسازی استان‌ها و کمک های خیرین هر روز به طور میانگین ۳۱ کلاس درس با زیربنای ۴۲۰۰ مترمربع در سطح کشور احداث، تجهیز و تحویل شده است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور افزود: برای سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ در ابتدای سال و تا پایان اردیبهشت در مرحله نخست آماده سازی فضاهای آموزشی برای سال تحصیلی جدید، ۲۶۸ فضای آموزشی در قالب ۱۲۹۵ کلاس درس و زیربنایی بالغ بر ۱۸۰ هزار متر مربع با اعتبار ۱۰۰۰ میلیارد تومانی بهره برداری شده است.

وی با بیان اینکه در ادامه احداث فضاهای آموزشی و تا آغاز سال تحصیلی جدید در مهر ۱۴۰۰ نیز  نزدیک به ۱۰ هزار کلاس درس با زیربنای ۱.۵ میلیون مترمربع و با اعتباری بالغ بر ۸۵۰۰ میلیارد تومان آماده و به بهره برداری رسید گفت: تا پایان سال مجموع کلاس‌های درس تحویلی به ۱۴ هزار و ۹۰۰ باب خواهد رسید.

رخشانی‌مهر افزود: تلاش‌های انجام شده در سال‌های اخیر باعث کاهش ۱۰.۵ درصدی مدارس فرسوده کشور شده است. ساخت مدارس نوساز و جدید، احداث مجتمع‌های آموزشی حیات طیبه و مدارس بزرگ مقیاس و همچنین تخریب، بازسازی و یا مقاوم‌سازی فضاهای آموزشی در سال‌های اخیر باعث شد تا میزان مدارس فرسوده کشور کاهش محسوسی داشته باشد.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به اقدامات صورت گرفته طی سال‌های ۹۶ تا ۱۴۰۰ و تعاملات صورت گرفته با دولت، مجلس و رویکرد کاهش و حذف مدارس فرسوده، میزان مدارس نیازمند تخریب و بازسازی و یا مقاوم‌سازی از ۳۰ به ۱۹.۵ درصد رسیده و تا ۱۰.۵ درصد کاهش داشته است اظهار کرد: اکنون ۸۰.۵ درصد از مدارس کشور دارای ایمنی و استحکام لازم بوده و فقط ۱۹.۵ درصد نیازمند بازسازی و یا مقاوم سازی‌اند.

وی افزود: با توجه به اعتباراتی که در ردیف‌های قانونی در اختیار سازمان نوسازی قرار می‌گیرد کار ساخت مدارس جدید، تخریب، بازسازی و مقاوم سازی مدارس فرسوده، استانداردسازی سیستم های سرمایشی و گرمایشی مدارس، تامین تجهیزات مورد نیاز کلاس های درس، ساخت فضاهای ورزشی و پرورشی، احداث مجتمع‌های آموزشی مطابق اسناد بالادستی و بسیاری ماموریت های مرتبط با حوزه عمرانی به انجام می‌رسد.