کرسی خالی افغانستان در سازمان ملل

گروه جهان الف،   4000803011

در حالی که امروز ۲۴ اکتبر (۲ آبان) به عنوان روز سازمان ملل مشخص شده است، اما با گذشت چند ماه از به قدرت رسیدن طالبان، تکلیف کرسی افغانستان در سازمان ملل هنوز مشخص نشده است.

کرسی خالی افغانستان در سازمان ملل

به گزارش ایرنا از طلوع نیوز، با آن‌که افغانستان هفتاد و پنج سال پیش عضویت سازمان ملل متحد را بدست آورد، اما در چند ماه اخیر کرسی نماینده دائمی این کشور در این سازمان به یک بحث جنجال برانگیز تبدیل شده است.

سهیل شاهین نماینده معرفی شده طالبان برای کرسی دائم افغانستان در سازمان ملل متحد بر این باور است که بر اساس قوانین بین الملل این کرسی باید به طالبان داده شود.

شاهین افزود: باید کرسی افغانستان در سازمان ملل به امارت اسلامی داده شود چون از شرایط‌ اساسی که پشتیبانی و مقبولیت عمومی مردم است، برخورداریم.

به گزارش طلوع نیوز، آگاهان امور سیاسی براین باورند که فعالیت‌های سازمان ملل در افغانستان وابسته به برخی از کشورهای قدرتمند است و صلاحیت‌های این سازمان در بحران های سیاسی کلان کم شده است.

حامد مصباح استاد دانشگاه گفت: پس از ۲۰۰۱ سازمان ملل تلاش هایی را انجام داد، اما تلاش‌های این سازمان همیشه بر مبنای سیاست‌گذاری‌های کلان امریکا در قبال جهان سوم بوده است.

از سوی دیگر شماری از شهروندان افغانستان بر این باور هستند که نقش سازمان ملل در جلوگیری از اوضاع نابسامان کشور، تنها به کمک‌های بشر دوستانه محدود شده است.

سازمان ملل متحد در ۲۴ اکتبر سال ۱۹۴۵ با هدف تامین امنیت جهان و آوردن صلح، گسترش روابط دوستانه و هماهنگی میان کشورهای جهان تاسیس شد. در سال ۱۹۴۷، مجمع عمومی سازمان ملل متحد این تاریخ را به عنوان روز ملل متحد، روزی برای شناساندن اهداف و دستاوردهای سازمان ملل به مردم جهان و جلب پشتیبانی آن‌ها برای سازمان، اعلام کرد.