نظر ابطحی درباره محبوبیت رئیسی در نظرسنجی‌ها/ امیرعبداللهیان: به زودی مذاکرات هسته‌ای آغاز می‌شود/ واکنش شمخانی به تهدید ضمنی اردوغان

گروه سیاسی الف،   4000801098 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

نظر ابطحی درباره محبوبیت رئیسی در نظرسنجی‌ها/ امیرعبداللهیان: به زودی مذاکرات هسته‌ای آغاز می‌شود/ واکنش شمخانی به تهدید ضمنی اردوغان

آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۱ آبان ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۷ هزار و ۸۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۷۸ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۸۵۱ هزار و ۶۷۰ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۲۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۵ هزار و ۵۲ نفر رسید.

تزریق دُز سوم واکسن کرونا برای بیش از ۵۶هزار نفر

پس از تایید کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا مبنی بر تزریق دز سوم واکسن کرونا به شرط گذشت شش ماه از تزریق دز دوم و همچنین طبق همان اولویت تزریق دوز اول و دوم واکسن‌های کرونا در کشور، امروز روابط عمومی وزارت بهداشت از بیش از ۵۶هزار تزریق دُز سوم تا ظهر امروز خبر داد.

به گزارش ایسنا و بنابر اعلام وزارت بهداشت، تا کنون ۵۰ میلیون و ۶۰۴ هزار و ۳۲۱ نفر دُز اول، ۲۸ میلیون و ۸۷۲ هزار و ۹۵۹ نفر دُز دوم و ۵۶ هزار و ۵۳۹ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۷۹ میلیون و ۵۳۳ هزار و ۸۱۹ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته، ۸۶۸ هزار و ۵۵۴ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شد.

***

تاملی بر محکومیت سیف و عراقچی

زهرا کریمی، اقتصاددان و عضو هیئت‌علمی دانشگاه مازندران درباره محکومیت ولی‌الله سیف، رئیس اسبق بانک مرکزی و احمد عراقچی معاون وقت ارزی بانک مرکزی به 10 و 8 سال زندان در شرق نوشت: «از جزئیات پرونده اطلاعی در دست نیست ولی حکم صادره به‌وضوح بر سوء‌مدیریت و زمینه‌سازی برای ایجاد التهاب در بازار ارز تصریح دارد و روشن است که اختلاس، تبانی و سوءاستفاده شخصی در پرونده مطرح نیست.

به همین جهت صدور چنین حکمی نگرانی جدی در میان مدیران و تصمیم‌گیرندگان ارشد اقتصادی ایجاد می‌کند.

عموما سیاست‌های اقتصادی براساس مبانی نظری و تجارب موفق و ناموفق دیگر کشورها اتخاذ می‌شود و با توجه به کنش و واکنش عوامل اقتصادی و سیاسی از یک‌سو و انتظارات مردم نسبت به چشم‌انداز آینده از سوی دیگر، سیاست‌های اعمال‌شده ممکن است به نتایج مورد انتظار منجر نشود و حتی زیان‌های جدی به اقتصاد وارد آورد.

نمونه‌های فراوانی از سیاست‌گذاری‌های ناموفق در جهان وجود دارد. از معروف‌ترین آنها اصرار فدرال رزرو، در زمان ریاست آلن گرینسپن، بر پایین نگه‌داشتن نرخ بهره و اعطای وام ارزان و آسان با وثیقه ملکی بود که نهایتا به شکل‌گیری حباب در بازار مسکن و متعاقب آن به بحران مالی جهانی انجامید. آلن گرینسپن خود اعتراف کرد که برآورد مدل‌های مورد استفاده نادرست بود. با بروز بحران مالی در سال 2008، اقتصاد آمریکا در لبه پرتگاه رکود قرار گرفت و صدها میلیارد دلار زیان دید....

پیامد صدور حکم 10 سال زندان برای ولی‌الله سیف و هشت سال زندان برای معاون ارزی بانک مرکزی آقای احمد عراقچی به دلیل سوء‌مدیریت اقدامی غیرمتعارف است که به ایجاد وحشت بین مدیران ارشد برای اتخاذ تصمیم در شرایط دشوار و تلاش بیشتر از سوی مدیران برای شانه‌خالی‌کردن از مسئولیت طراحی و اجرای سیاست‌های اقتصادی در وضعیت‌های بحرانی و پیچیده منجر خواهد شد.

چنانچه در پرونده‌ سیف و عراقچی موضوعی غیر از سوء‌مدیریت و طراحی و اجرای سیاست‌های ناموفق وجود دارد، باید به‌صورت شفاف منتشر شود تا از عواقب منفی حکم صادرشده بر توانمندی مدیران جلوگیری شود.»

***

نظر ابطحی درباره محبوبیت رئیسی در نظرسنجی‌ها

سیدمحمدعلی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در کانال تلگرام خود نوشت: «نظر سنجی موسسه آمریکایی گالوپ که ميزان رضایت ۷۲ در صدی مردم ایران از دولت رئیسی را اعلام کرده است،  اگر واقعیت داشته مهم وقابل توجه است. به آقای رئیسی و دولت تبریک میگویم .

همزمان معتقدم نگهداری از این رضایت که احتمالا به دلیل پرکاری، واکسیناسیون و همدلی همه دستگاه ها و کار شکنی نکردن عملی و رسانه ای رقباء و رفقا،‌می تواند از دلایل  آن باشد. اما مهم نگهداری این رضایت است. اوایل  هر دولت آمار رضایت قاعدتا بالاست ومردم در حال انتظار.

این فرصت را از دست ندهید. انسجام اقتصادی در داخل دولت و دوری از توهمات، سازمان دهی سریعتر روابط خارجی و  گشایش بی  هیاهوی اقتصادی در ارتباط صحيح با دنیا، توجه به آزادیهای  فردي و اجتماعی و سربه سر نگذاشتن با مردم با مسائل حاشیه ای می تواند بخشی از تضمین هایی برای حفظ این موقعیت باشد.

خدمت کردن به مردم ایران و گشودن مشکلات آنان و مراقبت از آزادیها ، اصلاح طلبانه ترین اصولی  است که اگر به آن عمل شود، همه جناح های دلسوز کشور با حفظ مواضع خود می توانند از آن حمایت کنند.»

***

امیرعبداللهیان: به زودی مذاکرات هسته‌ای آغاز می‌شود

حسین امیرعبداللهیان در دیدار خسرو ناظری دبیرکل  جدید سازمان همکاری اقتصادی (اکو) از اجرای برخی طرح‌های زیربنایی و دراز مدت در حوزه‌های حمل و نقل، تجارت، مالی و بانکی در اکو اظهار رضایت و ابراز امیدواری کرد که طرح‌های ناتمام در دوره دبیرکلی او به اتمام برسد.

وزیر امور خارجه همچنین از عملیات تروریستی اخیر در افغانستان که از کشورهای مهم عضو  اکو است اظهار تاسف کرد.

امیرعبداللهیان همچنین به گفت وگوهای اخیر با اتحادیه اروپایی در تهران و ادامه آن در بروکسل اشاره و افزود: به زودی مذاکرات هسته ای با ۱+۴ از سر گرفته می‌شود.

به نظر می‌رسد امیرعبداللهیان بنا دارد همچنان بر سیاست هوشمندانه تاخیر در آغاز مذاکرات هسته‌ای ادامه دهد. سیاستی که احتمالا در بلندمدت به تامین منافع ایران کمک کند. به‌علاوه مطالب پشت پرده جدیدی در روزهای اخیر منتشر شده است که نشان می‌دهد طرف آمریکایی در مذاکرات وین کمترین خواسته ایران را هم نپذیرفته است.

به گزارش خبرآنلاین، تریتا پارسی عضو اندیشکده کوئینسی در تحلیلی با عنوان "چگونه بایدن یک راه مسئولانه برای احیای برجام را رد کرد" برای ریسپانسیبل استیت کرفت نوشت:این گمانه زنی وجود داشت که دولت ابراهیم رییسی، به خاطر بی اعتمادی عمیق، دلگرمی به چین و اطمینان به اینکه می تواند تحریم های آمریکا را دور بزند، تمایلی به احیای توافق هسته ای ندارد و راهی برای واشنگتن نمانده جز اینکه علنا به فشار بیشتر و توسل به یک طرح B ناشناخته تهدید کند.

اما اطلاعات تازه ای که به دست وبسایت "ریسپانسیبل استیتکرافت" وابسته به اندیشکده کوئینسی رسیده نشان می دهد که این بن بست، به دلیل احساس امنیت ایران در برابر فشار نیست بلکه عمدتا به این دلیل است که بایدن، از قبول این تعهد پرهیز کرده که در بقیه دوران ریاست جمهوری اش، تحریم ها علیه ایران را باز نگرداند حتی اگر ایران به توافق هسته ای پایبند بماند.

به گفته دیپلمات های غربی و ایرانی درگیر گفتگوها، ایران در گفتگوهای ماه مه، درخواست خود برای تعهد آمریکا به عدم خروج دوباره از توافق هسته ای را، ملایم تر کرده و خواهان یک تعهد از دولت بایدن شده بود که در باقیمانده دوره ریاست جمهوری خودش، در برجام بماند. به گفته این دیپلمات ها، تیم بایدن این پیشنهاد را به واشنگتن برد اما آنچه موجب شگفتی تهران و دیگران شد، اینکه کاخ سفید با اشاره به موانع قانونی، حاضر به پذیرش چنین تعهدی هم نشد و به جای آن پیشنهاد تغییراتی را در متن مورد گفتگو داد که هیچ تعهد قانونی ای را در بر نمی گرفت.

***

واکنش شمخانی به تهدید ضمنی اردوغان

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در صفحه توییترش نوشت: «بزرگ‌نمایی هیبت پوشالی رژیم صهیونیستی توسط حاکمی که داعیه رهبری جهان اسلام را دارد، نشانه قدرت است یا مسلمانی؟! ترس از اقوام، سهم حکومتی است که با داغ و درفش با آنان روبرو می‌شود نه ایران که گلستانی از اقوام است.»

گفتنی است رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز گذشته در گفت‌وگو با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره تحرکات نظامی ایران در مرز نخجوان و روابط اسرائیل-آذربایجان و احتمال بالاگرفتن تنش گفته بود: شخصا چنین توقعی ندارم. ایران به دلیل روابط آذربایجان و اسرائیل، به تقابل با آذربایجان نمی‌پردازد. شمار شهروندان ترک‌ در ایران معلوم است و دولت این کشور هم این را در نظر دارد. این کار ساده‌ای نیست.

رئیس جمهور ترکیه ادامه داد: اقدامی که صورت گرفته اشتباه بود اما به نظر می‌رسد که دولت جدید ایران تنش را ادامه نخواهد داد.

***

 استاندار جدید آذربایجان شرقی در مراسم معارفه سیلی خورد

به گزارش فارس، مراسم معارفه عابدین خرم استاندار استان آذربایجان شرقی با حاشیه هایی همراه بود.

در ابتدای قرارگرفتن خرم در پشت تریبون، یکی از حاضرین  اقدام به برخورد فیزیکی با استاندار منتخب کرد و موجب شد برای لحظاتی نظم جلسه بهم بریزد.

این فرد ابتدا ضربه‌ای از پشت سر به خرم وارد کرد و سپس اورا هل داد. استاندار آذربایجان شرقی پس از این اتفاق متانت خود را حفظ کرد و از هر گونه واکنشی خودداری کرد. اما با دخالت ماموران حراست سالن بلافاصله فضای جلسه به حالت عادی برگشت، انگیزه های این فرد خصومت شخصی عنوان شده است. 

بعد از چندلحظه مراسم به حالت عادی بازگشت و سخنرانی استاندار منتخب هیأت دولت ادامه یافت.

مراسم تودیع استاندار جدید آذربایجان شرقی با حضور وزیر کشور، نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

استاندار آذربایجان شرقی، در پایان سخنرانی معارفه خود، با بیان اینکه نامبرده را بخشیده، گفته که بنده چهره ایشان را به خاطر ندارم و ممکن است چند سال قبل در جایی ایشان را دیده باشم با این حال، از این رفتار وی گذشت کردم و از وی شکایتی ندارم.

همچنین پس از پایان مراسم، تعدادی از خانواده‌های شهدا و جانبازان حاضر در مراسم، با مراجعه به رضوی خرم، از متانت و ادب وی در برخورد با فرد سیلی‌زننده تقدیر کردند.

اطلاعات دریافتی درباره علت این رخداد حاکی است که همسر شهروند مذکور، روز گذشته برای تزریق واکسن کرونا به یکی از مراکز درمانی استان مراجعه کرده که در آن مرکز، به علت نبود واکسیناتور زن، یک واکسیناتور مرد اقدام به تزریق واکسن برای همسر وی کرده است که همین موضوع، باعث عصبانیت شدید نامبرده شده است.

بابک محبوب علیلو دادستان عمومی و انقلاب اسلامی تبریز ضمن ابراز تاسف از این اتفاق، به ایرنا گفت: بلافاصله پس از پایان جلسه تودیع و معارفه استانداران پیشین و جدید آذربایجان شرقی در تالار اجتماعات مصلای تبریز، دستور فوری برای بررسی ابعاد مختلف این حادثه از سوی دادستانی صادر شد.

وی اظهار کرد: بر همین اساس و هم اکنون اقدامات قانونی برای بررسی موضوع توسط دادستانی مرکز آذربایجان شرقی در دست اقدام است.

محبوب علیلو اعلام کرد: هویت شخص ضارب استاندار آذربایجان شرقی مشخص شده است.

به گزارش ایرنا، گفته می شود فرد حمله کننده به استاندار جدید آذربایجان شرقی، یکی از کارکنان سپاه عاشوراست و بنا بر دلایل شخصی این اقدام را انجام داده است.

ببینید: سیلی خوردن استاندار جدید آذربایجان شرقی در مراسم معارفه!

***

دستور لغو استخدام دختر نماینده مجلس در وزارت نفت صادر شد

به گزارش فارس، خبر استخدام نفیسه سنگدوینی دختر رمضانعلی سنگدوینی نماینده مردم گرگان در مجلس و عضو کمیسیون انرژی مجلس باعث گلایه‌ها و اعتراضات فراوانی در بین کارکنان صنعت نفت و سایر مردم کشور شد.

ماجرا از این قرار است که پس از انتخاب جواد اوجی به عنوان وزیر نفت، رمضانعلی سنگدوینی بابت استخدام افرادی که در قالب جذب مدت معین نوین پذیرش شده‌اند، از وزیر نفت پیگیری می‌کند و اذعان می‌کند که دختر وی نیز از جمله قبول شدگان در آزمون وزارت نفت است.

جواد اوجی وزیر نفت نیز که از فرآیند غیرشفاف و رانتی طی شده در جذب مدت معین  در دولت قبل مطلع نبود، این پیگیری رمضانعلی سنگدوینی را به مهدی علی‌مددی سرپرست معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت ارجاع می‌دهد.

نکته جالب ماجرا در این بخش اتفاق می‌افتد که معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت جهت بررسی درخواست وزیر، موضوع استخدام دختر رمضانعلی سنگدوینی را از معاونان خود جویا می‌شود و آنها نیز سوابق آزمون نفیسه سنگدوینی در این آزمون را ارائه نکرده بودند.

در نتیجه بر مبنای این گزارش ناقص به مهدی علی مددی سرپرست توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت، وی نامه استخدام دختر نماینده را به وزیر نفت ارسال می‌کند. نکته جالب اینکه بعد از گزارش ناقص به مهدی علی‌مددی، اسناد مربوط به عدم پذیرش وی در آزمون مرکز ارزیابی رسانه‌ای می‌شود.

گفتنی است دستور لغو استخدام دختر عضو کمیسیون انرژی از قبل صادر شده است و حتی فرآیند استخدام وی قبل از رسانه‌‌ای شدن ماجرا متوقف شده است.

همچنین وزیر نفت دستور بررسی آزمون اعلام نشده و غیرفراگیر سال ۹۹ را که بدون اطلاع بسیاری از متقاضیان برگزار شده است را صادر کرده است و جذب تمامی افرادی که ذیل ان آزمون پذیرش شده‌اند، متوقف شده تا بررسی بیشتری صورت گیرد.

***

وعده میرکاظمی درباره بودجه 1401

به گزارش ایرنا، مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: مهمترین وظیفه سازمان برنامه و بودجه کشور اصلاح ساختار بودجه است تا بدهی روی بدهی قرار نگیرد، فاصله طبقاتی افزایش نیابد و قدرت خرید مردم کم نشود و در سال ۱۴۰۱ این اقدام انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: ثبات اقتصادی از دیگر اقدامات پیش بینی شده در سازمان برنامه و بودجه است، زیرا هیچکس حاضر نیست در این شرایط سرمایه‌گذاری کند.

معاون رییس‌جمهوری افزود: دولت باید ماهیانه ۱۰ هزار میلیارد تومان بابت پرداخت بدهی اوراق پرداخت کند، اما با این وجود اجازه ندادیم نقدینگی افزایش یابد.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت امنیت اقتصادی اشاره کرد و گفت: در تدوین بودجه ۱۴۰۱ اجازه نمی‌دهیم بودجه کسری داشته باشیم و نیاز به استقراض و خلق پول باشد.