تصفیه آب با استفاده از کود حیوانی

گروه فناوری الف،   4000730072

از کود حیوانی به طور گسترده برای رشد گیاهان استفاده می‌شود اما اکنون محققان از این کود برای تبدیل آب شور دریا به آب شیرین استفاده کرده‌اند.

تصفیه آب با استفاده از کود حیوانی!به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل،  دانشمندان دانشگاه "نورث‌ایسترن"(Northeastern) فرآیندی ایجاد کرده‌اند که در آن مدفوع گاو تبدیل به فیلتری برای تصفیه آب غیرآشامیدنی می‌شود. آنها امیدوارند این اختراع به حل بحران جهانی آب کمک کند.

آنها این کود را تحت حرارت شدید تبدیل به پودر کربن کردند و در نهایت از آن یک فوم ساختند. این فوم در آب شور شناور می‌شود و زمانی که نور خورشید به آن نقطه برخورد می‌کند، آب زیر این ماده سیاه به بخار تبدیل شده و از میان حفره‌های آن به صورت آب آشامیدنی مایع عبور می‌کند.

به گفته‌ی یونیسف، حدود ۱.۴۲ میلیارد نفر در مناطقی با کمبود آب آشامیدنی زندگی می‌کنند و تنها سه درصد از آب زمین قابل آشامیدن است. به همین دلیل بسیاری از دانشمندان به طور خستگی‌ناپذیری تلاش می‌کنند تا آب اقیانوس‌ها را به آب شیرین تبدیل کنند.

راه حل آن ساخت سیستم تصفیه‌ای است که نمک را از آب خارج کند. به این فرآیند نمک‌زدایی گفته می‌شود اما چنین دستگاه‌هایی با خرابی روبه‌رو می‌شوند.

"یی ژنگ"(Yi Zheng)، استاد دانشگاه "نورث‌ایسترن" در بیانیه‌ای گفته است: فرآیند نمک‌زدایی برق زیادی مصرف می‌کند. بنابراین "ژنگ" به دنبال منبع نیروی پایداری‌تری بود و به نور خورشید رسید.

این فرآیند نیازی به صفحات خورشیدی ندارد اما فیلتر آن با نور خورشید فعال می‌شود.

"ژنگ" مقداری مدفوع گاو از مزارع محلی برداشت و آنها را تحت حرارت سه هزار درجه فارنهایت (هزار و۶۰۰ درجه سانتی‌گراد) ‌ قرار داد تا باکتری‌های آن کشته شود.

با از بین رفتن باکتری‌ها این ماده تبدیل به پودر کربن شد که "ژنگ" آن را تبدیل به فومی برای زدودن نمک از آب اقیانوس کرد.

او می‌گوید: آبی که در نهایت به دست آمد بسیار تازه بود و غلظت سدیم آن به طور قابل توجهی کمتر از میزان استاندارد تعیین شده توسط سازمان حفاظت از محیط زیست ایالات متحده آمریکا بود.

وی افزود: ماده‌ای که ما استفاده می‌کنیم طبیعی و پایدار است. عملکرد این ماده مناسب بوده، هزینه آن کم و تولید و تهیه آن آسان است.

"ژنگ" می‌گوید: این فناوری به جوامع مختلف در ساخت سیستم نمک‌زدای محلی کمک می‌کند و برای دسترسی عادلانه به آب آشامیدنی در سراسر جهان اهمیت زیادی دارد. نمی‌توان تاسیسات نانو را به آسانی در همه‌ی روستاها یا شهرها قرارداد اما مردم می‌توانند به آسانی از کود و برگ درختان استفاده کنند.