چند نکته درباره انتصابات در بنیاد سینمایی فارابی

گروه فرهنگی الف،   4000729106

محمودگبرلو /منتقد سینمایی

ترکیب جدید هیات امنائ بنیاد سینمایی فارابی قطعا بزرگترین گام برای تحول اساسی درسینمای ایران است . تجربه نشان داده هرگاه اهالی سینما عضواین هیات و آن هیات بودند کاربرد موثرو مفیدی نداشتند والا سینما که به این روز فلاکت باری نمی افتاد.

دوستان سینمایی بپذیرند تنها راه نجات سینمای امروز ایران ایجا د یک رابطه تنگاتنگ بین دولتمردان فرهنگی و سیاسی و اقتصادی است .سالهاست که سینما از این عدم ارتباط ضربه خورده وواقعیت امر این است که سینمای امروز ایران -از هر لحاظ - به بن بست  رسیده است . باید تحول نوینی را ایجاد کرد.


سالهاس که در سینمای ایران افکار و اندیشه های مختلف سکان داربودند اما دیدیم و دیدید نتیجه درخشانی نداشتند، لااقل اجازه دهیم یک جوان سینمایی که همه به صداقت و تبحر و تعهدش ایمان دارند ( محمد خزایی) سکان سینما را با گرایش خود به سمت موفقیت و سربلندی هدایت کند تا همه از آن بهره ببرند ( البته در این میان تعدادی که سینما  را در انحصار زر و زور خود داشتند تحمل نمیکنند ) 


قدری منصفانه نگاه کنیم .سیاستگذار اصلی، سازمان سینمایی است که فرد آگاهی منصوب شده است. هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی هم که فقط سیاست های کلان حمایتی را مد نظر قرار میدهد و درصدد رد و تایید فیلمی  نیست که نیاز به تخصص داشته یاشد .ترکیب فعلی پنج نفر اهل فرهنگ و اندیشه و صاحب نظر با نفوذ هستند که سه نفرشان در گذشته بودند  مگر آنکه بگوییم چرا دوستان ما نیستند ویا افرادی مثل آقای نیلی یا جوادی تا بحال کجا بوده اند که ضعف منتقدین در عدم شناخت از نیروهای جوان انقلابی با نفوذ است .چهار نفر دیگر ازتاثیرگذاترین افراد دولتی در زمینه اقتصاد و تامین بودجه هستند.

چه کسی بهتر از مسئول بودجه کل کشور و یا چه کسی بهتر از مدیر مناطق آزاد یا وزیر نفت!

سینما هنر صنعت است یادتان نرود و بد نیست برخی بزرگواران مثل آقای جنتی به انتصاب های خوشان نگاه کنند و قدری هم دنیا را بببینند از جمله همین جشنواره کن فرانسه که چه کسانی در سینمای فرانسه به عنوان سیاستمدار سیاسی و اقتصادی  نقش آفرینی میکنند .


قدری حوصله کنیم هر چند گلایه از صحبت های اولیه وزیر ارشاد درباره سینماگران پابرجاست اما با انتصاب های بعدی نشان  دادند اهل تعامل و گفتگو هستند. 


و نکته مهم آخر اینکه این  تا زمانی پابرجاست که از این ترکیب بهره مفیدی برای سینما کسب شود