ارزآوری ۶۵ میلیون دلاری کالاهای خراسان جنوبی

گروه اقتصادی الف،   4000729084
ارزآوری ۶۵ میلیون دلاری کالاهای خراسان جنوبی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به افزایش سهمیه ارزی مرزنشینان در راستای رونق تجارت خارجی، گفت: ارزش کالاهای صادراتی در شش ماه ابتدای سال ۳۸۰ میلیون دلار بود که از این میزان سهم کالاهای صادراتی تولیدی داخل استان ۶۵ میلیون دلار بوده که افزایش ۱۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است.

عباس جرجانی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به معدن به عنوان یکی از ظرفیت‌های اصلی استان، اظهار کرد: خراسان‌جنوبی در زمینه تولید کاشی و سرامیک با تولید ۲۱ میلیون تن رتبه دوم لاستیک خودرو با ۲۴ هزار تن رتبه چهارم و استخراج واقعی معادن با ۱۳ میلیون تن رتبه هفتم کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه عمده اقلام صادراتی استان در شش ماه ابتدای سال شامل صیفی جات، سیمان، کاشی، روغن سوخت تقطیری، هیروکربن حاصل از بازیافت خاک‌های مستعمل رنگ بر، هیرو کربن سبک، گازوئیل، قیر، میلگرد و خرما بوده و عمده این اقلام به کشورهای افغانستان، عراق، پاکستان و ترکمنستان صادر شده است، تصریح کرد: سال گذشته ۲۶۰ واحد تعطیل شده بود که در جلسات متعدد از جمله شورای معادن ۶۰ واحد دوباره به چرخه تولید بازگشت داده شد.

وی با بیان اینکه براساس تفاهم نامه‌های ستاد توسعه خاوران یک تفاهم‌نامه برای تشدید مزایده‌ها برای واحدهای معدنی تعطیل شده نیز مبادله شد، افزود: در راستای فعالسازی و احیای معادن غیرفعال، از ابتدای سال تاکنون تعداد شش واحد معدنی از معادن راکد و غیرفعال به چرخه تولید بازگشت.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با بیان اینکه در حوزه صادرات ۳۷ درصد صادرات کشور به افغانستان از خراسان جنوبی انجام می‌شود، تصریح کرد: در چهار ماه گذشته ۴۸ میلیون دلار صادرات داشتیم که ۳۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت و در مجموع در این مدت ۲۶۲ میلیون دلار صادرات داشتیم که ۴۱ درصد افزایش دارد.

جرجانی ادامه داد: خراسان جنوبی با دارا بودن ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان و پتانسیل اقتصاد مرز، در شش ماهه اول سال جاری ۳۸۰ میلیون دلار کالا از استان صادر کرده که در دو بخش صادرات و ماده ۱۱۶ بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۷ درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه در راستای تامین اقلام مورد نیاز استان و کشور از ابتدای امسال ۱۱ میلیون دلار واردات کل استان بوده که به لحاظ وزنی حدود یک هزار و ۱۵۷ تن برآورد شده است، اظهار کرد: در راستای توجه به تجارت خارجی در سال جاری، افزایش سهمیه ارزی مرزنشینان به ازای هر نفر در خراسان جنوبی از ۱۰۰ دلار به ۴۰۰ دلار با هدف کمک به معیشت این قشر و رونق مبادلات مرزی و تجاری انجام شده است.

توجه به سرمایه گذاری، اشتغالزایی و فعالیت مرز 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی بیان کرد: در ستاد توسعه خاوران حمایت خوبی انجام گرفته و از مجموع تفاهم نامه‌های منعقد شده در این ستاد ۱۱ تفاهم‌نامه مربوط به حوزه صنعت، معدن و تجارت است که میزان سرمایه‌گذاری این طرح‌ها ۳ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان و اشتغالزایی آن ۶ هزار و ۵۰۰ نفر پیش بینی شده است که باید منتظر تحول با اجرای این طرح‌ها باشیم.

جرجانی با اشاره به اینکه تمامی ظرفیت‌های مورد نیاز برای توسعه مراودات تجاری با کشور همسایه فراهم شده است، ادامه داد: اکنون، ۲۳ شهرک و ناحیه صنعتی در شهرستان‌های استان وجود دارد و ۵۴۵ واحد صنعتی با سرمایه‌گذاری ۲۹ هزار و ۹۳۷ میلیارد ریال و اشتغال ۱۲ هزار نفر فعال است.

وی افزود: در حوزه تجارت استان تاکنون ۳۴ هزار و ۸۶۱ واحد دارای پروانه، ۱۵۱ کارت بازرگانی دارای اعتبار و ۵۶ هزار و ۳۰۰ کارت مبادلات مرزی صادر شده است و این آمادگی را در استان داریم که بازارچه‌های مرزی را فعال‌تر و دروازه مشترک بین ایران و افغانستان را ایجاد کنیم.

جرجانی با اشاره به اینکه برای توسعه ارتباطات الکترونیکی و جلوگیری از توقفات کامیون‌ها در مرز پیگیری‌ها دائما در حال انجام است، تصریح کرد: امیئدواریم با پیگیری‌های مطلوبی مه در حال انجام است و همچنین مصوبات ستاد توسعه خاوران، سهم تجارت و سرمایه ‌گذاری در مورد پتانسیل‌های استان را بیشتر و بیشتر افزایش دهیم.