آمریکا به مقامات لبنان اطمینان داد که خط لوله گاز مصر از "قانون سزار" معاف شود

گروه جهان الف،   4000729022
آمریکا به مقامات لبنان اطمینان داد که خط لوله گاز مصر از "قانون سزار" معاف شود

رئیس پارلمان و وزیر انرژی لبنان، خبر دادند که آمریکا اطمینان داده کشورهای سهیم در پروژه تأمین گاز مصر به لبنان از خاک سوریه را از «قانون سزار یا قیصر» معاف کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از النشره، نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان اعلام کرد، فضای مذاکرات ترسیم مرزها بسیار مثبت بود. او اشاره کرد، با طرف‌ آمریکایی به صورت اولیه ایده مذاکرات رفت و برگشتی که آمریکایی‌ها به جای مذاکرات غیرمستقیم (که در مقر سازمان ملل در مرزها انجام می‌شد) پیشنهاد کردند، کنار گذاشتیم.

بری توضیح داد: مذاکرات به بازگشت به توافق چارچوب که قبلا به عنوان اساس مذاکرات اعلام کردیم، ختم شد. همچنین مقرر شد مذاکرات به دفتر سازمان مل همانند قبل بازگردد.

به گفته رئیس پارلمان لبنان، آمریکایی‌ها به صورت اولیه موافقت خود را در این باره اعلام کردند و هیئت آمریکایی قرار است برای کسب موافقت اسرائیل به تل‌آویو سفر کند.

بری اشاره کرد: ما اطمینان آمریکایی‌ها در زمینه اعطای استثناهایی به لبنان که اجازه واردات گاز و برق از خاک سوریه را به رغم قانون سزار بدهد، به دست آوردیم.

در این راستا میدل ایست نیوز گزارش داد: ولید فیاض، وزیر انرژی لبنان، خبر داد که آمریکا اطمینان داده که کشورهای سهیم در پروژه تأمین گاز مصر به لبنان از خاک سوریه را از «قانون قیصر» معاف کند.

به گزارش اسپوتنیک، وزیر انرژی لبنان امروز در جلسه‌ای با آموس هاچستین، فرستاده تازه آمریکا در مذاکرات غیر مستقیم لبنان و اسرائیل جهت ترسیم مرزهای آبی و «دوروتی شیا»، سفیر آمریکا در بیروت، روند اجرای این پروژه را بررسی کرد.

این گزارش افزوده که هاچستین در این جلسه به فیاض «خبرهای خوبی درباره تصمیم آمریکا برای معاف کردن این پروژه و طرف‌های سهیم در آن از مفاد قانون قیصر» داده است.

قانون قیصر همه شرکت‌های حقیقی و حقوقی را که فعالیتشان به نحوی به نفع حکومت سوریه تمام شود را هدف قرار می‌دهد.

پروژه کشیدن خط لوله گاز از مصر به لبنان از اردن و خاک سوریه می‌گذرد و نهائی شدن آن منوط به معافیت از این تحریم‌هاست.

ماه گذاشته، وزرای انرژی مصر و سوریه و اردن و لبنان نقشه راه و جدول زمانی اجرای این پروژه را تعیین کردند. این خط لوله پیش از این کشیده شده و برخی ترمیم‌های جزئی نیاز دارد.