شورای امنیت خواستار آتش‌بس سراسری در یمن شد

گروه جهان الف،   4000729020
شورای امنیت خواستار آتش‌بس سراسری در یمن شد

اعضای شورای امنیت طی بیانیه‌ای در حمایت از ائتلاف متجاوز و جنایتکار سعودی، خواستار برقراری فوری آتش‌بس در سراسر یمن مطابق با قطعنامه ۲۵۶۵ و توقف پیشروی نیروهای یمنی به سمت شهر مأرب شدند.

به گزارش ایسنا به نقل از  العالم، پیشروی نیروهای یمنی و گروه‌های مقاومت علیه مزدوران خارجی و تروریست‌ها در استان «مأرب»، شورای امنیت سازمان ملل را به فکر کمک به ائتلاف متجاوز و جنایتکار سعودی انداخت.

اعضای شورای امنیت بامداد پنجشنبه برای جلوگیری از مسلط شدن نیروهای مقاومت یمن بر شهر مأرب، در بیانیه‌ای خواستار برقراری فوری آتش‌بس در سراسر یمن مطابق با قطعنامه ۲۵۶۵ این شورا شدند.

به نوشته وبگاه اطلاع‌رسانی سازمان ملل، در این بیانیه بر لزوم توقف درگیری‌ها و تنش‌زدایی، از جمله پایان فوری پیشروی نیروهای یمنی و انصارالله به سمت شهر مأرب تاکید شده است.

اعضای شورای امنیت ضمن اعلام حمایت از «هانس گروندبرگ»‌نماینده ویژه جدید سازمان ملل در امور یمن، از تمام طرف‌های درگیر در این کشور خواستند که زیر نظر سازمان ملل با «حسن‌نیت و بدون پیش‌شرط» با گراندبرگ دیدار کنند.

شورای امنیت که برخلاف نامش از امنیت مردم یمن - که بیش از شش سال است زیر بمباران وحشیانه جنگنده‌های ائتلاف جنایتکار سعودی جان می‌دهند و تحت یکی از شدیدترین محاصره‌های غیرانسانی قرار دارند - هیچ حمایتی نمی‌کند، در دفاع از رژیم سعودی عملیات‌های هوایی نیروهای یمن علیه این رژیم را محکوم کرد.

اعضای شورای امنیت با ادعای اینکه نبود پیشرفت در فرایند صلح در یمن می‌تواند به سوءاستفاده تروریست‌ها از این وضعیت کمک کند، نسبت به وضعیت وخیم و بحرانی انسانی در این کشور فقط ابراز نگرانی کردند.

پیش از این، سخنگوی نیروهای مسلح یمن از عملیات موفق «ربیع النصر» در ۲ استان استراتژیک «شبوه» و «مأرب» و آزادسازی ۳۲۰۰ کیلومتر مربع دیگر از خاک یمن خبر داده بود.

عربستان سعودی در رأس یک ائتلاف عربی و تحت حمایت آمریکا، از ششم فروردین ۱۳۹۴ با ادعای تلاش برای بازگرداندن «عبدربه منصور هادی»‌ رئیس دولت مستعفی یمن به قدرت اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور کرد.

این تجاوز نظامی هیچ کدام از اهداف ائتلاف سعودی را محقق نکرد و فقط با کشته و زخمی شدن ده‌ها هزار یمنی، آواره شدن میلیون‌ها نفر، به بار آمدن خرابی برای زیرساخت‌های این کشور و گسترش قحطی و گرسنگی و بیماری‌های واگیردار همراه شده است.

این در حالی است که عبدالله بن یحیی معملی، سفیر عربستان در شورای امنیت نسبت به ناتوانی این شورا در محکومیت حملات و اقدامات انصارالله یمن علیه خاک عربستان ابراز تاسف و نارضایتی کرد.

نماینده عربستان با زیر سوال بردن کارایی شورای امنیت و قدرتش در انجام وظیفه‌اش ادامه داد: متاسفیم که شورای امنیت تا امروز ناتوان از محکوم کردن این حملات بوده و نتوانسته یک بیانیه محکومیت علیه حملات و اقدامات حوثی‌ها صادر کند.

او مدعی شد: عربستان روی میراثی عظیم از اصول و ثوابتی ایستاده که سیاست خارجه‌اش را بر آن بنا گذاشته که در احترام به حاکمیت کشورها و حسن هم‌جواری و حل درگیری‌ها به شکل مسالمت‌آمیز و از طریق منشور سازمان ملل نمود می‌یابد.

المعلمی شورای امنیت را به اتخاذ گام‌های لازم و قطعی برای بازداشتن انصارالله فراخواند.

او بر حق عربستان در اتخاذ تمام تدابیر لازم جهت حمایت از امنیت و ثبات این کشور و شهروندانش در برابر حملات تاکید کرد. 

سفیر عربستان در بخش دیگری از ادعاهایش ادامه داد: عربستان، شبه نظامیان حوثی را مسؤول پیامدهای بحران یمن و نابسامانی اوضاع انسانی این کشور می‌داند و این شبه نظامیان به ترجیح سیاست خود علیه منافع ملت یمن و ثبات منطقه ادامه می‌دهند.