طالبان: خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر استفاده نخواهد شد

گروه جهان الف،   4000728109

امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه دولت موقت طالبان در نشست مسکو گفت که خاک کشور افغانستان علیه کشورهای دیگر استفاده نخواهد شد.

طالبان: خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر استفاده نخواهد شد

به گزارش ایرنا، سرپرست وزارت خارجه دولت موقت طالبان  روز چهارشنبه در این نشست گفت: طالبان به تعهدات خود پایبند است و اجازه نخواهد داد تا وضعیت افغانستان امنیت کشورهای دیگر را تهدید کند.  

 وی همچنین مدعی شد که دولت افغانستان فراگیر است.  

امیر خان متقی همچنین گفت که برای نخستین بار در ۴۵ سال اخیر، افغانستان در برابر تهدیدها مصونیت می یابد و از آن دفاع می شود. ما به تعهداتی که دادیم مبنی بر اینکه خاک افغانستان برای تهدید کشورهای دیگر استفاده نشود، پایبند هستیم.

وی خاطرنشان کرد: طالبان در عمل اثبات کردند که خاک این کشور علیه کشور ثالث استفاده نخواهد شد.   

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در نشست مسکو از گروه طالبان خواست تا تلاش کنند کشور افغانستان به عنوان پایگاه برای تهدید کشورهای دیگر استفاده نشود.  

وی همچنین از طالبان برای مساعدت در انتقال اتباع روس از افغانستان به کشور خود قدردانی کرد.  

وزیر امورخارجه روسیه این را نیز گفت که انتقال دانشجویان افغان به روسیه برای تحصیل در دانشگاههای این کشور در آینده نزدیک برنامه ریزی می شود و تحقق خواهد یافت.  

سرپرستی هیات طالبان در نشست مسکو بر عهده عبدالسلام حنفی است که از چهره‌های برجسته طالبان حاکم به شمار رفته و گفت‌وگوهای هفته پیش این گروه با آمریکا و اتحادیه اروپا را نیز ریاست کرده بود.

طالبان پیشتر نیز در آنکارا با مقام‌های ترکیه دیدار و مذاکره کرده بودند.

وزارت امور خارجه روسیه روز گذشته با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که شرکت‌کنندگان در این نشست قرار است اوضاع سیاسی و نظامی در افغانستان و تمهیدات جامعه جهانی برای جلوگیری از بحران انسانی در این کشور را مورد بحث و بررسی قرار دهند.

در این بیانیه آمده است: تحولات سیاسی و نظامی احتمالی در افغانستان و چشم‌انداز تشکیل دولتی فراگیر در این کشور در این نشست مورد گفت‌وگو قرار می‌گیرد. همچنین این گردهمایی، به روش‌های متحد کردن تلاش‌ها و تمهیدات جامعه جهانی برای جلوگیری از بروز بحرانی انسانی در افغانستان می‌پردازد.

رایزنی‌های مسکو در سال ۲۰۱۷ میلادی براساس سازوکاری شش‌جانبه با شرکت نمایندگان ویژه‌ای از روسیه، افغانستان، ایران، هند، چین و پاکستان آغاز شد.