محمد عزمی عبدالحمید:کشورهای اسلامی برای مقابله با داعش در افغانستان متحد شوند

گروه جهان الف،   4000728076

"رئیس ائتلاف نهادهای اسلامی مالزی" در بیانیه‌ای جنایات داعش در افغانستان را محکوم کرد .

محمد عزمی عبدالحمید:کشورهای اسلامی برای مقابله با داعش در افغانستان متحد شوند

به گزارش الف این بیانیه در پی انفجارهای مرگبار اخیر در مساجد شیعیان در قندوز و قندهار افغانستان صادر شده است که بر اثراین اقدام تروریستی دهها نفر از شیعیان زخمی و شهید شدند .

دکتر "محمد عزمی عبدالحمید" در این بیانیه آورده است : کشورهای اسلامی بایستی به افغانستان کمک کنند تا این کشور بتواند با تهدید و خشونتِ ناشی از گروه تروریستی "داعش" مقابله کند. 

...افغانستان در شرایط کنونی در معرضِ نیروهای مخربی قرار دارد که قصد دارند در این کشور ایجاد بی ثباتی کنند. کشوری که برای بیش از چهار دهه تجربه جنگ های ویرانگر از سوی قدرت های امپریالیست را دارد. 

در حالیکه ایالات متحده آمریکا با تحقیر و شکست از افغانستان خارج شده، جهان نمی تواند به سابقه استعماری طولانی مدتِ آمریکا در قبالِ یک ملت آسیب دیده و ضعیف نظیر افغانستان که توسط آمریکا متحمل خسارات فراوان شده، اعتماد کند. افغانستان نیاز دارد که ملت های مسلمان با یکدیگر متحد شوند و آن را یاری کنند تا این کشور بتواند هرگونه یورش و تهاجم نیروهای پیدا و پنهانی را که به نوعی سعی دارند بار دیگر کنترل افغانستان را به دست گیرند، خنثی سازد.

موقعیتِ راهبردی ژئوپلیتیکِ افغانستان که این کشور را در میانِ شرق و غرب جهان قرار داده، عملا این کشور را به سرزمینی تبدیل کرده که همواره مورد توجهِ قدرت های جهانی بوده است. گروه داعش عملا در زمین بازی قدرت های غربی کنشگری می کند. 

انفجار اخیر در "مسجد بی بی فاطمه" که متعلق به شیعیان افغانستان است به خوبی نشان داد که نزاع های قومی و فرقه ای، یکی از مهمترین چالش های طالبان جهت حکومت بر افغانستان خواهد بود. 

ایجاد درگیری های فرقه ای راحت ترین راه برای بی ثبات سازی افغانستان و هموار کردن مسیر جهت پیشبرد دستورکارِ قدرت های غربی در خاک افغانستان است. 

رژیم صهیونیستی با اقدامات پنهانی خود که معطوف به متوقف کردنِ روند توسعه افغانستان و تبدیل شدن آن به کشوری قدرتمند هستند، عملا راهبردی منطقی(از نظرِ خود) را جهت برچیدن دولتِ تازه کار افغانستان و عملکرد درست و کارآمدِ آن در پیش گرفته است. افغانستان در شرایط کنونی یکی از اهدافِ عمده و اصلیِ عملیات ها اقدامات تروریستی است. مساله ای که به زعم قدرت های غربی می تواند به مثابه یک اهرم فشارِ موثر علیه طالبان مورد استفاده قرار گیرد. 
امنیت طالبان کاملا شکننده است. تعامل با گروه طالبان تنها امیدِ مردم افغانستان جهت حرکت رو به جلو و بازسازیِ کشورشان است. جامعه اسلامی نباید در برابر مشکلات و چالش های مردم افغانستان، موضع سکوت اتخاذ کند. 

 

جامعه مسلمانان جهان باید بداند که نیروهای ضداسلام چه از خارج و چه از داخلِ جامعه اسلامی، تا زمانی که مطمئن نشوند که افغانستان همچنان یک ملت ضعیف است و قادر نیست در برابر قدرت های غربی بایستد، از پای نخواهند نشست. در این چهارچوب، آن ها از نیروهایی نظیر داعش استفاده می کنند تا افغانستان و آسایش آن را نابود سازند. 

حمله به یک مسجد آن هم در شرایطی که نمازگزاران در آن مشغول عبادت هستند، یک اقدام آسان است و هدف آن هراس افکنی است و سعی دارد این پیام را برساند که گروه داعش  از هیچ اقدامی جهت تضعیف طالبان فروگذار نخواهد کرد. 

امنیت در افغانستان برقرار نخواهد شد مگر اینکه منبع تنش و ناامنی در این کشور شناسایی شده و به نحو موثری با آن برخورد شود. پیام این مساله نیز روشن است. نیروهایی هستند که مایل نیستند افغانستان روی پاهای خود بایستد. در این راستا باید گفت تمامی افغانستان در شرایط کنونی با تهدید رو به رو است. 

 در شرایط کنونی بایستی به طالبان فضای لازم جهت حکومت کردن بر افغانستان را داد. این امر میسر نمی شود مگر اینکه امنیت در افغانستان به خوبی برقرار شود. طالبان در شرایط کنونی باید کارآمدی خود را در حراست از اقلیت شیعه که اکنون در ذیلِ حکومت آن زندگی می کنند را نشان دهد.