چاووش‌اوغلو: حضور ما در سوریه و لیبی ثبات در منطقه را تامین کرده است!

گروه جهان الف،   4000727111

وزیر خارجه ترکیه تاکید کرد: حضور ما در سوریه و لیبی ثبات در منطقه را تامین کرده است.

چاووش‌اوغلو: حضور ما در سوریه و لیبی ثبات در منطقه را تامین کرده است!

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه اظهار کرد: حضور ما در سوریه و لیبی ثبات در منطقه را تامین و از مهاجرت غیرقانونی و تروریسم ممانعت کرده است.

چاووش‌اوغلو طی اظهاراتی در پنجمین «همایش بین‌المللی تی‌آرتی ورلد» با محور «قدرت و پارادوکس؛ درک استراتژی بزرگ در قرن ۲۱» که امسال نیز به دلیل همه گیری جهانی کرونا به طور مجازی برگزار می‌شود، تصریح کرد: تعریف «استراتژی بزرگ» فراتر از یک جنبه از قدرت، یعنی قدرت سخت با شمول عناصر مختلفی مانند قدرت دیپلماتیک، اقتصادی و حتی فرهنگی گسترش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه دستیابی به اهداف خاص بدون داشتن قدرت خاصی دشوار است، گفت: اگر فاقد از قدرت ملی در ۲۰ سال گذشته بودیم، امروز نمی‌توانستیم یک بازیگر منطقه‌ای و بازیگری که در سراسر جهان قابل احترام است، باشیم.

چاووش‌اوغلو با تاکید بر اینکه احترام از روی ترس نمی‌تواند پایدار باشد، اظهار کرد که احترامی که با قدرت جذب به دست می‌آید، ماندگار است.

وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه ترکیه قدرت سخت را در محور خود قرار نمی‌دهد، تصریح کرد: همکاری، همبستگی و عدالت بخش‌های ضروری هویت و تمدن ما هستند.

وی با بیان اینکه ترکیه از سومالی گرفته تا افغانستان بخشی از راه‌حل بحران‌ها بوده است، گفت: کشورمان از قدرت سخت خود تنها در مواقع نابودی تمام گزینه‌ها برای آغاز دیپلماسی استفاده می‌کند.

وی افزود: در مدیترانه شرقی نیز برای اینکه مشخص شود حاکمیت و حقوق مشروع ما قابل مذاکره نیست، اقدام کرده‌ایم.