هشدارهای نماینده چابهار نسبت به جدی گرفتن حکمرانی آب در کشور

گروه سیاسی الف،   4000727015 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس با بیان اینکه برای مقابله با تبعات خشکسالی در این شرایط اقلیمی خاص هیچ راهی جز شیرین کردن آب دریا نداریم، گفت: سهم ایران از آب شیرین‌کن های خلیج فارس و دریای عمان تنها دو درصد است.

هشدارهای نماینده چابهار نسبت به جدی گرفتن حکمرانی آب در کشور

معین الدین سعیدی در گفت‌وگو با ایسنا در مورد بحران خشکسالی در کشور اظهار کرد: ما در فلات ایران، اقلیم خشک و نیمه خشک داریم. راه‌کارهای محیط زیستی ما باید مناسب با شرایط اقلیمی ما باشد. دنیا به سمت شیرین کردن آب دریا رفته است. ۶۰ درصد آب شیرین کن‌های کشورهای دنیا در دریای خزر و خیلج فارس است. سهم ایران از این آب شیرین‌کن ها تنها دو درصد است.

وی با استناد به قانون برنامه ششم توسعه گفت: این قانون مواردی را بر عهده وزارت نیرو گذاشته است. ماده ۳۶ این قانون به این وزارت خانه تأکید می‌کند که برای شیرین کردن آب دریا در حوزه خلیج فارس و دریای عمان تلاش کند.

ضرورت استفاده حداکثری از ظرفیت دیپلماسی آب

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس با بیان اینکه برای مقابله با تبعات خشکلسالی در این شرایط اقلیمی خاص هیچ راهی جز شیرین کردن آب دریا نداریم، گفت: البته باید بحث دیپلماسی آب را نیز فعال کنیم. افغانستان، ترکیه و عراق کشورهایی هستند که می‌توانیم به آنها فکر کنیم. کشور افغانستان چندی پیش ورود آب به سیستان کاملا قطع کرده است. بنابراین در کنار استفاده از آب شیرین کن‌ها، باید به شکل حداکثری از ظرفیت‌های دیپلماسی آب استفاده کنیم. هماهنگی وزارت نیرو، وزارت امور خارجه و سازمان محیط زیست در این ماجرا بسیار موثر است.

سعیدی همچنین به ضرورت اصلاح الگوی کشت اشاره کرد و گفت: این موضوع بسیار حائز اهمیت است. ما در حوزه سیستان و بلوچستان که هندوستان کوچک است، بسیاری از محصولات را به عمل می‌آوریم. ما درختان مقاوم به آب داریم. مثل درختان «چیکو» و «کُنار» که متأسفانه توجهی به آن نمی‌شود.

ضرباهنگ تبدیل شدن بحران آب به فاجعه آب

نماینده مردم چابهار در مجلس در پایان نسبت به مسئله حکمرانی آب در کشور ابراز نگرانی کرد و گفت: بسیاری از مجتمع‌های آبرسانی که در جنوب کشور تعریف شده‌اند، راه‌اندازی نشده‌اند. هنوز شاهد تأسیس سد بدون تعریف خطوط انتقال آب شرب و کشاورزی هستیم. این پدیده‌ها نشاندهنده عملکرد منفی در حوزه حکمرانی آب است. چالش آینده بشر، چالش آب است. مقام معظم رهبری موضوع آب را در کنار چالش جمعیت و حاشیه نشینی مطرح کرده‌اند. بنابراین اگر جلوی دامنه‌های این بحران گرفته نشود، بدل به فاجعه خواهد شد. یکی از این فجایع، چالش‌های امنیتی است. پس باید به قید فوریت در زمینه اصلاح حکمرانی آب اقداماتی انجام دهیم.