لاریجانی می‌تواند دلایل ردصلاحیتش را منتشر کند؟/ توضیحات رستم قاسمی درباره فرایند ساخت ۴میلیون مسکن/ انتقاد بادامچیان از مجلس

گروه سیاسی الف،   4000726119 ۴۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

لاریجانی می‌تواند دلایل ردصلاحیتش را منتشر کند؟/ توضیحات رستم قاسمی درباره فرایند ساخت ۴میلیون مسکن/ انتقاد بادامچیان از مجلس

آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۲۶ مهرماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۸۴۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۸۰۴ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۷۹۶ هزار و ۶۵۹ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۸۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۴ هزار و ۲۵۶ نفر رسید.

آمار واکسیناسیون در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، تا کنون ۴۸ میلیون و ۹۵۶ هزار و ۶۹۳ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۲۵ میلیون و ۱۵۶ هزار و ۹۸۷ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند.

مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۷۴ میلیون و ۱۱۳ هزار و ۶۸۰ دُز رسید.

بیشتر بخوانید:

تایید تزریق دُز سوم واکسن کرونا در کمیته علمی/ ذخیره بالای واکسن در کشور

واکسن سینوفارم ۱۲ برابر مرگ ومیر را کاهش می‌دهد

صعود انفجاری ایران در جدول واکسیناسیون

***

سه گام ضروری برای اصلاح یارانه های انرژی

دنیای‌اقتصاد نوشت: «بازوی پژوهشی سازمان برنامه و بودجه با مقایسه تجارب موفق کشورها، سه گام اصلی موفقیت در اصلاح یارانه انرژی را معرفی کرد. مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری، اصلاح یارانه انرژی را اقدامی بسیار پیچیده در سطح اقتصاد سیاسی دانست که نیازمند حمایت و همراهی قوی مردم است؛ زیرا حذف یا کاهش یارانه‌های انرژی بخشی از افراد آسیب‌پذیر جامعه را متاثر می‌کند.

بنابراین در گام نخست، ضمن آگاه‌سازی مردم نیاز است که برنامه‌های رفاهی جبرانی در دهک‌های کم‌درآمد معرفی و اجرایی شود. گام دوم این است که با مطالعات جامع بر اساس تجارب بین‌المللی و تجارب سال‌های گذشته کشور، جوانب اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در نظر گرفته شود و یک برنامه میان‌مدت کاهش یارانه‌های پنهان انرژی در دستور کار قرار گیرد.

در این گزارش، تجربه کشورهای اندونزی، ترکیه، بلغارستان و برخی کشورهای دیگر ارائه شده است. گام سوم، بهره‌گیری از یک پایگاه داده قوی از خانوار است؛ زیرا هر چه اطلاعات خانوارها و فعالیت‌های اقتصادی دقیق‌تر باشد، تصمیم‌گیری درباره پرداخت یارانه‌ها هدفمندتر خواهد بود.»

***

دشواری های رسیدن به توافق در وین

 امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا درباره آغاز دوباره مذاکرات هسته ای به همشهری گفت: «مذاکرات سرانجام آغاز می‌شود اما در شرایط فعلی رسیدن به نتیجه دور از انتظار به‌نظر می‌رسد؛ چرا‌که ایران به‌شدت به آمریکا بی‌اعتماد‌تر شده و از نظر آمریکایی‌ها نیز ایران۲۰۲۱ به‌مراتب خطرناک‌تر از ایران۲۰۱۵ محسوب می‌شود.

ایران که به 60درصد غنی‌سازی دست پیدا کرده، سانتریفیوژ‌های بیشتری دارد، اقتصادش به‌کار خود ادامه می‌دهد، توانایی سرنگون‌کردن پهپاد آمریکایی را دارد، به پایگاه‌ آمریکایی‌ها در منطقه موشک زده و نفتکش‌هایش مقابل چشم‌ آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها به لبنان سوخت می‌رساند، بنابراین ایران۲۰۲۱ ایرانی بسیاری قوی‌تر است و از نظر آمریکایی‌ها باید بیشتر مهار و کنترل شود.

برجام از نظر آمریکا امروز نمی‌تواند نگرانی آنها را برطرف کند و به همین دلیل آنها از برجام خارج شدند و بایدن به‌راحتی به آن بازنمی‌گردد. به این ترتیب، به‌دلیل افزایش قدرت ایران، آمریکا سختگیری بیشتری در مذاکرات می‌کند و این در حالی است که سختگیری ایران نیز بیشتر شده است. چنین شرایطی رسیدن به توافق را بسیار دشوار می‌کند.»

***

لاریجانی می‌تواند دلایل ردصلاحیتش را منتشر کند؟

تبعات و پیامدهای ردصلاحیت لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری همچنان ادامه دارد. پس از ردصلاحیت لاریجانی و بهت همگان از این اقدام شورای نگهبان و تاکید رهبری بر جبران ظلم توسط شورای نگهبان، شاهد هیچ اقدامی از شورای نگهبان نبودیم.

پس از انتخابات، لاریجانی مداوم پیگیر انتشار دلایل ردصلاحیت خودش توسط شورای نگهبان شد که در پرده ماقبل آخر سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرده بود دلایل ردصلاحیت لاریجانی در نامه‌ای به وی منعکس شده است. پس از آن لاریجانی اعلام کرد شورای نگهبان مهر محرمانه را از آن نامه بردارد تا وی بتواند آن را منتشر کند.

اما امروز اتفاق جدیدی افتاد و لاریجانی به سخنان طحان‌نظیف، سخنگوی جوان شورای نگهبان واکنش نشان داد و مجددا خواستار انتشار دلایل ردصلاحیت خود شد.

لاریجانی در یادداشت کوتاهی خطاب به طحان‌نظیف نوشت: «جناب‌عالی، در مصاحبۀ اخیر، دربارۀ اعلام عمومی دلایل عدم‌احراز صلاحیت نامزدها فرمودید چنین کاری شرعاً و قانوناً ممکن نیست، زیرا به حیثیت افراد، که امری محترم است، لطمه وارد می‌کند.

این سخن به‌طور کلی درست است. اما دربارۀ افرادی نظیر حقیر، که خود درخواست علنی‌کردن آن‌ را دارم، وجاهت ندارد و مسئولیت آن برعهدۀ شورای نگهبان نیست. ضمناً این‌گونه بیانات شما ابهام‌های دیگری نیز ایجاد می‌کند و شفاف‌کردن موضوع را بیش از پیش ضروری می‌سازد.

این مطلب دربارۀ نهادها و دستگاه‌هایی که در این تصمیم شورا مشارکت داشته‌اند نیز صادق است. جناب‌عالی جوان تحصیل‌کرده و متدینی هستید. از ابتدای خدمت در نظام اسلامی، مراقب باشید در بیان و عمل خود به کسی ظلم نکنید، حتی به‌نحو ایهام.»

اما نجات الله ابراهیمیان، عضو سابق شورای نگهبان در گفت‌وگو با ایلنا، در خصوص نامه علی لاریجانی به سخنگوی شورای نگهبان مبنی بر اعلام عمومی دلایل عدم احراز صلاحیتش، اظهار کرد: به نظر من این از حقوق آقای لاریجانی است که دلایل عدم احراز صلاحیتش را اعلام کنند.

این عضو سابق شورای نگهبان با بیان اینکه آقای لاریجانی می‌توانند خودشان دلایل رد صلاحیت را اعلام کنند، افزود: از آنجایی که آقای لاریجانی یک شخص است نه یک اداره یا سازمان، علنی کردن این دلایل افشای اسناد طبقه‌بندی شده نیست. همچنین مسأله مربوط به احراز صلاحیت هم یک مسأله مربوط به حقوق افراد است، آقای لاریجانی می‌تواند دلایل عدم احراز صلاحیت خود را اعلام کند؛ فکر نمی‌کنم مهر محرمانه مانعی در این زمینه تلقی شود.

عباس عبدی، فعال سیاسی هم با انتشار توییتی با توجه به سخنان ابراهیمیان نوشت: «چند ماه پیش هم این را نوشتم که آقای لاریجانی هیچ منع قانونی برای انتشار ندارد. ولی او و دوستانش می‌گویند که منع قانونی دارند. شورای نگهبان حق انتشار ندارد ولی لاریجانی حق انتشار دارد. نامه به او هم باید محرمانه باشد. محرمانگی برای امور اداری است و نفی حق انتشار ذینفع نیست.»

البته فارغ از جنبه حقوقی ماجرا که مدنظر ابراهیمیان و عبدی بوده است به نظر می رسد هدف اصلی لاریجانی از پیگیری موضوع، الزام شورای نگهبان به پاسخگویی درباره عملکرد است. به‌خصوص اینکه در این نوبت، عملکرد شورای نگهبان باعث از دست رفتن حیثیت سیاسی فردی شده است که سالها مورد وثوق نظام بوده است.

***

واکنش کیهان به جدول پیش‌بینی قیمت دلار

روز گذشته جدولی حاوی پیش‌بینی قیمت دلار منتشر شد که در روزهای آخر دولت روحانی در سازمان برنامه تهیه شده بود. کیهان در این زمینه نوشت: «این روزها در حالی که حکم محکومیت چند مدیر ارشد بانک مرکزی در دولت قبل، به اتهام تضییع منابع ارزی منتشر می‌شد، تحلیلی از سازمان برنامه و بودجه همان دولت به رسانه‌ها درز داده شد.

در این تحلیل پیش‌بینی شده بدون رفع تحریم‌ها، نرخ دلار تا پایان سال ۱۴۰۶، به ۲۸۵ هزار تومان برسد! «درز» دادن این تحلیل، احتمالا ادامه همان رفتار پروژه بگیرانی است که اردیبهشت امسال، فایل صوتی به‌ظاهر محرمانه آقای ظریف را درز دادند...

اگر مدعیان، توان پیش‌بینی نرخ دلار در سال 1406 را داشتند، چرا واقعیت‌های روز را در بودجه‌نویسی انکار کردند و به‌جای مدیریت منابع، نسخه ولخرجی را در دستور کار گذاشتند؟

آیا مسئولیت برنامه‌نویسی غلط، کمتر از نابودی منابع ارزی توسط برخی مدیران بانک مرکزی است؟ و آیا جز این است که هر دو نهاد، تابع تصمیمات مقام بالاتر در دولت بودند؟ آیا انبوه بی‌تدبیری‌ها در آستانه واگذاری مدیریت، مفهومی جز مین‌گذاری در مقابل دولت جدید دارد؟

آیا همه این روند را می‌شود حمل بر اتفاق و ندانم‌کاری کرد؟ احتمالا حتی اگر شیر یا خط هم می‌انداختند، برخی پیش‌بینی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها درست از آب درمی‌آمد؛ نه اینکه یک روند سرتاسر خطا به یادگار بماند. این روند سوءتدبیر، حقیقتاً مستوجب حساب‌کشی و مؤاخذه است.»

***

مجلس یازدهم، ادعای شفافیت و جلسات متعدد غیرعلنی

شرق نوشت: «فقط سه جلسه غیرعلنی در همین دو هفته اخیر برگزار شده است؛ آن‌هم در مجلسی که از همان ابتدا با ادعای شفاف‌کردن آرای نمایندگان روی کار آمده است...

هفته گذشته جلسه با رئیس سازمان برنامه‌و‌بودجه درباره بودجه سال آینده غیرعلنی برگزار شد... بعد از آن هم البته جلسه تفریغ بودجه 99 غیرعلنی برگزار شد.

در زمان رأی اعتماد به کابینه هم مجلس دو بار جلسه غیرعلنی برگزار کرد؛ یکی پیش‌جلسه بررسی رأی اعتماد که کاملا غیرعلنی بود و یکی هم زمان بررسی ادعاهای الیاس نادران درباره برخی مسائل مالی مطرح‌‌شده درباره جواد اوجی، گزینه وزارت نفت که مجلس یک جلسه غیرعلنی کوتاه برگزار کرد...

مجلس بعد از ماجراهای افغانستان و به‌قدرت‌رسیدن طالبان هم یک جلسه غیر‌علنی با سردار قاآنی برگزار کرد. طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی هم بار اول غیرعلنی برای خروج طرح از ذیل اصل 85 رأی آورد و بار دوم در جلسه علنی رأی نیاورد...

 مجلس حتی برای قیمت‌گذاری فولاد هم جلسه غیرعلنی برگزار کرده است. سال گذشته سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس از جلسه یک‌ساعته غیرعلنی درباره مسائل وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داده بود‌...

مجلس درباره ترور شهید فخری‌زاده هم جلسه غیرعلنی برگزار کرده بودند.»

***

توضیحات رستم قاسمی درباره فرایند ساخت 4میلیون مسکن

به گزارش ایرنا رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران درباره چگونگیِ جزییات ساخت چهار میلیون واحد مسکن،  افزود: در مجلس طی ماه گذشته ابلاغ شده است که می تواند کمک بسیار بزرگی به مردم برای صاحبخانه شدن کند.

قاسمی ادامه داد: ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در دولت سیزدهم به این معنی نیست که هر سال یک میلیون واحد ساخته خواهد شد؛  همه می دانیم ساخت مسکن حدود یک سال و نیم زمان می برد. در وهله نخست اعلام کردیم که تا حدود دو میلیون واحد مسکونی را شروع می کنیم و هم اکنون عملیات اجرایی آن نیز در مرحله آغاز شدن است.

وی ادامه داد: با انبوه سازان کشور در هفته های آینده وارد مذاکره می شویم، با تعاونی های خوشنام نیز وارد گفت و گو می شویم. اکنون ساخت ۴۰۰ واحد مسکونی در شهرها و روستاها توسط بنیاد مسکن آغاز شده است و با کمیته امداد و بهزیستی و صندوق تعاون و وزارت کار هم توافقنامه هایی را امضا شده است

رستم قاسمی گفت: مسکن را بخش خصوصی می سازد اما توزیع مدیریت ساخت را بین دستگاه‌های سازنده تقسیم کردیم.  همزمان به دنبال تحول در نظام ساخت و ساز هستیم و با برخی کشورهای خارجی در حال مذاکره هستیم تا دانش نوین ساخت و ساز وارد کشور شود.

وی ادامه داد: با برخی از کشورها برای صنعتی‌سازی این چهار میلیون واحد مسکونی وارد مذاکره شدیم که روش همکاری با آنها از طریق تهاتر با نفت فاینانس یا پرداخت خواهد بود.

***

درخواست بسیج دانشجویی از مخبر درباره خلف وعده‌های واکسن برکت

به گزارش فارس، ۸ بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران طی نامه‌ای از محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور برای حضور در دانشگاه و پاسخگویی به سوالات دانشجویان درباره برخی وعده‌های محقق نشده در مورد تولید واکسن برکت دعوت کردند.

دفاتر بسیج دانشجویی در در 8 دانشگاه تهران در ادامه با اشاره به بیانات رهبر انقلاب درباره عمل وعده‌ها از سوی مسئولان تاکید کردند: جناب آقای مخبر! حضرتعالی همچنان که به عنوان ریاست ستاد اجرایی فرمان امام فعالیت دارید، بیش از دو ماه است به معاونت اول ریاست جمهوری منصوب شدید. جدای از اینکه مشغول به کار بودن به صورت همزمان در چنین مناصبی مایه تعجب و شگفتی است، شاهد وعده‌هایی از جنابعالی بودیم که علاوه بر لکه‌دار کردن اعتماد عمومی، منجر به وارد آمدن خسارت‌های جبران ناپذیری به کشور شدند...

بزرگترین وعده‌ جنابعالی مبنی بر تحویل ۵۰ میلیون دوز واکسن کووایران برکت تا پایان شهریور ماه که بار‌ها مطرح کردید. اما اکنون که حدود یک ماه از آن موعد می‌گذرد، تنها ۸ میلیون دوز تحویل وزارت بهداشت شده و همچنان متقاضیان این امر با کمبود مواجهند...

جناب آقای مخبر! این خلف وعده‌ها درکنار عدم پاسخگویی مستقیم به مردم، اولا موجب نگرانی و ثانیا خلاف بیانات صریح رهبر انقلاب در دیدار با اعضای دولت شماست...

به همین جهت از جنابعالی دعوت می‌کنیم تا با حضور میان دانشجویان، پاسخگوی ابهامات و سوالات آنان باشید تا بیش‌از این به سرمایه اجتماعی دولت مردمی آسیبی وارد نشود.

***

انتقاد بادامچیان از مجلس

به گزارش ایرنا از روابط عمومی حزب موتلفه اسلامی، اسدالله بادامچیان در بیان مواضع هفتگی این حزب با تشکر از ارائه به موقع گزارش دیوان محاسبات از تفریغ بودجه ۹۹، گفت: اعلام شده انتشار تفریغ تبصره‌های ۱، ۴، ۵ و ۱۴ ماده واحده دارای طبقه بندی است و فقط در اختیار رییس مجلس قرار می‌گیرد.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی ادامه داد: بدیهی است که اسناد و موارد محرمانه و سری به طور علنی اعلام نمی‌شود اما اطلاع مردم از بودجه و تفریغ آن حق عام است که در اصل ۵۵ قانون اساسی به آن توجه شده و رییس مجلس هم باید به این اصل توجه داشته باشد.

بادامچیان افزود: نمایندگان محترم مجلس به این امر توجه لازم را داشته باشند زیرا طبق اصل ۵۳ باید کلیه دریافت‌های دولت به خزانه واریز شود و پرداخت‌ها طبق ردیف بودجه انجام شود تا بی نظمی در خزانه و بیت المال پدید نیاید.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی اظهار امیدواری کرد که نمایندگان از هم اکنون تمهیدات لازم را برای بازنگری در بودجه نویسی و تنظیم بودجه ۱۴۰۱ را در نظر بگیرند.

وی با بیان این که مجلس باید تحرک بیشتری از خود نشان دهد، افزود: نزدیک به دو سال از عمر مجلس یازدهم می گذرد و انتظارات از این مجلس و رییس مجلس برآورده نشده است.