ماجراجویی های رهبران یک جزیره کوچک

گروه جهان الف،   4000725116 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

پایگاه خبری-تحلیلی "نشنال اینترست" در گزارشی می نویسد: «افتتاح سفارت اسرائیل در منامه پایتخت بحرین، می تواند زمینه و احتمالِ یک خیزش و قیام مردمی توسطِ شیعیان بحرینی که مورد حمایت ایران نیز هستند را تقویت کند».

 ماجراجویی های رهبران یک جزیره کوچک

به گزارش الف، پایگاه خبری-تحلیلی "نشنال اینترست" در گزارشی به اقدام اخیر رژیم صهیونیستی در افتتاح سفارت خود در منامه پایتخت بحرین پرداخته و این مساله را باعث تحریک ایران دانسته و از احتمال تنش ها میان ایران با اسرائیل در مساله بحرین خبر داده است. تنش هایی که مخصوصا با توجه به جمعیت بحرین که اکثریت آن ها شیعه هستند، فرصت و زمینه قابل توجهی جهت بروز و ظهور دارند. 

پایگاه خبری-تحلیلی نشنال اینترست در این رابطه می نویسد: «بحرین یک جزیره کوچک در خلیج فارس است که در آن، آل خلیفه که از اقلیت اهل تسنن این کشور هستند، بر اکثریت شیعه آن حکومت می کنند. کشور بحرین در سال 1970 و در جریان یک رفراندومِ جنجالی از خاک ایران جدا شد. در شرایط فعلی، بحرین سرزمین مادری(ایران) خود را از طریق عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل که اصلی ترین دشمن ایران است به چالش کشیده است. 

بحرین همچنین میزبان ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا است که یکی از اهداف اصلی ناوگان مذکور، رصد قدرت و نفوذ ایران در خاورمیانه و کمک جهت مهار قدرت منطقه ای ایران است. با توجه به تاریخ مشترک ایران و بحرین و همچنین این حقیقت که عمده جمعیت بحرین را شیعیان تشکیل می دهند، حکام بحرینی تلاش های فراوانی را انجام داده اند تا به هر روشی، از رسوخ و گسترش دامنه حضور و نفوذ ایران در خاک خود جلوگیری کنند. در واقع، حکام بحرین به خوبی از موقعیت متزلزل خود در برابر نفوذِ معنوی ایران در کشورشان آگاه هستند. 

اخیرا "یائیر لاپید" وزیر خارجه اسرائیل به طور رسمی سفارت اسرائیل در منامه را افتتاح کرد. وی این اقدام را در جریان بازدید خود از بحرین که در نوع خود بی سابقه بود انجام داد. در این راستا، حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه ایران قویا دولت بحرین را به دلیل استقبال از مقام های اسرائیلی تقبیح کرد و تاکید کرد که این اقدام آن‌ها(حکام بحرینی) خیانتی بزرگ به آرمان ملت ستمدیده فلسطین است. 

وزیر خارجه ایران همچنین هشدار داده که حضور اسرائیل در منطقه خلیج فارس منجر به هیچ چیز الا ایجاد ناامنی برای رژیم بحرین و کل منطقه نخواهد شد. 

با توجه به اینکه پس از سفر یائیر لاپید به بحرین، اعتراضات گسترده ای در بحرین به راه افتاد(اعتراضاتی که در برخی موارد آن، پلیس بحرین مجبور به شلیک گاز اشک آور و استفاده از قوه قهریه شد)، می توان اینگونه استدلال کرد که اقدام دولت بحرین در عادی سازی روابط با اسرائیل می تواند شیعیان بحرینی را در نبرد با رژیم آل خلیفه مصمم تر کند... . در جریان اعتراضات اخیر بحرین، معترضان بحرینی پرچم های فلسطین را در دست داشتند و فریادِ "مرگ بر اسرائیل" و "نه به سفارت اسرائیل در بحرینِ اسلامی" را سر می دادند. 

اضافه بر این، "شیخ حسین الدیهی" معاون دبیر کل "جمعیت الوفاق بحرین" که یک گروه اسلامی شیعیِ مخالف با رژیم بحرین است گفته: "مردم بحرین کامل سفر لاپید به کشورشان را محکوم می کنند". 

مقام های ایرانی تاکنون بارها و بارها اعلام کرده اند که تهران حضور نیروهای اسرائیلی در جوار مرزهای خود را نمی پذیرد، برخی ناظران بر این باورند که بحرین از خطر قرمز جمهوری اسلامی ایران(بواسطه عادی سازی روابط با اسرائیل) عبور کرده و عملا در این مسیر، بهانه اصلی خود را نیز تهدیدات از جانب ایران عنوان می کند. 

پس از وقوع انقلاب اسلامی ایران در سال 1979، بحرین تا حد زیادی سعی داشته تا فاصله خود را از ایران حفظ کند و در سطوح سیاسی و اقتصادی، این قاعده را رعایت کرده است. در نتیجه، ایران یکی از شرکای تجاری و اقتصادی اصلیِ بحرین نیست و صادرات بحرین به ایران با شیبی ملایم از 49.5 میلیون دلار در سال 1997 به 1.58 میلیون دلار در سال 2018 سقوط کرده است. 

بحرین با این ادعا که ایران یک تهدید موشکی و هسته ای است، سیاست خارجی حود را به نحوی تعریف کرد که اکنون در ذیلِ یک چتر امنیتی آمریکایی است که شاملِ عربستان سعودی و اسرائیل نیز می شود. در آگوست سال 2020 میلادی، بحرین و امارات به طور رسمی از نیت خود جهت توسعه روابط اقتصادی و سیاسی با اسرائیل و همچنین عادی سازی روابطشان با تل آویو در چهارچوب "توافق ابراهیم" که با میانجی گیری آمریکا به انجام می رسید، خبر دادند. بسیاری از ناظران بر این باورند که اسرائیل جهت تغییر موازنه قوا در منطقه خاورمیانه به نفع خود و نزدیک شدنِ بیشتر به ایران این دستورکار را در برنامه خود قرار داده است. اقدامی که با واکنش شدید ایران مواجه شد و حتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شدیدا و به  طور مستقیم نسبت به عواقب این مساله هشدار داد. 

مقام های بحرینی تاکنون بارها و بارها ایران را به دخالت در امور داخلی خود متهم کرده اند. به عنوان مثال در در جریان اعتراضات بحرین در سال 2011، پادشاه بحرین به طور مستقیم ایران را به ایجاد ناامنی و مداخله در بحرین متهم کرد... . 

ایران در سال های اخیر همواره به تمامیت ارضی و استقلال بحرین احترام گذاشته است. با این حال، اقدام اخیر بحرین در عادی سازی روابط با اسرائیل و احتمال اینکه در ادامه راه منامه اقدام به توسعه روابط نظامی با تل آویو کند، این امکان که سطح تنش ها میان دو تهران و منامه بالا بگیرد و ناآرامی های داخلی نیز در بحرین اوج بگیرند را بیش از پیش تقویت کرده است. 

با این همه، مقام های بحرینی احتمالا کاملا محتاط خواهند بود تا مبادا ایران را تحریک کنند. ایرانی که از نفوذ سیاسی و فرهنگیِ قابل توجهی در بحرین برخوردار است. حکام بحرین هنوز فراموش نکرده اند که در جریان ناآراامی های سال 2011 در این کشور، برخی شیعیان بحرینی  با ارسال نامه ای به رهبر جمهوری اسلامی ایران از وی درخواست کردند تا در راهِ آرمان آن ها که همان نبرد با رژیم آل خلیفه است، به آن ها کمک کند. مسائلی از این دست، اساسا بحرین را در موقعیت مناسبی در برابر ایران قرار نمی دهند و منامه سعی دارد از طریق توسعه روابط با اسرائیل، این چالش ها علیه خود را خنثی سازد. بدون تردید اگر قرار باشد در بحرین قیام دیگری علیه رژیم آل خلیفه اتفاق افتد، احتمالِ به پایان رسیدنِ نظام سلطنتی بحرین کاملا وجود دارد». 

 

*لینک: 

https://nationalinterest.org/blog/buzz/iran-israel-conflict-coming-bahrain-195085