نگاه "واشنگتن‌پُست" به درگیری های مسلحانه در بیروت

گروه جهان الف،   4000723048 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پُست در گزارشی به حادثه اخیر در لبنان و تیراندزای افراد ناشناس به تجمع حامیان حزب الله لبنان و جنش امل(در بیروت) پرداخته و سعی کرده ابعاد مختلف این مسله را مورد اشاره قرار دهد.

نگاه "واشنگتن‌پُست" به درگیری های مسلحانه در بیروت


به گزارش الف، "واشنگتن‌پُست" در تحلیلی می نویسد: «پنجشنبه گذشته، مردان مسلح در بیروت پایتخت لبنان به یک گردهمایی و راهپیمایی که با حضور حامیان حزب الله لبنان تشکیل شده بود، تیراندازی کردند و موجب کشته شدنِ شش نفر شدند. این تجمع با طرح این درخواست همراه بود که قاضیِ ارشد مرتبط با انفجار سال گذشته در بندر بیروت، بایستی از کار برکنار شود. برای ساعت ها، صدای تیراندازی و چندین انفجار کوچک در لبنان، موجی از ترس و وحشت را در اقصی نقاط این کشور به راه انداخت. 

درگیری های اخیرِ بیروت به زعم بسیاری از ناظران و تحلیلگران، خونین ترین درگیری از سال 2008 میلادی در این کشور بوده است. برخی منابع خبری گزارش داده اند که مدارس در بیروت همگی تخلیه شده اند و بسیاری از افرادی که در طبقات بالای ساختمان های بیروت ساکن هستند، برای اینکه از تیراندازیِ تک تیراندازانِ ناشناس که گفته شده در پشت بام ساختمان ها حضور دارند در امان باشند، از خانه های خود فرار کرده اند. 

حزب الله لبنان به عنوان قوی ترین حزب سیاسی لبنان در بیانیه ای اعلام کرده: این حمله که توسط گروه های مسلح و سازمان یافته ترتیب داده شده بود سعی دارد تا لبنان را وارد موجی از بی نظمی و آشفتگی کند. در این راستا، بسیاری از ناظران و تحلیلگران از ارتش لبنان درخواست کرده اند تا هر چه سریع تر وارد میدان شود و بار دیگر نظم و امنیت را در لبنان برقرار کند. 

تنش های اخیر در لبنان می توانند عملا کشوری را که با بحران فراگیر اقتصادی، نابسامانی های اقتصادی، همه‌گیری ویروس کرونا، خشونت و بی اعتمادی به نهادهای رسمی و دولتی مواجه است، وارد فرآیندهایی خطرناک کند. 

*چه چیزی در پسِ تنش های اخیر لبنان است؟  
در تاریخ 4 آگوست سال 2020 میلادی، انفجاری مهیب در بندر بیروت رخ داد و موجب کشته شدن بیش از 200 نفر و زخمی شدن بیش از 7500 تن دیگر شد. از آن زمان تاکنون، بسیاری از افکار عمومی در لبنان، خواستار انجام تحقیقات و پاسخگویی مسوولان در مورد ابعاد مختلف این حادثه شده اند. آن ها حتی خواستار برکناری "حسان دیاب" نخست وزیر وقت لبنان شدند که البته این مساله به واقعیت پیوست. 

به دنبالِ وقوع انفجار بیروت که با انفجارِ 2750 تن آمونیوم نیترات به وقوع پیوست، "فادی ساوان" قاضی لبنانی به عنوان مسوول اصلی تحقیق در رابطه با پرونده انفجار بیورت منصوب شد و به وی این اختیار و قدرت داده شد تا از تمامی رهبران و چهره های سرشناس سیاسی و قدرتمند لبنان، در مورد دلایل باقی ماندن یک محموله خطرناک در بندر بیروت سوال کند و در نهایت نیز به افکار عمومیِ لبنان پاسخگو باشد. 

با گذشت زمان مشخص شد که نگهداری محموله خطرناک آمونیوم نیترات در بندر بیروت، به هیچ عنوان یک قضیه مخفی و محرمانه نبوده و در این رابطه نهادهای دولتی و خصوصی لبنان از جمله وزارت خدمات و حمل و نقل دولتی، وزارت دادگستری، ارتش و یک شرکت خصوصیِ مرتبط با مواد منفجره در لبنان، در این رابطه مقصر بوده اند. 

در این راستا، در جریان تحقیق در پرونده انفجار در بندر بیروت، برخی رهبران و چهره های سرشناسِ سیاسی که برای پاسخگویی احضار شده بودند، از حضور و پاسخگویی خودداری کردند. استدلال اصلی آن ها هم این بود که مقام های دولتی از هرگونه پیگرد قضایی مصون هستند. در این چهارچوب، "ساوان" خیلی زود از سمت خود برکنار شد و "طارق بیطار" جایگزین وی شد و مسوولیت تحقیق و بررسی در مورد انفجار بیروت را برعهده گرفت. 

در این راستا برخی ناظران و تحلیلگران و جریان های سیاسی لبنانی، طارق بیطار را به غرض ورزی متهم کرده و به طور خاص او را فردی توصیف کرده اند که علیه جریان های شیعی لبنان نظیر جنبش امل و حزب الله لبنان سوگیری دارد. 

در این راستا، اخیرا شماری از هوادارانِ حزب الله و جنبش امل لبنان به خیابان های این کشور ریختند و علیه طارق بیطار راهپیمایی کرده و او را به غرض ورزی متهم نموده و خواستار برکناری اش از سمتِ قاضی ارشد در پرونده انفجار در بندر بیروت شدند. 

*خشونت های اخیر لبنان چگونه خاطرات گذشته این کشور را به یاد می آورند؟ 
طی سال گذشته، لبنان در جبهه های گوناگون، با بحران های مختلفی رو به رو بوده است. تیراندازی پنجشنبه گذشته بیروت نیز به نوعی تشدید تنش ها در لبنان تلقی می شود. 

با این همه،  درگیری های اخیر لبنان در تحولات و اتفاقاتی ریشه دارند که برای دهه ها لبنان را با خود درگیر کرده اند. لبنان از جمله کشورهایی است که به دلیل زندگی گروه های قومی مختلف در آن، شاهد وجود نوعی ساختارِ چندقطبی در عرصه قدرت سیاسی آن هستیم. در شرایط کنونی و بر اساس توافقاتی که در اواسط قرن بیستم میان مسلمانان و مسیحیان لبنانی منعقد شده، قدرت به نوعی تقسیم شده تا مانع از هرگونه اختلاف سیاسی و درگیری میان گروه های قومی مختلفِ لبنان شود. بر این اساس، رئیس جهوری سهمِ مسیحیان، نخست وزیر  سهمِ اهل تسنن لبنان، و ریاست مجلس لبنان با شیعیان این کشور است. 

با این حال، احزاب لبنان در مورد گروه های شبه نظامی فلسطینی که علیه اسرائیل دست به اقدامات مسلحانه می زدند، اختلاف نظر داشتند که این اختلاف به نحو گسترده ای خود را در قالب جنگ داخلی لبنان در فاصله سال های 1975 تا 1990 نشان داد. جنگی که تا حد زیادی موجب اوج گیری ناامنی در لبنان شد. در جریان جنگ داخلی 15 ساله لبنان، قریب به 100 هزار لبنانی جان خود را از دست داده اند و این جنگ عملا زمینه مناسبی را بری انفجار بحران های دیگر فراهم کرده است. بحران هایی که از جمله آنها می توان به بحران اقتصادی لبنان و فساد ساختاری در این کشور اشاره کرد. 

در پایان جنگ داخلی لبنان، این کشور در سایه برخی درگیری های قومی و سیاسی گروه های مختلف این کشور، دوره های پرنوسانی را از حیث امنیت داخلی خود تجربه کرده است. تیراندازی های اخیر در بیروت نیز به نوعی یادآورِ خاطران بدِ جنگ داخلی لبنان بودند. زمانی که گلوله ها در خیابان های بیروت حرکت می کردند و مردم عادی به دنبال جان پناهی برای نجات خود از شر گلوله ها بودند. 

سال 2008 میلادی، در بحبوحه بحران 18 ماهه سیاسی در لبنان، درگیری های پراکنده و کوچکی میان حزب‌الله لبنان و دولت مورد حمایت آمریکا در این کشور اتفاق اقتاد که موجب کشته شدن چندین نفر شد. در ادامه، گروه‌های سیاسی با یکدیگر به توافقاتی رسیدند و ناامنی در لبنان نیز به پایان رسید. به زعم بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران، این درگیری ها عملا موجب تقویت قدرت حزب الله لبنان و متحدان آن شدند. 

*در ادامه چه خواهد شد؟ 
حزب الله لبنان برخی گروه های سیاسی را متهم کرده که در وقوع تیراندازی اخیر در بیروت نقش داشته اند. مساله ای که تاکنون از طرف این گروه ها(به طور خاص یک جنبشِ دست راستیِ مسیحی) رد شده است. سمیر جعجع نیز که از جمله مخالفان حزب الله لبنان است موضع گیری این گروه را رد کرده است و حزب الله را به وحشت آفرینی متهم کرده است.  

تجمع و اعتراضات اخیر حامیان حزب الله لبنان در بیروت، در شرایطی اتفاق افتاده که لبنان با یک بحران فراگیر اقتصادی رو به رو است. بحرانی که در چند قرن اخیر بی سابقه است و بانک جهانی نسبت به تبعات انسانی این بحران به شدت هشدار داده است. بحران اخیر لبنان در شرایطی اتفاق افتاد که لبنان برای یک سال از رهبری سیاسی و دولتی مشخص برخوردار نبوده و به تازگی نجیب میقاتی کرسی نخست وزیری لبنان را به دست گرفته  و دولت تشکیل داده است.

در این رابطه باید گفت دولت کنونی لبنان با بحران های زیادی نظیر انجام اصلاحات بنیادین در لبنان، خشونت های خیابانی، و چالش کمبود مواد غذایی و مواد سوختی رو به رو است و در عین حال باید با بحران شیوع ویروس کرونا نیز قویا مواجه شود».
*لینک: 
https://www.washingtonpost.com/world/2021/10/14/leabnon-beirut-protests-fighting-violence/