تشکیل ائتلاف جدید با ۸۵ کرسی پارلمانی به رهبری نوری المالکی

گروه جهان الف،   4000722090

 منابع رسانه‌ای به نقل از یکی از رهبران ائتلاف دوله القانون اعلام کردند که با همپیمانی ائتلاف‌های الفتح، دولة القانون و سایر گروه‌های سیاسی، یک ائتلاف جدید با ۸۵ کرسی پارلمانی تشکیل شده است.  

به گزارش فارس، ائتلاف «دوله القانون» به ریاست «نوری المالکی» که بنا بر جدیدترین آمار منتشر شده از سوی کمیساریای عالی انتخابات عراق در انتخابات پارلمانی اخیر این کشور ۳۷ کرسی کسب کرده‌است، همزمان با جریان صدر به رهبری مقتدی الصدر در حال رایزنی با گروه‌های سیاسی پیروز در انتخابات برای ایجاد ائتلاف‌ پارلمانی بزرگتر است.

برخی منابع رسانه‌ای عراقی به نقل از «عالیه نصیف» از رهبران ائتلاف دولة القانون اعلام کردند که این ائتلاف موفق شده است تا کنون، یک ائتلاف بزرگتر با ۸۵ نماینده جدید پارلمانی تشکیل دهد. ائتلاف جدید و بزرگتر شامل ائتلاف الفتح، ائتلاف دوله القانون و سایر گروه‌های سیاسی است که این امر موجب بازگشت آن به عرصه مذاکره برای تشکیل دولت جدید عراق خواهد شد.

به نوشته «نانو نیوز»، وی افزود که تشکیل دولت جدید در عراق از طریق یک توافق سیاسی مشابه روند تشکیل دولت‌های قبلی خواهد بود و بدون این توافق تشکیل دولت، غیرممکن است. 

هنوز ائتلاف دوله القانون رسما این خبر را اعلام نکرده است زیرا هنوز رایزنی‌ها برای همپیمانی‌های پارلمانی جدید در عراق ادامه دارد. نتایج اولیه اعلامی از سوی کمیساریای عالی انتخابات عراق نشان می‌دهد هیچ یک از ائتلاف‌های سیاسی، میزان آرایی که بر اساس آن قادر به تشکیل فراکسیون بزرگتر در پارلمان باشند، کسب نکرده‌اند و  ائتلاف میان گروه‌های سیاسی مختلف مانند دوره‌های پیشین، برای تشکیل کابینه ضروری است.

«مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر عراق که در انتخابات اخیر پارلمانی عراق موفق به کسب ۷۲ کرسی شده نیز امروز، از تشکیل کمیته ویژه برای مذاکره با طرف‌های سیاسی به منظور ایجاد ائتلاف‌های پارلمانی و زمینه‌سازی برای تشکیل دولت جدید در عراق خبر داد.

 رهبر جریان صدر کمیته‌ای چهارنفره به ریاست «حسن العذاری» برای مذاکره با طرف‌های سیاسی مختلف پیروز در انتخاب با هدف ایجاد ائتلاف‌های پارلمانی تشکیل داده است. سه عضو دیگر این کمیته عبارتند از: «نصار الربیعی»، «نبیل الطرفی»، «حاکم الزاملی».

 شمارش آراء انتخابات پارلمانی عراق که پس از پایان برگزاری آن در ساعت ۱۸:۰۰ یکشنبه پیش (۱۰ اکتبر)، آغاز شد، هنوز نهایی و رسمی اعلام نشده است اما طبق جدیدترین آمار اعلامی از سوی کمیساریای عالی انتخابات عراق از نحوه توزیع کرسی‌های پارلمانی میان ائتلاف‌ها و احزاب سیاسی مختلف، جریان صدر با ۷۲ کرسی در صدر قرار دارد و پس از آن، ائتلاف سنی تقدم به ریاست «محمد الحلبوسی» و ائتلاف دوله القانون به ریاست «نوری المالکی» هر یک با ۳۷ کرسی در رده‌های بعدی قرار دارند.

درست است که جریان صدر در این انتخابات موفق به کسب بیشترین کرسی‌ها در مقایسه با رقبای انتخاباتی‌اش دارد اما برای تشکیل دولت جدید، همچنان نیازمند همپیمانی با سایر گروه‌های پارلمانی است و به همین دلیل رایزنی‌ها و اقدامات اولیه برای این امر را آغاز کرده است.