افزایش مبادلات ایران و ترکمنستان به ۱۰۰۰ کامیون در روز

گروه جهان الف،   4000722004

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی با اشاره به توافق روسای جمهوری دو کشور ایران و ترکمنستان، گفت: رساندن مبادلات روزانه کامیونی در مرز به هزار دستگاه در افق همکاری‌های مشترک ضروری است.

افزایش مبادلات ایران و ترکمنستان به ۱۰۰۰ کامیون در روز

به گزارش فارس، مرتضی اشرفی در مراسم سی‌امین سالگرد بزرگداشت استقلال کشور ترکمنستان در مشهد، با گرامیداشت این مناسبت اظهار کرد: با اراده و عزم جدی رهبران دو کشور و روی کار آمدن دولت جدید در ایران،که یکی از اولویت‌های اصلی سیاست خارجی‌اش توسعه روابط با کشورهای همسایه است، امید است شاهد آغاز فصل جدیدی از توسعه هرچه بیشتر همکاری‌های دوستانه فی‌مابین دو کشور به‌خصوص استان خراسان‌ رضوی و استان «ماری» ترکمنستان در تمامی زمینه‌های اقتصادی، فنی و مهندسی، ترانزیتی، حمل‌ونقل، علمی، آموزشی و فرهنگی باشیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی افزود: مقام‌ معظم رهبری در دیدار با رئیس‌جمهوری ترکمنستان در آخرین سفر وی به تهران در سال۱۳۹۴ روابط دو کشور را فراتر از همسایگی جغرافیایی و درواقع نوعی خویشاوندی عنوان کردند که نشان‌دهنده اهمیت ترکمنستان برای جمهوری اسلامی ایران است.

وی با تأکید بر اینکه این استان ظرفیت‌های گسترده و بی‌نظیری در ابعاد مختلف اقتصادی برای تقویت تعاملات و تعمیق روابط با ترکمنستان با حضور استان‌های مجاور خود دارد، ابراز کرد: امیدواریم با همکاری و برنامه‌ریزی جدی‌تر مقامات دو کشور شاهد تقویت روابط استانی در ابعاد مختلف باشیم.

اشرفی اذعان کرد: تبادل منظم هیات‌های مختلف اقتصادی، علمی و فرهنگی و برگزاری نشست‌ها در دیدارهای نوبه‌ای بین مقامات استانی دو کشور می‌تواند محرک مؤثری برای گسترش مناسبات استانی بین دو کشور باشد.

وی یادآور شد: خراسان‌ رضوی و استان ماری ترکمنستان در حال نهایی کردن متن یادداشت تفاهم همکاری مشترک هستند که با امضای آن در آینده نزدیک شاهد توسعه بیشتر روابط استانی در ابعاد مختلف اقتصادی، علمی، فرهنگی و زیست‌محیطی خواهیم بود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی بیان کرد: مقامات ۲ کشور ایران و ترکمنستان در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای برای توسعه ارتباطات ریلی و جاده‌ای ترانزیتی بین دو کشور انجام داده‌اند که سه گذرگاه اصلی آن در خراسان‌ رضوی واقع‌شده است.

وی با تأکید بر اینکه بدون تردید رفع موانع تجاری و ترانزیت کالا بین دو کشور علاوه‌ بر توسعه روابط فرا منطقه‌ای، نقش قابل‌توجهی در ارتقای سطح تعاملات اقتصادی و تجاری دوجانبه خواهد داشت، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران علی‌رغم گسترش بحران جهانی کرونا از ابتدا تلاش کرد تا با فراهم کردن امکانات و رعایت پروتکل‌های بهداشتی مرزهای خود را با کشور ترکمنستان باز و فعال نگه دارد، بنابراین امیدواریم با همکاری طرف ترکمنی و تسریع روند واکسیناسیون در دو کشور شاهد بازگشایی تمامی معابر و بازارچه‌های مرزی بین دو کشور و استفاده حداکثری از آن‌ها برای توسعه مبادلات دوجانبه باشیم.

اشرفی بابیان اینکه خراسان رضوی بیش از ۵۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان و سه مرز زمینی و یک مرز ریلی فعال با این کشور دارد، افزود: غنای فرهنگی و پیشینه تاریخی مشترک دو کشور ایجاب می‌نماید تا با استفاده از ظرفیت‌های فراوان موجود در جهت توسعه همکاری‌ها گام‌های مؤثر و عملی برداشته شود.

وی بیان کرد: یقیناً امنیت، رفاه و پیشرفت همسایگان و کشورهای منطقه به نفع ایران است و ازاین‌رو باید مرزهای ایران و ترکمنستان را مرزهای صلح و آرامش و موجب آسایش خاطر طرفین دانست.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه ترکمنستان در پنج‌ماهه نخست امسال شریک سوم صادراتی و یازدهمین شریک وارداتی خراسان رضوی بوده است، بیان کرد: صادرات استان به ترکمنستان از ابتدای سال جاری تاکنون ۵۷ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۲۰۰ درصد رشد داشته است.

گفتنی است؛ طبق گفته سخنگوی گمرک، مرز زمینی «اینچه برون» (واقع در شهرستان گنبدکاووس استان گلستان) با ترکمنستان که از ابتدای شیوع کرونا بسته‌شده بود، بعد از ۲۰ ماه، فردا بازگشایی می‌شود، بر اساس تصمیمات دو کشور، کالاهای صادراتی از «اینچه برون» با کامیون وارد خاک کشور مقابل شده و محموله‌‎‌ها در گمرک ترکمنستان، توسط کامیون‌های ترکمن به مقاصد نهایی حمل می‌‎‌شود.