صادرات دام در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت

گروه اقتصادی الف،   4000722002

وزیر جهاد کشاورزی گفت: از هفته گذشته به شرکت پشتیبانی امور دام اجازه دادیم صادرات دام را به صورت محدود انجام دهد.

صادرات دام در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت

به گزارش فارس، سیدجواد ساداتی نژاد امشب در جلسه شورای اداری شهرستان جهرم گفت: تخصصی ترین حوزه کشور بخش کشاورزی است و البته باید بگوییم کشاورز و دامدار به عنوان تولیدکننده واقعا بدون حامی و بی پناه می باشند.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه باید تلاش زیادی برای حوزه کشاورزی انجام دهیم، افزود: نباید نگاه به کشاورز و دامدار به جای تولیدکننده به عنوان بنگاه خیریه باشد.

ساداتی نژاد با اشاره به اینکه باید هوای مصرف کننده را داشته باشیم اما نه از جیب تولیدکننده، بیان کرد: قیمت شیر از 4 هزار و 600 ‪تومان به 6 هزار و 400 تومان افزایش یافت؛ درست است که از نگاه مصرف کننده قیمت افزایش یافته اما اگر این قیمت بیشتر نشود دامدار دام مولد را کشتار می کند بنابراین حفظ تولید خط قرمز وزارت جهاد کشاورزی است.

وی با اشاره به اینکه وظیفه ما حمایت از تولید بوده و این امر از رسالت های وزارت جهاد کشاورزی است، تصریح کرد: در حمایت از مصرف کننده، برای اینکه محصول سالم و در دسترس دریافت کند سازوکار را باید مستقل از تولید کننده انجام دهیم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به مشکل سند دار شدن اراضی کشاورزی، بیان کرد: مالکیت هویت آور است و برای سند دار کردن زمین های کشاورزان در دولت برنامه های انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه قدرت غذا امروز از اسلحه بالاتر است، اظهار کرد: کشاورز و دامدار رزمنده این میدان است و باید درصندلی و قدرت بنشیند که امیدواریم این شأنیت و عزت برای حوزه کشاورزی و دامداری انجام شود.

ساداتی نژاد با اشاره به مشکل تامین علوفه دامداران نیز گفت: دامداران می توانند با شرکت پشتیبانی امور دام قرار داد ببندند و علوفه دریافت کنند.

وزیر جهاد کشاورزی در مورد صادرات دام، خاطرنشان کرد: از هفته گذشته به شرکت پشتیبانی امور دام اجازه دادیم صادرات به صورت محدود انجام دهد چرا که اعتقادمان این است نباید دام عشایر قاچاق شود و نفع آن به آنها نرسد.

وی تصریح کرد: ما قیمت دستوری را قبول نداریم و اعتقادمان این است که بازار را باید به اتحادیه و تشکل ها واگذار کرد.

وزیر جهاد کشاورزی جهرم را قطب کشاورزی جنوب فارس دانست و اظهار کرد: خرید تضمینی خرما در هفته آینده انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه موافق گسترش نخل های تجاری هستیم، گفت: سومین تولید کننده خرمای دنیا هستیم اما اقتصاد کشاورزی ما مشکل دارد.

ساداتی نژاد به کشاورزی قراردادی اشاره کرد و اظهار داشت: هر نهالی که امروز می کاریم باید معلوم شود مشتری محصولات آن چه کسی است.

وی با اشاره به بالا بودن هزینه کشاورزی، بیان کرد:30 درصد محصولات کشاورزی از بین می رود و این در حالی است که 17 میلیارد متر مکعب آب در این حوزه مصرف می شود.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه کشاورز می تواند اقتصاد ایران را بچرخاند اما نه به این سبک موجود، تصریح کرد: باید در بخش کشاورزی به سمت تجاری سازی حرکت کنیم.

وی به مشکل مرغداری ها نیز اشاره کرد و گفت: در مورد مرغداری ها 2 تصمیم گرفتیم؛ اول اینکه جوجه یک روزه را وارد سامانه بازارگاه کرده و تصمیم دوم اینکه زمانی وارد کننده پولش را می‌گیرد که نهاده تحویل تولید کننده داده شود.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در سال 140‪1 در حوزه کالاهای اساسی به ساماندهی می رسیم، گفت: اعتقادم این است در حوزه کشاورزی ظرفیت های بسیاری موجود است و می توانیم با نگاه اقتصادی و علمی کشور را اداره کنیم و این با کمک کشاورزان امکان‌پذیر است