ادعای بلومبرگ؛ پبشنهاد ایران به ریاض برای بازگشایی کنسولگری‌ها در مشهد و جده

گروه جهان الف،   4000721124

پایگاه خبری آمریکایی بلومبرگ مدعی شد که ایران در مذاکرات با ریاض درخواست داده که به نشانه حسن نیت و قبل از هر توافق کنسولگری‌های دو کشور در مشهد و جده گشوده شود.

ادعای بلومبرگ؛ پبشنهاد ایران به ریاض برای بازگشایی کنسولگری‌ها در مشهد و جده

به گزارش فارس، پایگاه خبری آمریکایی «بلومبرگ» به نقل از منابع آگاه از مذاکرات میان ایران و عربستان سعودی مدعی شد، ایران از عربستان سعودی خواسته است به عنوان تمهیدی برای پایان دادن به جنگ یمن، کنسولگری ایران  در جده و کنسولگری عربستان سعودی در مشهد گشوده شود.

بلومبرگ به نقل از دو منبع آگاه خود آورده است: ایران پیشنهاد بازگشایی کنسولگری‌ها در مشهد و جده را به نشانه حسن نیت داده است و یکی از این دو منبع هم گفته است که مذاکرات به طور کلی پیشرفت کرده است، اما پای جزئیات که به میان می‌آید، مذاکرات پیچیده و دشوار می‌شود.

به گفته این منابع، در شرایطی که قدرت‌های جهانی درصدد مذاکره برای احیای توافق هسته‌ای ایران هستند، جمهوری اسلامی ایران بی سر و صدا چهار دور مذاکره را با هدف کاستن از سال‌ها تنش با عربستان سعودی برگزار کرده که تمرکز این مذاکرات بر موضوع یمن بوده است.

تازه ترین دور از مذاکرات میان عربستان سعودی و ایران در ۲۱ سپتامبر گذشته برگزار شد و انتظار می‌رود که دور جدید آن هم به زودی برگزار شود.

به نوشته بلومبرگ، عربستان سعودی که از سال ۲۰۱۵ در جنگ با حوثی‌های مورد حمایت ایران هستند، درصدد پایان دادن به این درگیری است که تاسیسات نفتی آن را در معرض حملات پهپادها و موشک‌های حوثی‌ها قرار داده است.

بلومبرگ افزود:عربستان سعودی می‌خواهد که گام نخست به سوی ایجاد روابط دیپلماتیک آن با تهران که از سال ۲۰۱۶ قطع شده است، دستیابی به توافقی بر سر یمن باشد؛ اما ایران اصرار دارد که نخست روابطش با ریاض از طریق گشوده شدن کنسولگری‌های دو طرف در جده و مشهد عادی شود.