پاسخ به ۸ سوال مهم درباره واکسن رازی | آیا تولید این واکسن متوقف شده است؟

گروه اجتماعی الف،   4000721073

مدیر سایت تزریق واکسن کووپارس رازی به ۸ سوال اساسی در خصوص واکسن کرونای رازی پاسخ داد.

پاسخ به ۸ سوال مهم درباره واکسن رازی | آیا تولید این واکسن متوقف شده است؟
به گزارش همشهری، مجتبی نوفلی مدیر سایت تزریق واکسن کووپارس رازی در پاسخ به این سوال که آیا هنوز هم امکان ثبت نام برای تزریق واکسن رازی وجود دارد، گفت: ما ظرفیت حداقل ۲۰ هزار نفر دیگر را برای ورود مورد مطالعه داریم و امکان ثبت نام حدود ۲۴ تا ۲۵ هزار داوطلب دیگر برای ورود به مطالعه وجود دارد. ما از حضور داوطلبان عزیز برای هر چه زودتر سپری شدن مراحل کارآزمایی بالینی و در اختیار مردم قرار گرفتن این واکسن استقبال می‌کنیم.

آیا تولید واکسن رازی متوقف شده است؟

نوفلی در واکنش به صحبت‌هایی که عنوان می‌کنند تولیدات واکسن رازی به سبب عدم اخذ مجوز متوقف شده است، توضیح داد: پروسه دریافت مجوز اضطراری و تولید واکسن رازی در حال حاضر با تلاش همکاران عزیزم در حال انجام است و هم اکنون ۵ میلیون دوز تولید داریم که می‌توانستیم با مجوزی که قرار بود طی روزهای گذشته از سوی وزارت بهداشت به ما داده شود، آن‌ها را در اختیار مردم قرار دهیم.

عضو هیات علمی موسسه رازی ضمن اشاره به اینکه روند تولیدات به هیچ وجه متوقف نشده است، افزود: همکاران من با سرعت و با دقت کامل شبانه‌روز در حال تولید این واکسن هستند.

آیا تزریق واکسن کووپارس رازی محدودیت سنی دارد؟

مدیر سایت تزریق واکسن کووپارس رازی در پاسخ سوال دیگری مبنی بر اینکه که آیا تزریق واکسن کووپارس رازی محدودیت سنی دارد، ادامه داد: مطالعه‌ای که هم اکنون در حال انجام است، برای افراد ۱۸ سال به بالا است و اشخاص در این بازه سنی می‌توانند در این مطالعه شرکت کنند. برای سنین پایین‌تر یعنی اشخاص ۶ تا ۱۸ سال هم پروپوزالی نوشته شده و در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته شده که اگر با آن موافقت شود، ما می‌توانیم تزریق واکسن برای این گروه سنی را هم داشته باشیم.

آیا داوطلبان واکسن رازی بیمه می‌شوند؟

وی در خصوص بیمه شدن داوطلبان تزریق واکسن رازی بیان کرد: افرادی که وارد این مطالعه می‌شوند، بیمه یک‌ساله دارند و چنانچه متحمل عوارض ناشی از تزریق این واکسن شوند، بیمه هزینه‌های آن را پوشش می‌دهد و قبل از اینکه تزریق واکسن انجام گردد، دواطلبان به طور کامل مورد معاینه قرار می‌گیرند.

عضو هیات علمی موسسه رازی با اشاره به اینکه تک مواردی داشتیم که ناشی از ترس تزریق واکسن بوده است، اظهار کرد: بلافاصله بعد از تزریق واکسن عوارضی را در مشاهده نکردیم و به هیچ وجه شوک آنافلاکسی در این مجموعه نداشتیم و این در حالی است که حدود ۱۴ هزار نفر در مجموعه ما در مرحله سوم این واکسن را تزریق کردند.

چه مواردی قبل از تزریق واکسن رازی مورد بررسی قرار می‌گیرند؟

مدیر سایت تزریق واکسن کووپارس رازی در خصوص مواردی که قبل از تزریق واکسن رازی مورد بررسی قرار می‌گیرند، گفت: یک سری از بیماری‌های خاص هستند که موجب منع ورود به مطالعه می‌شوند. تعدادی از سوال که از قبل طراحی شده و زیر نظر سازمان و غذا و وزارت بهداشت است که سابقه مصرف برخی از داروهای خاص که منع ورود به مطالعه را دارند، از جمله آن‌ها محسوب می‌شوند.
 
وی ضمن اشاره به اینکه افرادی که وارد مطالعه می‌شوند، از نظر بیماری‌های مختلف پزشکی هم در مرحله غربالگری و توسط پزشکانی که در این سایت هستند، از طریق پرسش و معاینه مورد بررسی قرار می‌گیرند، ادامه داد: بیماریی‌هایی نظیر سرطان فعال که اخیرا تشخیص داده باشد و بیمار هم اکنون تحت درمان باشد و همچنین بیماری‌های خاصی که تحت کنترل نیستند منع ورود به مطالعه را ایجاد می‌کنند و به علاوه افرادی که دچار بیماری‌های عصبی کنترل نشده و یا بیماری‌هایی که افزایش دوز درمانی را داشته اند که مشخصا به معنی عدم کنترل بیماری است، وارد مطالعه ما نمی‌شوند.

کدام واکسن خارجی مشابه واکسن رازی است؟

نوفلی در پاسخ به سوال که کدام واکسن خارجی مشابه واکسن رازی است؟، توضیح داد: واکسن رازی کوو پارس یک واکسن پروتئینی نو ترکیب است که در حال حاضر هم از لحاظ ساختاری و هم از لحاظ نوع یاوری که استفاده شده است، مشابه واکسن نووکس که فاز سوم در آمریکا به اتمام رسیده و مجوز ورودش به چرخه واکسیناسیون عمومی گرفته شده است.

وی متذکر شد: البته واکسن‌های نوترکیب در کشورهای دیگر هم وجود دارند، اما از نظر نوع یاوری که استفاده می‌شود ترکیبات متفاوتی با واکسن ما دارند و کاملا مشابه آن نیستند

آیا دوز اول و دوم واکسن رازی با هم متفاوت است؟

عضو هیات علمی موسسه رازی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا دوز اول و دوم واکسن رازی با هم متفاوت است؟، اظهار کرد: دوز اول و دوم واکسن با هم تفاوتی ندارد و ما دو تزریق عضلانی در دوزهای اول و دوم داریم که ۲۱ روز بعد از تزریق دوز اول دوز دوم تزریق می‌شود و دوز سوم این واکسن استنشاقی است که یک ماه بعد از دوز دوم دریافت می‌شود.

وی در خصوص دوز استنشاقی این واکسن توضیح داد: این واکسن به این سبب که هم دوز تزریقی و هم دوز اسنتشاقی دارد، جزء پیشروترین واکسن‌ها در جهان است و دوز اسنتشاقی از انتقال ویروس ممانعت می‌کند و یک واکسن به ویژه در شرایط پاندمی می‌تواند در جلوگیری از انتقال ویروس از فرد به فرد دیگر موثر باشد.

چرا موسسه رازی پروتئین نوترکیب را برای واکسن کرونا انتخاب کرد؟

نوفلی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا موسسه رازی پروتئین نوترکیب را برای واکسن کرونا انتخاب کرد؟، عنوان کرد: واکسن‌های غیر فعال سطح ایمنی پایین‌تری را می‌دهند و تعداد دفعات تزریق آن‌ها برای داشتن سطح ایمنی و محافظت نسبی در این واکسن‌ها باید بیشتر باشد.
 
وی با بیان اینکه واکسن‌هایی از نوع پروتنئین نو ترکیب جزء بی خطر و بی ضررترین واکسن‌ها هستند، افزود: گرچه در این نوع واکسن‌ها هم نیاز است که از یاور مناسبی استفاده شود تا ایمنی بخشی آن‌ها به سطح قابل قبولی برسد و بنابر این این نوع واکسن‌ها علاوه بر اینکه بی خطر و بی ضرر هستند، از لحاظ ایجاد سطح ایمنی مناسب جزء موثر واکسن است.