پیام سفرهای منطقه ای امیرعبداللهیان

گروه سیاسی الف،   4000720045 ۳۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

سفر اخیر منطقه ای حسین امیرعبداللهیان در میان تحولات متعددی که منطقه شاهد آن است پیامها و تاثیرات سیاسی و امنیتی مختلفی دارد.

پیام سفرهای منطقه ای امیرعبداللهیان

به گزارش الف، دولت سید «ابراهیم رئیسی» از زمان روی کار آمدن خود در کشورمان گسترش روابط با کشورهای همسایه و به ویژه هم پیمانان مقاومت را در دستور کار خود قرار داده است. بر همین اساس «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به عنوان رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان بلافاصله بعد از به عهده گرفتن این ماموریت، سفرهای منطقه ای خود را آغاز کرد. 

امیرعبداللهیان در همین راستا در اولین سفر خارجی خود، برای شرکت در نشست یک‌روزه «حمایت از عراق» به بغداد سفر کرد که مواضع ایشان در این نشست بازتاب زیادی در رسانه های داخلی و خارجی داشت و مورد استقبال همپیمانان مقاومت قرار گرفت. وی بلافاصله بعد از نشست بغداد به سوریه رفت تا بر اتحاد استراتژیک تهران و دمشق تاکید کند.

وزیر خارجه کشورمان همچنین در تاریخ 13 مهر جاری در سفری به روسیه با مقامات این کشور دیدار و مسائلی همچون افغانستان و قفقاز و توافق هسته ای ایران را مورد بررسی قرار داد.

حسین امیر عبداللهیان بلافاصله از مسکو به فرودگاه بیروت رفته و در جریان سفر خود به لبنان با مقامات ارشد این کشور از جمله «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان، «نجیب میقاتی» نخست وزیر و «نبیه بری» رئیس پارلمان دیدار کرد و در همه این نشست ها بر حمایت همه جانبه جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با بحرانها تاکید کرد. وی همچنین دیداری با سید «حسن نصرالله» دبیر کل حزب الله نیز داشت و دو طرف مسائل منطقه ای و بین المللی را مورد بررسی قرار دادند و وزیر خارجه کشورمان بر حمایت از مقاومت و جریانهای آن تاکید کرد.

امیرعبداللهیان بعد از لبنان به سوریه رفت و در دیدار با مقامات عالی رتبه این کشور از جمله «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه به بررسی آخرین تحولات جهان و منطقه و مسائل مربوط به تقویت اتحاد استراتژیک میان دو طرف پرداخت.

اما دور آخر سفر منطقه ای وزیرخارجه کشورمان از چند جهت حائز اهمیت بوده و نتیاج و پیامهای متعددی دارد. اول اینکه در همه صحبتهای حسین امیر عبداللهیان روحیه انقلابی و پایبندی به اصول مقاومتی دیده میشود. وی در همه دیدارهایی که با مقامات لبنانی و سوری داشت بر لزوم تقویت ائتلاف استراتژیک مقاومت و دستاوردهایی که این محور در برابر پروژه آمریکایی-صهیونیستی در منطقه کسب کرده تاکید کرد.

تاکید وزیر خارجه کشورمان به آمادگی ایران برای حمایت همه جانبه از لبنان و ارائه راهکارهای عملی همچون تاسیس 2 نیروگاه تولید برق در شمال و جنوب این کشور و ادامه واردات سوخت از ایران به لبنان نشان میدهد در شرایطی که غربیها تنها ادعای کمک به لبنان را دارند و با قرار دادن شروط غیرقابل پذیرش مقابل لبنانیها، قصد دارند از طریق موسسات جهانی همچون صندوق بین المللی پول این کشور را تحت قیمومیت خود دربیاورند، ایران دوستان خود را رها نمیکند.

مواضع مقاومتی حسین امیرعبداللهیان همچنین پیام روشن برای واشنگتن و تل آویو است مبنی بر اینکه مواضع تهران در پرونده هایی همچون دفاع از مسئله فلسطین و نیز توافق هسته ای بسیار قاطعتر از قبل خواهد بود. 

از طرف دیگر سفر وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به لبنان و سوریه در زمانی انجام شده که منطقه و جهان با تحولات گوناگونی دست و پنجه نرم می کند. آمریکا بعد از شکست در افغانستان برای خروج نظامی از عراق و سوریه آماده می شود. امیرعبداللهیان نیز در گفتگوی اختصاصی با شبکه لبنانی المنار تاکید کرد که خروج آمریکا از منطقه قطعی است. سفر وی به دمشق و بیروت بعد از شکست محاصره ایالات متحده ضد لبنان از طریق واردات سوخت ایران به لبنان با کمک سوریه تاکید دوباره ای بر قدرتنمایی این مثلث مقاومتی در برابر آمریکاست که اکنون دیگر جایی در منطقه ندارد.

علاوه بر آن سفر منطقه ای وزیر خارجه کشورمان به کشورهای همپیمان مقاومت در زمانی صورت گرفته که شاهد تحریکات آذربایجان به دستور رژیم صهیونیستی علیه ایران بودیم. در شرایطی که سران آذربایجان بعد از مانور «فاتحان خیبر» نیروهای ایرانی در مرزهای این کشور پاسخ تحرکات غیرمنطقی خود را دریافت کردند، تاکید تهران بر ائتلاف استراتژیک خود با مقاومت پیامی هشدارآمیز برای باکو و متحد آمریکایی-اسرائیلی آن است که دست به حرکت احمقانه نزنند.

البته وزیر خارجه ایران در جریان سفر منطقه ای خود تاکید کرد که قصدی برای تحریک باکو وجود ندارد و به آذربایجانیها گفتیم که حضور رژیم صهیونیستی در کشور آنها به نفع صلح و ثبات منطقه نیست؛ ضمن اینکه ایران تحرکات صهیونیستها را کاملا زیر نظر دارد. 

سفر حسین امیرعبداللهیان به لبنان و سوریه بلافاصله بعد از سفر او به مسکو صورت گرفت که نشان میدهد علاوه بر تقویت اتحاد کشورهای عضو محور مقاومت، همکاری سازمان یافته ای میان این محور با متحدان بین المللیش همچون روسیه و چین وجود دارد؛ موضوعی که اصلا خوشایند آمریکا و همپیمانان آن نیست.