عضو کمیسیون صنایع در گفتگو با الف واردات خودرو حتماً انجام می شود/سه شنبه ابهامات شورای نگهبان مرتفع می شود/ می خواهیم خودروساز داخلی از تنبلی در بیایید

گروه سیاسی الف،   4000718105 ۱۰۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

اولین بار نیست که در مجلس تعدادی از نمایندگان تلاش می ‌کنند تا با مطرح کردن طرح واردات خودرو، بر خودروساز داخلی کمی فشار وارد کنند تا از رخوت موجود فاصله بگیرد و مبحث کیفی‌سازی و تولید بهینه‌تر را در نظر بگیرد، با این همه در ادوار پیشین تقریباً تمام این طرح‌ها یا اجرا نشد و یا در نهایت، مسئله با واردات تعدادی خودرو لوکس، فیصله پیدا کرد.

 واردات خودرو حتماً انجام می شود/سه شنبه ابهامات شورای نگهبان مرتفع می شود/ می خواهیم خودروساز داخلی از تنبلی در بیایید

نمایندگان دور یازدهم مجلس شورای اسلامی، اما در گفتگوهای رسانه‌ای بر عزم خود برای شکستن این سد تاکید کردند، پس از مطرح شدن برخی از مواد کلی این طرح و  تصویب آن در مجلس و سپس ارسال طرح به شورای نگهبان، امید بسیاری در میان فعالان بازار به وجود آمد. 

اما موج خوش بینی ایجاد شده به احتمال تعدیل قیمت‌ها در اثر قانونی شدن واردات محدود،  پس از اخبار قرار گرفته در خروجی برخی خبرگزاری ها مبنی بر مخالفت شورای نگهبان با این طرح، خیلی سریع فروکش کرد. 

تاثیر خبر این مخالفت تا حدی بود که بلافاصله قیمت چند خودرو پرتیراژ در بازار چند میلیون تومان افزایش یافت. 

با این همه یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به الف گفت که این طرح به هیچ وجه از سوی نگهبان رد نشده است و تنها ابهاماتی از سوی این نهاد در مورد طرح به وجود آمده که در این هفته آن ابهامات نیز مرتفع خواهد شد.  

لطف الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در اینباره گفت: از نظر مفاهیم پایه‌ای اقتصادی، بازار یعنی عرضه و تقاضا، هر زمان  تقاضا بر عرضه پیشی بگیرد، خیلی طبیعی است که بازار به سمت التهاب کشش پیدا کند، فساد به وجود آید و انواع عوارض منفی دیگر نیز شکل بگیرد. در حوزه خودرو ما باید حداقل سالی 2 میلیون خودرو عرضه کنیم تا با توجه به ازدیاد تقاضا، تعادل نسبی ایجاد شود. ما در مجلس به این جمع بندی رسیدیم که، با توجه به وجود 2 خودروساز عمده در کشور، اگر دولت حمایت‌های بالای فعلی را مجدداً هم افزایش دهد، احتمالاً این دو شرکت هر سال، بیش از 1 میلیون و 500 هزار خودرو نتوانند تولید کنند. 

عضو فراکسیون دیپلماسی اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در ادامه افزود: علاوه بر این، نیازهای خودرویی کشور، متنوع است و خودروساز داخلی مانند بسیاری دیگر از کشورهای تولید کننده خودرو، همه نیازهای داخلی را پوشش نمی دهد. ما به انواع خودروهای جدید سواری، حوزه صنعتی، حمل و نقل جاده‌ای داخلی و بین المللی و حمل بار و مسافر نیاز داریم که طیف وسیعی از محصولات را در بر می گیرد. مثلاً افرادی که به کارهای معدنی و جاده سازی اشتغال دارند به خودروهای آفرودی نیاز دارند، یا مثلاً خودروهای برقی و هیبریدی که مورد نیاز است و در داخل تولید نمی شود. بر این اساس مجلس، تصمیم گرفت در دریک برنامه مدون از طریق ابزار هدفمند واردات،  کسری نیاز کشور را جبران کند.

نماینده حوزه انتخابیه قزوین و آبیک در مجلس شورای اسلامی، ضمن تکذیب خبر برخی رسانه ها مبنی بر رد طرح مجلس از سوی شورای نگهبان، گفت: شورای نگهبان این طرح را رد نکرده است، بلکه چند ابهام و پرسش در رابطه با این طرح برایش مطرح شد و این موارد برای مجلس فرستاده شد، مجلس هم حتماً این ابهامات را مرتفع خواهد کرد، در واقع اشکالاتی که از سوی شورای نگهبان مطرح شده است، اشکالات قابل رفع است و در نهایت این مصوبه هم به تصویب شورای محترم نگهبان خواهد رسید و با نهایی شدن این قانون، یک کنترل نسبی بر بازار اعمال خواهد شد. در واقع ما در مجلس قصد داریم در روز سه شنبه پیش رو با حضور سید رضا فاطمی وزیر صنعت، معدن و تجارت ، ابهامات مد نظر شورای نگهبان را به بحث می گذاریم و با تامین نظر شورای نگهبان و پاسخ به این ابهامات، علی النهایه، طرح تصویب خواهد شد. 

این عضو قوه مقننه در پاسخ به سوالی در مورد احتمال واردات خودروهای ارزان قیمت به کشور اظهار کرد: بر اساس این قانون پس از تصویب، یک آیین نامه ای از سوی وزارت صمت، تهیه می شود و این وزارت خانه، نیازهای بازار را در آن، منظور خواهد کرد. ما در مجلس تلاش کردیم که وارد همه جزئیات نشویم. باید درک کرد که کشور ما تحت تحریم هم هست و در صورتی که علناً اعلام کنیم که قصد واردات از یک کشوری را داریم، ممکن است که آن کشور بعداً تحت فشار قرار گیرد، به همین جهت، امکان آنکه همه تخم مرغ هایمان در این بخش را درون یک سبد قرار دهیم، وجود ندارد. گذشته  از همه اینها، اصل حمایت از تولید است، هرچند تلاش این است که خودروساز از تنبلی دربیایید و خودروی باکیفیت تر تبدیل کند، با این همه قصد نداریم که خدای ناکرده تولید داخلی صدمه ببیند.

سیاهکلی همچنین در پاسخ به سوالاتی در مورد اظهارات مطرح شده در مورد وجود فساد در خودروسازی ها در کشور و عدم رغبت آنها به کیفی‌سازی گفت: طرح تحقیق و تفحص از خودروسازی ها در کمیسیون صنایع و معادن تصویب شده است و مجلس در حال پیگیری موضوع است. ما در کشور 2 خودروساز داریم که بازار میان آنها تقسیم شده است و با هم رقابتی هم ندارند، راه حل افزایش تعداد خودروساز است و اگر تعداد شرکت‌های سازنده اتومبیل، به 10 واحد افزایش یابد، رقابت واقعی بر بازار حاکم خواهد شد و آن زمان است که می‌توان امید داشت که تا خودروهای با کیفیت‌تری تولید شود. ما در مجلس موضوع خودمان مبنی بر لزوم افزایش تعداد خودروسازها را به اطلاع دولت و وزیر صمت رسانده ایم و بسیار به این مسئله معتقدیم. بازارهم برای وجود 10 خودروساز فعال کشش دارد. در واقع بازار به وفور برای تولیدات بیشتر وجود دارد.