مرکل: ایران باید فوراً به مذاکرات وین بازگردد

گروه جهان الف،   4000718098

صدراعظم در حال خروج آلمان در کنفرانس خبری مشترک با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با بیان این که هفته‌های آتی برای آینده برجام تعیین‌کننده است، خواستار بازگشت فوری ایران به مذاکرات وین شد.

مرکل: ایران باید فوراً به مذاکرات وین بازگردد

به گزارش فارس، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان در کنفرانس خبری مشترک با «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی خواستار بازگشت فوری ایران به مذاکرات وین برای احیای برجام شد. 

وی با تاکید بر لزوم ازسرگیری مذاکرات وین، گفت: ما خواستار ارسال یک پیام حتمی به ایران هستیم مبنی بر این که آن‌ها باید فوراً به میز مذاکرات بازگردند. 

صدراعظم آلمان سپس بدون اشاره به بدعهدی سه کشور اروپایی عضو برجام و خروج یکجانبه آمریکا از این توافق، اظهار داشت: هفته‌های آتی برای آینده توافق هسته‌ای با ایران تعیین‌کننده است. هر روز که بدون پاسخ تهران به پیشنهادات آمریکا می‌گذرد، به غنی‌سازی بیشتر اورانیوم توسط ایران می‌انجامد. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، وی در ادامه گفت که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین نیز مسئول هستند تا در بازگرداندن ایران به میز مذاکره ایفای نقش کنند.

مرکل در این خصوص گفت: من همچنین روسیه و چین را در این جا مسئول می‌بینم، زیرا اگر برجام آنچه را که باید انجام ندهد، (اوضاع) بسیار پیچیده خواهد شد، بنابراین در حال حاضر هفته‌های تعیین‌کننده‌ای را در ارتباط با توافق طی می‌کنیم. 

به گزارش روزنامه «تایمز اسرائیل»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز در اظهاراتی در نشست کابینه این رژیم که امروز (یکشنبه) با حضور صدراعظم آلمان برگزار شد، ضمن بیان این که برنامه هسته‌ای ایران به پیشرفته‌ترین نقطه خود رسیده، با تکرار اتهامات علیه برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران گفت: «اسرائیل هرگز اجازه نخواهد داد تهران به سلاح اتمی دست یابد. این برای ما، مشکلی استراتژیک نیست، مشکلی موجودیتی است.»

بنت گفت که در سه سال گذشته، ایران در زمینه توانایی غنی‌سازی اورانیوم یک جهش بزرگ رو به جلو داشته است.

او در اشاره به مذاکرات احیای برجام در وین مدعی شد: جهان منتظر می‌ماند، ایرانی‌ها تاخیر می‌کنند و سانتریفیوژها می‌چرخند. 

بنت در پایان سخنانش از نخست‌وزیر آلمان به دلیل حمایت این کشور از رژیم صهیونیستی تشکر کرد. مرکل هم گفت: می‌خواهم از این فرصت برای تأکید بر این استفاده کنم که موضوع امنیت اسرائیل همیشه دارای اهمیت محوری و موضوع اصلی برای هر دولت آلمان خواهد بود.

دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی پیش‌تر برنامه سفر مرکل برای دیدار برنامه‌ریزی شده خداحافظی به فلسطین اشغالی را منتشر کرد.

در بیانیه دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی در ارتباط با محور گفت‌وگوهای بنت و مرکل گفته شده بود: «نخست‌وزیر و صدراعظم آلمان که روزهای آخر صدارت خود را می‌گذراند، درباره تهدیدات منطقه‌ای و چالش‌ها و در درجه اول برنامه هسته‌ای ایران و اهمیت حفظ قدرت دولت اسرائیل در تمامی سطوح بحث خواهند کرد».

از زمان روی کار آمدن بنت به عنوان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، مقام‌های این رژیم تلاش کرده‌اند تا با دیدار با نمایندگان کشورهای عضو برجام (انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) و ایالات متحده که به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد، در روند مذاکرات «وین» برای احیای برجام اخلال ایجاد کنند و از هر فرصتی برای جوسازی علیه جمهوری اسلامی ایران بهره می‌گیرند.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای خود متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

دولت جو بایدن، علی‌رغم اعتراف به شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران از انجام اقداماتی که برای بازگشت به برجام ضروری بوده خودداری کرده و عملاً پیگیری سیاست ترامپ را علیه ایران در دستور کار قرار داده است.

بایدن و مشاورانش گفته‌اند قصد دارند آمریکا را به برجام بازگردانند، اما می‌خواهند از بازگشت به برجام به عنوان «سکویی برای قوی‌تر و طولانی‌تر کردن» این توافق استفاده کنند.

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.